Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به دلیل شرایط تورمی که در اقتصاد جامعه ما حاکم شده است این نظر تنها در صورت ثابت ماندن متغیرها می تواند درست و قابل اتکا باشد. چنانچه با تغییر این متغیرها مواجه شویم به طور قطع نیز این تحلیل خلاف این نکته خواهد بود. اما با فرض ثبات شرایط می توانیم در دو سه ماه آینده سال ٩٨ شاهد رشد بازار سرمایه و سیر صعودی شاخص آن باشیم. اما احتمالا پس از این دوره کوتاه چند ماهه بازار ما وارد فاز رکودی خواهد شد.

احتمال رشد بازار سرمایه قبل از آغاز فصل مجامع

بورس24 : علیرضا کدیور کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص بورس 98 و اینکه آیا می توان برای سال آینده این بازار چشم انداز روشنی متصور بود یا خیر گفت: با فرض ثبات متغیرهای فعلی چه متغیرهای اقتصادی و چه متغیرهای غیر اقتصادی مانند نرخ ارز، کسری بودجه دولت و... برآورد من این است که بورس ما می تواند در روهای نخست سال و قبل از آغاز فصل مجامع رشد خوبی را تجربه کند. این رشد به ویژه در صنایع اصطلاحا صادرات محوری مانند نفتی ها، پتروشیمی ها، معدنی ها و فلزی ظهور و بروز بیشتری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: اما نکته قابل توجه این است که به دلیل شرایط تورمی که در اقتصاد جامعه ما حاکم شده است این نظر تنها در صورت ثابت ماندن متغیرها می تواند درست و قابل اتکا باشد. چنانچه با تغییر این متغیرها مواجه شویم به طور قطع نیز این تحلیل خلاف این نکته خواهد بود. اما با فرض ثبات شرایط می توانیم در دو سه ماه آینده سال 98 شاهد رشد بازار سرمایه و سیر صعودی شاخص آن باشیم. اما احتمالا پس از این دوره کوتاه چند ماهه بازار ما وارد فاز رکودی خواهد شد.

باید منتظر کسری بودجه بالای دولت در سال آینده باشیم

وی تصریح کرد: رکودی که احتمالا شیب نزول قیمت سهام در آن یک شیب کند و ملایمی خواهد بود. اما با کاهش حجم معاملات در حقیقت بازار منفی، کم حجم و کم معامله خواهد بود. با توجه به برآوردهای اقتصادی احتمالا در سال آینده با کسری بودجه نسبتا بالای دولت مواجه باشیم. که احتمالا از کسری بودجه سال جاری نیز این عدد خیلی فراتر خواهد بود با احتساب این موضوع و همچنین شرایط تحریمی و کاهش میزان فروش نفت به نظر می رسد که در واقع نرخ فعلی ارز نرخی است که دولت باید تلاش کند تا بتواند آن را حفظ کند.

علیرضا کدیور در خصوص چگونگی جبران این کسری بودجه گفت: اگر فرض کنیم صادرات نفت ما با همین میزان و وضعیت درآمدی دولت هم همین شرایط فعلی باشد ابزاری که دولت عملا در اختیار دارد و در طی سالیان گذشته نیز از آن استفاده کرده، به نظرم در سال آینده نیز خیلی بیشتر استفاده خواهد کرد، احتمالا انتشار اوراق خواهد بود. در حقیقت دولت از محل استقرار در بازار کسری بودجه را تامین خواهد کرد که این خود باعث می شود عملا نرخ سود یعنی نرخ بهره ما در بازار افزایش پیدا کند. این چیزی است که اتفاق خواهد افتاد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24