Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : صنعت سیمان از پربازده ترین صنایع طی سه ماه اخیر بوده است. از بین ٣٠ شرکت تولیدکننده سیمان که سهام آن ها در بورس فعال است و سیدکو که یک سهم سرمایه گذاری در حوزه سیمان است، یک سوم آن ها بازدهی های بالاتر از ۴٠ درصد داشتند. در این میان ستران و سبجنو با حدود ١٢٠ درصد رشد بالاترین بازدهی را به خود اختصاص دادند. بهای هر سهم سبجنو که در دی ماه حدود ۴۴٠ تومان بود در اسفند ماه به ٩۶٠ تومان رسید و هم اکنون در محدوده ٨۵٠ تومان معامله می شود...

چرا قیمت سهام این شرکت سیمانی بیش از دو برابر شد؟

بورس24 : صنعت سیمان از پربازده ترین صنایع طی سه ماه اخیر بوده است. از بین 30 شرکت تولیدکننده سیمان که سهام آن ها در بورس فعال است و سیدکو که یک سهم سرمایه گذاری در حوزه سیمان است، یک سوم آن ها بازدهی های بالاتر از 40 درصد داشتند. در این میان ستران و سبجنو با حدود 120 درصد رشد بالاترین بازدهی را به خود اختصاص دادند. بهای هر سهم سبجنو که در دی ماه حدود 440 تومان بود در اسفند ماه به 960 تومان رسید و هم اکنون در محدوده 850 تومان معامله می شود.

در گفت و گو با بالاترین مقام شرکت سیمان بجنورد پرسیدیم که آیا رشد شارپی اخیر سهام شرکت های سیمانی منطقی بوده و علت رشد قیمتی اخیر آن ها چه می تواند باشد؟

رشد اخیر سهام سیمانی منطقی نداشت

کمال صدیقی مدیر عامل شرکت سیمان بجنورد در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص رشد اخیر سهام شرکت های سیمانی گفت: فارغ از مسائل اقتصادی در ابتدا باید گفت که یکسری سهم ها در بازار سرمایه وجود دارند که به دلیل شناوری پایینی که دارند متاسفانه برخی از افرادی که نقدینگی های نسبتا بالایی دارند موجب تحرکات شتابزده و افزایش های قیمت یکباره اینگونه سهم ها می شوند. البته این شرایط در بازار ارز و طلا نیز مصداق دارد و صرفا به سهم های کم شناور بازار سرمایه منحصر نمی شود.

او در ادامه به این مساله اشاره کرد که در حال حاضر هیچ دلیل منطقی برای رشد قیمت سهام سیمانی وجود ندارد و ابراز داشت: نه حالا و نه در ماه های گذشته اتفاق خاصی در صنعت سیمان رخ نداده که موجب رشد قیمت سهام شرکت های این گروه شود. افزایش قیمتی تصویب نشده، وضعیت عمرانی تغییر و تحولی نداشته و در بحث صادرات نیز محدودیت های صادراتی کاهش نیافته اند و بهبودی حاصل نشده است. بنابراین دلیلی برای رشد اخیر سهام سیمانی وجود ندارد.

قیمت سیمان همیشه یک هفتم قیمت فولاد است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان اینگونه قلمداد کرد که امید به افزایش نرخ سیمان در آینده اقبال را به سهام این گروه بازگردانده است؟ تصریح کرد: نرخ سیمان در سال 93 افزیش یافت و پس از آن با تلاش های فراوانی که صورت گرفت پس از گذشت 4 سال در سال 97 یک افزایش قیمت 12 درصدی به صنعت سیمان داده شد. در حال حاضر نیز اصلا مشخص نیست که با درخواست صنعت سیمان برای افزایش نرخ موافقت شود یا خیر و شاید بتوان گفت اصلا مشخص نیست که چه اتفاقی برای صنعت سیمان رخ خواهد داد.

او تاکید کرد: سیمان از جمله صنایعی است که از ابتدا زیر تیغ بازرسی و سازمان تعزیرات بوده و همچنان نیز این شرایط ادامه دارد. در حالی که در خصوص سایر صنایع افزایش نرخ ها بر اساس تورم و رشد هزینه ها صورت گرفته اما نرخ سیمان در طی این سال ها متناسب با رشد هزینه ها پیش نرفته است.

مدیر عامل سبجنو در ادامه با مقایسه قیمت سیمان و فولاد اظهار داشت: اگر قیمت فولاد را با سیمان مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که طی 10 سال گذشته تاکنون هموار قاعده 7 برابر صادق بوده است. به این معنا که نرخ فولاد همواره 7 برابر بهای سیمان بوده است.

تجدید ارزیابی سیمانی ها بازتابی از ارزش واقعی آن ها نخواهد بود

صدیقی با تاکید بر این که وضعیت صنعت سیمان به گونه ای نیست که سهام آن در بازار سرمایه قابلیت رشد داشته باشد، اذعان داشت: تنها موردی که می تواند تا حدودی محرک رشد سهام سیمانی شده باشد بحث تجدید ارزیابی دارایی هاست. سهام شرکت سیمان بجنورد با احتساب رشد قابل توجهی که اخیرا در بازار سرمایه تجربه کرد و قیمت آن به محدوده 800 تومان رسید با در نظر گرفتن تعداد سهام شرکت ارزشی حدود 240 میلیارد تومان دارد که البته این ارزش تا 6 ماه قبل حدود 120 میلیارد تومان بوده است.

او افزود: ارزش کل سیمان بجنورد 240 میلیارد تومان است. در صورتی که این کارخانه دارای دو خط تولید یکی با ظرفیت 3،500 تن و دیگری با ظرفیت 2،400 تن است. این در حالی است که احداث یک کارخانه یک میلیون تنی در سال هم اکنون حدود هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

مدیر عامل سیمان بجنورد گفت: به نظر می رسد برخی در حال پیش بینی وضعیت شرکت های سیمانی پس از اعمال تجدید ارزیابی دارایی ها هستند و به آن امید سهام این صنعت را خریداری می کنند که با توجه به توضیحات داده شده این عامل نیز دلیل بر ارزندگی سهام سیمانی نیست و رشد اخیر آن ها را توجیه نمی کند. به هر صورت رشد شتابزده سهام سیمانی به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسد و نمی تواند عقلایی باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24