Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

طی نیمه اول فروردین ۹۸ و با توجه به نام گذاری امسال به نام سال رونق تولید اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که سال رونق تولید، زمان اعتماد کامل به نظام بازار و بورس کالاست ، بورس کالای ایران، محمل همدلی رونق تولید است و نقش آفرینی بورس کالا در رونق تولید از مهم ترین آنها بود.

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛ نیمه اول فروردین ۹۸ با بورس کالا

بورس24 : مدیر عامل بورس کالای ایران در پیام نوروزی خود گفت: در سال ۹۷ کارنامه بازار سرمایه ایرا ن کارنامه درخشانی بود.آمار معاملات بازار سرمایه در این سال به رقمی فراتر از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسید که ضمن ثبت رکوردی تازه نشان دهنده تثبیت روزافزون جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ایران است.اما بورس کالا نیز با سهمی بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از این میزان توانست مقام اول خود را در بازار سرمایه حفظ نماید. افزایش ارزش معاملات بورس کالا رشدی ۵۴ درصدی را نسبت به سال ۹۶ نشان می دهد و این امر با نظر گرفتن شرایط خاص اقتصاد ایران می تواند کارنامه مثبتی برای بورس کالا محسوب شود.

راه اندازی معاملات آتی زعفران و رونق معاملات آن در سالی که گذشت نوید دهنده توسعه ابزار های مشتقه بر روی کالاهای جدید باشد که امیدواریم در سال پیش رو این امر محقق گردد. اما شاید مهمترین نقشی که بورس کالا در سالی که گذشت ایفا نمود حضور موثر در جهت بهبود زیرساخت بازار و تخصیص بهینه محصولات صنعتی و پتروشیمی در کشور بود.

برنامه های بورس کالا در سال رونق تولید

مدیرعامل بورس کالای ایران به برنامه های این بورس در سال رونق تولید اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی صندوق‌های کالایی محصولات کشاورزی، معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شده به عنوان دارایی پایه بازارهای آتی و اختیارمعامله، راه اندازی گواهی سپرده مس و میلگرد، راه‌اندازی معاملات اوراق خرید دین و حق امتیاز به همراه اتخاذ روش‌های معاملاتی و تسویه جدیدی در بازار فیزیکی از جمله مهم ترین برنامه های بورس کالا در سال ۹۸ است.

حامد سلطانی نژاد افزود: بورس کالای ایران هم اکنون قراردادهای معاملاتی متنوعی ایجاد کرده است و در سال‌های آینده قصد دارد محصولات جدیدی را به عنوان دارایی‌های پایه ابزارهای موجود معرفی کند.به عنوان نمونه یکی از برنامه‌های بورس کالای ایران در سال آینده راه‌اندازی صندوق‌های کالایی بر روی محصولات کشاورزی است تا بتواند از این طریق سرمایه‌های سرگردان کشور را در جهت تأمین مالی بخش کشاورزی جذب کند.

وی اضافه کرد: همچنین در سال آینده بورس کالای ایران قصد دارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شده را به عنوان دارایی پایه جدید برای بازارهای آتی و اختیارمعامله به فعالان بازار معرفی کند و بازار مشتقه را توسعه دهد.در حوزه گواهی سپرده کالایی نیز بورس کالای ایران در حال حاضر مقدمات راه اندازی گواهی سپرده مس و همچنین میلگرد را فراهم کرده است و در صورت موافقت سازمان بورس در سال آینده معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی این دو محصول جدید نیز راه اندازی خواهد شد.

سال رونق تولید، زمان اعتماد کامل به نظام بازار و بورس کالاست

عضو شورای عالی بورس با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان «رونق تولید» بر لزوم کشف قیمت کالاها به خصوص کالاهای اساسی در نظام عرضه و تقاضا تاکید کرد و گفت: در سال رونق تولید دیگر نباید زمینه رانت و فساد را برای سودجویان فراهم کنیم که یکی از اصلی ترین اقدامات در این راستا، سپردن کشف قیمت کالاها به نظام عرضه و تقاضا به جای تعیین دستوری قیمت هاست.

سعید اسلامی بیدگلی عنوان کرد: زمان آن رسیده است تا تصمیم گیران با اعتماد کامل به سازوکار بازار، کشف قیمت کالاها را بدون دخالت در روند بازار به بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه بسپارند تا با شفاف سازی فرآیند کشف قیمت کالاها، جریان اطلاعات در سطح جامعه و تحلیلگران افزایش یابد.

