Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

به دنبال هوشمند سازی در بحث نظارت بر معاملات هستیم داده‌ های معاملاتی را در نرم‌ افزار خواهیم ریخت و معاملات را رصد خواهیم کرد وی با بیان اینکه به سمت بهره‌ گیری از تخصص فارغ‌ التحصیلان رشته‌ های هوش مصنوعی، مهندسی نرم‌ افزار، ریاضی، آمار و...

مدیر عامل فرابورس در پنل استراتژی نوآوری در بازار سرمایه: استراتژی ما بر تمایز استوار است

بورس24 : پنل «استراتژی نوآوری در بازار سرمایه ایران» که در جریان پنجمین کنفرانس بین‌ المللی مدیریت استراتژیک با حضور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، مدیر عامل فرابورس ایران، مدیر عامل بورس تهران، مدیر عامل تامین سرمایه مسکن و رئیس هیات‌ مدیره فولاد خوزستان روز گذشته برگزار شد.

پنلیست‌ ها در این مهم از افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد به واسطه نوآوری‌ هایی که طی این سال‌ ها در بحث راه‌ اندازی ابزارهای جدید مالی صورت گرفته سخن گفتند و عنوان کردند برای توسعه هر چه بیشتر این بازار باید به سمت استفاده از تکنولوژی‌ های اثرگذار بر نوآوری‌ های مالی نیز حرکت و برای آن برنامه‌ ریزی کنیم.

در این پنل سعید فلاح‌ پور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به نتایج نظرسنجی صورت‌ گرفته توسط بخش خصوصی در مورد تامین مالی از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بر اساس این نظرسنجی مواردی همچون دسترسی مستقیم به پس‌ اندازهای خرد عموم سرمایه‌گذاران و تجمیع آن‌ ها، اجرای پروژه تامین مالی طبق برنامه زمان‌ بندی‌ شده، تزریق منابع مالی به همان پروژه و نه پروژه دیگر، جلوگیری از فساد در سرمایه‌ گذاری در پروژه با توجه به ارکان نظارتی، شفافیت اجرای پروژه برای سرمایه‌ گذاران با توجه به الزام به انتشار اطلاعات دوره‌ ای و جلوگیری از سوخت منابع تامین مالی‌ شده به عنوان مهم‌ ترین ویژگی‌ های تامین مالی از بازار سرمایه تشریح شده است.

جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی پررنگ‌ تر از گذشته است

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ های بازار سرمایه موجب شده تا جایگاه این بازار در بحث تامین مالی پررنگ‌ تر از گذشته شود، ادامه داد: این موضوع با توجه به اینکه بازارهای پول و بیمه نیز برای تامین منابع به سراغ این بازار آمده‌اند قابل پیگیری است، در حال حاضر بانک‌ها برای فروش اموال مازاد خود از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده می‌کنند و ما به زودی نخستین اوراق بیمه‌ای را برای تامین مالی این بخش منتشر می‌کنیم.

فلاح‌ پور با اشاره به اینکه اندازه بازار سرمایه در دو، سه سال گذشته متحول شده است، عنوان کرد: اندازه بازار بورس‌های اوراق بهادار در سال 95 که 450 هزار میلیارد تومان بوده در حال حاضر به بیش از 900 هزار میلیارد تومان رسیده است و هم اکنون در حدود 650 نهاد مالی فعال در بازار سرمایه داریم.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اعلام کرد در حال حاضر چهار تکنولوزی اثرگذار بر نوآوری‌های مالی اعم از داده و علم تجزیه و تحلیل داده‌ها، محاسبات ابری، هوش مصنوعی و بلاک‌ چین وجود دارد که می‌توان برای نوآوری هرچه بیشتر در بازار سرمایه از آن‌ها بهره برد.

در این پنل مدیرعامل فرابورس نیز در خصوص تجربیات این رکن بازار سرمایه در بحث برنامه‌ ریزی استراتژیک صحبت کرد و گفت: برای فرابورس ایران طی 10 سال گذشته دو بار برنامه استراتژی تدوین و اصلاح شده است که این برنامه‌ ها 4 ساله بوده و ما هم اکنون در سال دوم برنامه دوم قرار داریم.

استراتژی فرابورس بر «تمایز» استوار است

امیر هامونی مهمترین استراتژی در دستور کار فرابورس را «تمایز» عنوان کرد و افزود: در این سال‌ها تلاش کرده‌ایم تا با راه‌اندازی ابزارهای جدید مالی و نوآوری در این بخش محصولات متمایزی متناسب با سلایق متفاوت سرمایه‌گذاران رونمایی کنیم.

به گفته وی در حالی که تا پیش از تشکیل فرابورس تنها سهام، حق تقدم سهام و گواهی سپرده ارزی در بازار سرمایه معامله می‌شد، اما با راه‌اندازی فرابورس علاوه بر این موارد، گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا همان اوراق تسه نیز در این بورس قابلیت معامله پیدا کرد و در حال حاضر بسیاری از مردم فرابورس را به واسطه این اوراق می‌شناسند.

هامونی عنوان کرد در حال حاضر حتی ابزارهای متعددی در حوزه محصول در فرابورس ارائه شده است؛ به عنوان مثال گواهی حق اختراع از سوی ‏دارنده آن می‌تواند به عنوان یک ورقه بهادار در بازار عرضه و معامله شود. بنابراین نوآوری در حوزه محصول را نیز طی این ‏سال‌ها در دستور کار داشته‌ایم.

