Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تفاهم نامه همکاری بین شورای سیاست گذاری توسعه روابط ایران و چین با بازار تهاتر ایرانیان به منظور ایجاد بازار تهاتر در کشور چین تنظیم شد.

انعقاد تفاهم نامه بازار تهاتر بین ایران و چین

بورس24 : صبح امروز در جریان برگزاری نشست مشترک بین یک هیئت بلندپایه چینی و گروهی از فعالان اقتصادی داخلی، پیش نویس تفاهم نامه‌ای بین شورای سیاست گذاری توسعه روابط ایران و چین با بازار تهاتر ایرانیان به منظور ایجاد بازار تهاتر در کشور چین تنظیم شد.

این نشست که با حضور سیامک حجت، دبیرکل شورای توسعه تجارت بین المللی، جوجیانگ چین، علاءالدین ختایی، مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان، جعفر قرایتی ستوده، دبیرانجمن تولیدکنندگان و فناوران ساختمانی، نماینده یکی از بانک‌های کشور و جمعی از کارشناسان سرشناس اقتصادی حوزه تهاتر برگزار شد تا ضمن تبیین راهکار‌های توسعه همکار‌ی‌های مشترک اقتصادی بین ایران و چین درعین حال شیوه نوین تامین مالی برای استفاده از ظرفیت اقتصادی طرفین مورد بررسی قرار گرفت.

علاءالدین ختایی، مجری طرح بازار تهاتری ایرانیان و مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال رایزنی‌های صورت گرفته با شورای توسعه روابط ایران و چین و فراهم شدن زمینه برای توسعه مراودات تجاری، مقرر شد که با تأسیس یک بارتر در کشور مذکور و ایجاد یک لاین اعتباری غیرنقدی، با بهره‌گیری از شیوه تهاتر معاملات دوک شور براساس مبادله مستقیم کالا یا خدمات از یک طرف با کالا یا خدمات طرف دیگر بدون دخالت پول انجام بگیرد.

ختایی با یادآوری این موضوع که بازار تهاتر از جمله روش‌های جدید تامین مالی است که برای رفع مشکلات نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی از کارآمدی بالایی برخودار است تاکید کرد: در این روش معاملات در آن براساس مبادله مستقیم کالا یا خدمات از یک طرف با کالا یا خدمات طرف دیگر بدون دخالت پول انجام می‌گیرد.

ختایی درباره جزییات به‌کارگیری این مدل اقتصادی درمبادلات اقتصادی گفت: شیوه کار به این صورت است که دو بازار تهاتر ایران و چین برای یکدیگر اقدام به گشایش اعتبار می‌کنند و سپس براساس مبلغ مورد توافق نسبت به تبادل کالا اقدام می‌کنند و این گشایش اعتبار به مثابه تاسیس اعتبار در سیستم بانکی عمل می‌کند.

وی با تاکید براینکه تمام فرآیند مربوط به تهاتر کالا شامل مبادله، تحویل کالا، تضمین کیفیت کالا و غیره به توافق طرفین می‌رسد گفت: درحال حاضر کشور‌هایی نظیر اکران، روسیه، بلغارستان و امارات برای انجام این شیوه نوین مالی و بهره گیری از این تکنولوژی اعلام آمادگی کرده‌اند و با توجه به اینکه زیرساخت‌های تحقق بهره گیری از این مکانیزم در کشور ما مهیا شده است پیش‌بینی می‌شود که با عملیاتی شدن آن، شرایط مساعدی برای بهره مندی از این مکانیزم مالی فراهم شود.

ختایی درعین حال با اشاره به سبقه فعالیت بازار تهاتر در سطح بین المللی گفت: در سال‌های اخیر این بازار تهاتر برای انجام این مکانیزم مالی با کشور‌های مختلفی نظیر کانادا، استرالیا و غیره وارد مذاکره شد، اما به دلیل اینکه در کشور ما مکانیزم‌های اجرایی برای نهادینه کردن این سیستم مالی مهیا نبود، متاسفانه امکان بهره گیری از این روش مهیا نشد این درحالی است که با رفع مشکلات مربوطه، پیش‌بینی می‌شود که امکان عملیاتی کردن این روش درسطح وسیع و با کشور‌های مختلف فراهم شود.

ختایی در ادامه بر امکان پذیر بودن مبادلات حمل نقل، توسعه مهندسی و غیره از طریق بازار تهاتر تاکید کرد و گفت: نباید تصور شود که سیستم بازار تهاتر صرفا مربوط به مبادله کالا است بلکه خدمانی نظیر حمل ونقل، مهندسی و غیره از طریق این بازار امکان‌پذیر است.

وی همچنین از اجرای شیوه تهاتر به صورت پایلوت در کشور کانادا خبر داد و گفت: اجرای مکانیزم تهاتر به صورت پایلوت در کشور کانادا با موفقیت بسیار خوبی همراه بود و استقبال بی نظیری از این شیوه مدرن تامین مالی در کشور مذکور صورت گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24