وی با تاکید بر عرضه کامل محصولات به خصوص کالاهای اصلی در بورس کالا، افزود: هرچقدر سازوکارهای تعیین قیمت محصولات به بازار سرمایه به خصوص بورس کالا سپرده شود، شفافیت در فرآیند کشف قیمت محصولات افزایش پیدا کرده و رانت و فساد در اقتصاد کشور در سراشیبی قرار می گیرد.

بورس کالای ایران، محمل همدلی رونق تولید است

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق معتقد است که در نظام بازار کالای کشور، باید حرکت دولت و ملت باهم باشد به نحوی که اگر هماهنگی مناسبی میان دولت، اتحادیه های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با حفظ مسائل تولید و مصرف ایجاد شود، بدون تردید بهترین اتفاق ها رقم می خورد که بستر و محمل این همدلی و هماهنگی، بورس کالای ایران است.

یحیی آل اسحاق در خصوص نامگذاری سال ۹۸ با عنوان «رونق تولید» و همچنین کارکردهای بورس کالای ایران در تحقق این شعار گفت: وقتی یک کالایی یا سهامی وارد بورس می شود، نخستین پایه این اقدام، روی شفافیت بنا شده که هرچقدر میزان این عرضه ها بیشتر باشد، شفافیت اقتصادی نیز در مسیر رشد قرار می گیرد.

وی افزود: دومین مولفه در این زمینه، ایجاد نظم، قانون، قابلیت رصد و پیگیری معاملات در بورس است که این موضوع نیز از شفافیت نشات می گیرد. همچنین نکته سوم، پیداکردن شاخص با ورود کالا یا سهام شرکت ها به بورس است به طوریکه در بررسی، تحلیل و اندازه گیری فاکتورهای مختلف یک کالا یا سهام در بازار به شاخص نیازمندیم که بورس تنها بازاری است که این شاخص ها را در اقتصاد ایجاد می کند.

رونق تولید برابر است با احترام به مکانیسم عرضه و تقاضا

دبیر هیات رئیسه مجلس معتقد است که در حوزه بازار، رونق تولید برابر است با احترام به مکانیسم عرضه و تقاضا که رعایت این موضوع، یکی از پایه های اصلی برای تحقق شعار سال ٩٨ خواهد بود؛ همچنین در سال رونق تولید، باید از بازارهای غیررسمی و غیرشفاف فاصله بگیریم که در این راستا نگاه ها به بورس کالا برای میزبانی از زنجیره تولید محصولات ویژه تر خواهد شد.

غلامرضا کاتب به اهمیت «بازار» به منظور تحقق رونق تولید تاکید داشت و گفت: در حوزه بازار، رونق تولید برابر است با احترام به مکانیسم عرضه و تقاضا که رعایت این موضوع، یکی از پایه های اصلی برای تحقق شعار سال ٩٨ یعنی رونق تولید خواهد بود. به بیان بهتر، کشف قیمت ها براساس عرضه و تقاضا و بدون دخالت دولت، به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام می کند که می توانید برای تولید خود در ماه های آینده براساس واقعیت های بازار برنامه ریزی کنید.

وی به بورس کالا به عنوان بازار رسمی کالای کشور اشاره کرد و گفت: بیش از یک دهه است که به منظور کوتاه شدن دست واسطه ها و ایجاد شفافیت معاملاتی، کالاهای مهم و مواد اولیه در بورس کالا عرضه می شوند که در سال رونق تولید زمان آن رسیده تا با عرضه زنجیره تولید محصولات به یک شفافیت حداکثری در مبادلات برسیم تا همه فعالان اقتصادی و مردم از قیمت های واقعی کالاها و مواد اولیه به وسیله شفافیت بورس کالا مطلع شوند.

بورس کالا زعفران کاران خرده‌پا را تقویت کرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی از هدف‌گذاری برای توسعه معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران خبر داد و گفت: در سال گذشته با اقداماتی که در حوزه معاملات زعفران در بورس کالا رقم خورد، شاهد ساماندهی در مبادلات سنتی این محصول، حمایت از زعفران کاران خرده پا و ایجاد امکانات جدید برای فعالان این حوزه با راه اندازی ابزارهای مالی در بورس کالا بودیم.