مدیر عامل فرابورس ایران با بیان اینکه طی سال‌های اخیر بسیاری از اوراق مالی اسلامی و صکوک با موافقت کمیته فقهی سازمان در فرابورس راه‌اندازی شده است، بیان کرد: در حال حاضر با آنکه در بورس لوکزامبورگ بسیاری از اوراق مالی اسلامی معامله می‌شود، اما این بورس اوراق رهنی را جزو اوراق اسلامی نمی‌داند در حالی که کمیته فقهی سازمان بورس، MBS را جزو اوراق بهادار اسلامی قلمداد کرده‌ اند.

تکنولوژی وجه دوم سرعت‌بخشی به نوآوری‌ های مالی

وی تکنولوژی را وجه دوم سرعت‌بخشی به نوآوری‌های مالی دانست و افزود: در این زمینه نیز اقدامات متعددی از سوی مدیریت فناوری بورس و یا سایر نهادها صورت گرفته است و ما نیز در فرابورس سندباکس را برای کوتاه‌تر شدن تولد یک ابزار مالی جدید معرفی کردیم؛ یعنی در یک محیط جعبه شنی بدون هیچگونه مقرراتی یک ابزار جدید به صورت پایلوت راه‌اندازی و تست شود و سپس با پشت سر گذاشتن آزمایش‌های خود راهی بازار سرمایه شود.

هامونی با اعلام اینکه 40 درصد صندوق‌ های جسورانه در دنیا روی حوزه‌ های تکنولوژی و به طور خاص بلاک‌چین سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: باید ببینیم بلاک‌چین چه کمکی به بازار سرمایه و چه نیازی از آن را برطرف می‌کند.

مدیر عامل فرابورس با بیان اینکه سرمایه‌ گذاری در تکنولوژی‌ های جدید همانند بلا‌ک‌چین در بورس‌ هایی همچون توکیو، استرالیا و ... به منظور شناسایی هویت مشتری (KYC) در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: ما نیز برای سرعت‌ بخشی به فرایندهای کاری ارکان بازار سرمایه می‌ توانیم از آن بهره ببریم.

بلاک‌ چین و اعتبارسنجی در بازار سرمایه

به گفته وی برای آنکه یک پیمانکار بتواند اسناد خزانه اسلامی را که او جای طلب خود از دولت دریافت می‌کند در فرابورس به فروش برساند با روش‌های معمول یک تا دو ماه زمان می‌برد؛ یعنی دستگاه‌ ها و نهادهای مختلفی اعم از دولت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، سپرده‌ گذاری مرکزی، فرابورس و .. درگیر این مساله می‌شوند، اما بلاک‌چین در این حوزه بسیار کمک‌کننده است، به بیان دیگر علاوه بر نقش این تکنولوژی در تسریع شناسایی هویت مشتری، بلاک‌ چین می‌ تواند در سرعت‌بخشی به فرایندهای کاری مابین ارکان چه در داخل و چه در خارج از بازار سرمایه راهگشا باشد و این فرایندها را بهینه ‌کند.

هامونی با اشاره به اینکه خاصیت بلاک‌چین اعتماد و اعتبارسنجی است و می‌توان از آن به عنوان مثال در معاملات عمده بورس‌ ها استفاده کرد، ادامه داد: همانطور که می‌دانید هم اکنون در جریان صحت اعتبار خریداران عرضه‌های عمده باید از دستگاه‌ های متعددی مانند سازمان خصوصی‌سازی، سازمان امور مالیاتی و ... استعلام کرد، اما بلاک‌چین فرایند استعلام اعتبار خریداران را تسهیل و تسریع می‌کند و برای آنکه بهره‌گیری ازین فناوری به تهدید بدل نشود باید بسترهای قانونی آن به درستی و با دقت دیده و تدوین شود.

هوشمند سازی در حوزه نظارت بر معاملات را دنبال می‌ کنیم

وی همچنین یادآور شد به دنبال هوشمند سازی در بحث نظارت بر معاملات نیز هستیم و در این زمینه افزود: همانطور که می‌ دانید معاملات سهام که متکی به اطلاعات نهانی شرکت‌ هاست در قانون جرم‌ انگاری شده است، اما دیگر نمی‌ توان با روش‌ های معمولی و سنتی و به صورت دستی این معاملات را بررسی و رصد کرد، بنابراین راهی نداریم جز اینکه در این زمینه به دنبال ابزارهای هوشمند برویم.

مدیر عامل فرابورس با بیان اینکه به سمت بهره‌ گیری از تخصص فارغ‌ التحصیلان رشته‌ های هوش مصنوعی، مهندسی نرم‌ افزار، ریاضی، آمار و... در بحث نظارت بر معاملات رفته‌ ایم، تا برای نظارت از نرم‌ افزارهای متناسب با این نیاز استفاده می‌ کنند، خاطرنشان کرد: در حال برنامه‌ ریزی برای نوشتن سامانه‌ های نظارتی هوشمند هستیم. یعنی داده‌ های معاملاتی را در نرم‌ افزار بریزیم و معاملات را رصد کنیم. 

منبع: روابط عمومی فرابورس ایران 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24