Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ ارز فاکتور مهم بازار خواهد بود چرا که هم اکنون نظام چند نرخی باعث فشار به صادر کنندگان شده و از میزان صادرات کشور کم کرده است. در این شرایط حذف ارز نیمایی و ۴٢٠٠ تومانی غیر قابل اجتناب است که همین مساله باعث می شود بازار با یک پتانسیل افزایش فروش و سود آوری به میزان فاصله ارز نیمایی تا سنا یا بازار آزاد مواجه باشد که مهمترین فاکتور برای حرکت بازار است.

فرصت ها و تهدیدهای اقتصاد ایران در سال ٩٨/ مهم ترین دلیلی که بورس برای تکان خوردن دارد

بورس24 : همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص چشم انداز سال آینده بازار سرمایه و به طور کلی اقتصاد ایران گفت: سال 98 یک سال سخت و حساس برای کلیه فعالان اقتصادی کشور خواهد بود. نه تنها برای بورس که به عنوان دماسنج اقتصادی منعکس کننده اتفاقات درون اقتصاد و بنگاههای کشور است بلکه برای تمامی فعالان اقتصادی کشور شرایط حساسی را رقم خواهد زد که نحوه برخورد با آن نیازمند هوشیاری و رصد دائمی فعالیت ها و اتفاقات است. از این رو موفقیت در سال آینده نیازمند بررسی مداوم شرایط و متغیرها خواهد بود و نمی توان انتظار یک سال آرام و کم نوسان را داشت.

وی افزود: اما در حوزه اقتصادی سال آینده هر چند سالی درگیر با تورم و افزایش قیمت ها خواهد بود که در بستر تحریم بیشتر شرایط دشوار تری نسبت به 97 را بر اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد اما سال 98 یک مشخصه دیگر نیز خواهد داشت که آن بحث رکود ناشی از تورم سنگین، کاهش واردات و کاهش قدرت خرید مردم در سایه رشد اقتصادی منفی قابل پیش بینی برای سال آینده است. در سال آینده در بنگاه ها در حالی شاهد افزایش نرخ های فروش خواهند بود که در مقابل هزینه ها نیز بالا خواهد رفت. یعنی هزینه های پرسنلی، خدمات دولتی و سخت تر شدن جایگزینی مواد اولیه باعث فروکش کردن سود شرکتها خواهد شد و این مساله تفاوتی را میان شرکتها در سال 97 با 98ایجاد می کند. نمونه این وضع را در مورد صنعت خودروسازی و دشواری های کنونی این صنعت می توانیم ببینم. تقریبا این وضعیت در مورد کلیه شرکت های تجهیزاتی و سازنده کالا نهایی رخ خواهد داد. در همین حال باید به چند نکته دیگر هم اشاره کرد؛ یکی آنکه قطعا دولت برای جبران کسری بوده به افزایش عرضه سهام و اوراق و فروش شرکتهای دولتی اقدام خواهد کرد. این مساله خودش یک تاثیر مثبت بر بازار خواهد داشت و آن افزایش توجه دولت به بازار سرمایه است. اما از یک سو با افزایش عرضه ها قطعا ممکن است بازار با کمبود نقدینگی و افت قیمت ها دچار شود که این خود فضای کلی بازار را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

همایون دارابی تصریح کرد: در همین حال فروش بیشتر اوراق به افت قیمت اوراق و افزایش نرخ بهره منجر خواهد شد که خود دو تاثیر مخرب بر روی بازار سرمایه دارد؛ نخست اینکه منابع نقد در دسترس بازار را کاهش می دهد و دوم با افزایش نرخ بهره باعث کاهش قیمت سهام شده و پی به ای بازار را کاهش می دهد.

وی بیان کرد: در برابر این عوامل مساله افزایش نرخ ارز هم فاکتور مهم بازار خواهد بود چرا که هم اکنون نظام چند نرخی باعث فشار به صادر کنندگان شده و از میزان صادرات کشور کم کرده است. در این شرایط حذف ارز نیمایی و 4200 تومانی غیر قابل اجتناب است که همین مساله باعث می شود بازار با یک پتانسیل افزایش فروش و سود آوری به میزان فاصله ارز نیمایی تا سنا یا بازار آزاد مواجه باشد که مهمترین فاکتور برای حرکت بازار است.

وی اذعان کرد: در مجموع باید به صورت خلاصه روی چند مساله تاکید کنیم که سال 98 سال سختی است که همانند سال 97 مهمترین عامل حرکت رشدی بازار بازار دو فاکتور تورم و نرخ ارز خواهد بود که از سوی فاکتور رکود و کاهش تولید مورد تعدیل قرار خواهد گرفت.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • براتعلی مجاهد
    براتعلی مجاهد

    تشکر از روشنگری شما

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24