حسین شیرزاد با بیان اینکه حضور بورس کالا توانسته مشکلات و چالش های موجود در بازار سنتی را مرتفع سازد، گفت: ما نیاز به ثبت شرکت‌هایی در بازارهای هدف صادراتی و جا انداختن نوعی استاندارد ملی داریم که بورس کالا در حوزه استانداردسازی محصول اقدامات مثبتی انجام داده و با توسعه و رونق بخشیدن به معاملات قرارداد اختیار معامله زعفران می توانیم به کشاورزان کمک کنیم.

وی تأکید کرد: در بستر فعل‌وانفعالات بورس، در حال حاضر زعفران بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی، مورد معامله قرار می گیرد و با استفاده از ابزارهای مالی مدرن، می توان زمینه ایجاد رقابت و تنظیم بازار، امکان نظارت لحظه‌ای و در نهایت ساماندهی قیمت زعفران را فراهم آورد. در این شرایط می‌توان مطمئن بود که سود واقعی تولید به تولیدکننده می‌رسد.

آمار قابل قبول بورس کالا نتیجه اعتماد صنایع بوده است

کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص عملکرد بورس کالای ایران گفت: یکی از معضلات مهم اقتصاد کشور ما وجود واسطه‌ها در بازارها است. این گروه همیشه با دست‌کاری بازارها و ایجاد نوسان‌های قیمتی شدید، باعث عدم شفافیت و ایجاد رانت در بازارهای کالایی هستند که بورس کالا در ساماندهی مبادلات کالاها نقش بسیار مهمی داشته است.

سید ابراهیم عنایت با اشاره به اینکه بورس کالا از بدو تأسیس تا امروز با هدف ایجاد شفافیت در بازار کالا راه‌اندازی شد، گفت: در حال حاضر آمار همه معاملات بورس کالا به‌طور کاملاً منسجمی ثبت می‌شود و امکان بازگشت به گذشته و بررسی آمار معاملات و قیمت کالاها در این بازار وجود دارد. این در حالی است که تا قبل از راه‌اندازی این بازار اطلاعات مربوط به تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها در جریان عرضه و تقاضا به‌طور شفاف و کامل ثبت نمی‌شد و همیشه نواقصی داشت.

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه افزود: در صورتی‌که سیاست گذاران به جای شیوه پرداخت یارانه غیر اصولی و قیمت های دستوری به مکانیسم عرضه و تقاضا احترام بگذارند و از این شیوه حمایت کنند، بورس کالا به‌طورقطع می‌تواند جایگاه خود را در اقتصاد قوی‌تر و پررنگ‌تر کند.

نقش آفرینی بورس کالا در رونق تولید

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس کالا یکی از مجراهای هدایت نقدینگی به سمت تولید است به طوریکه این بورس ابزارهایی برای تامین مالی صنایع دارد همچنین عرضه مواد اولیه و کالاهای اساسی از سوی تولیدکنندگان به مصرف کنندگان باعث می شود تا سود اصلی حاصل از تولید به جیب تولیدکنندگان برود و این اتفاق به تحقق شعار سال ۹۸ کمک شایانی می کند.

مصطفی محمدباقری به نقش بورس کالا در تحقق شعار «رونق تولید» اشاره و بیان کرد: با توجه به نقش موثر بورس کالا در جذب و هدایت نقدینگی به سمت تولید، بازار سرمایه و بورس کالا می تواند نقش آفرینی خوبی را در رونق تولید ملی داشته باشند.از سوی دیگر تمام بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ می توانند از ظرفیت های بورس کالا در تامین مالی و نیز رونق تولیدات خود بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه کشف قیمت کالاها در تقابل عرضه و تقاضا و شفافیت در فروش مواد اولیه تنها از کانال بورس کالا محقق می شود، گفت: تمرکز فروش مواد اولیه تولید در بورس کالا و عرضه آن به اندازه نیاز در بازار می تواند کمک چشمگیری را در رونق و افزایش تولید داشته باشد، از این طریق کلیه صنایع کوچک و بزرگ و نیز صنایع پایین دستی قادر به تامین مواد اولیه مورد نیاز خود بدون واسطه خواهند بود که با استفاده از این ظرفیت ها می توان شاهد افزایش انگیزه های سرمایه گذاری و نیز افزایش تولید بود.

منبع: کالاخبر

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24