Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نشست خبری بورس کالای ایران در حال برگزاری است. در این نشست، حسن امیری معاون سازمان بورس گفت: بازار محصولات کشاورزی باید در بورس کالا با استفاده از ابزارهای مالی متفاوت به سمت توسعه داد و ستدها حرکت کند. همچنین حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا گفت: ابزارهای مشتقه، آینده نگری را در محصولات کشاورزی بیشتر می‌کند و البته مسیر آینده در این حوزه معاملات آتی است. این در حالی است که ماده ٣٢ قانون برنامه ششم توسعه نیز صراحت به استفاده از ابزارهای کم هزینه برای حمایت از بازار محصولات کشاورزی دارد.

نشست خبری بورس کالا؛ ثبت رکوردهای جدید در بازار محصولات پتروشیمی و رشد ۴۱ درصدی ارزش معاملات قراردادهای آتی

بورس24 : حسن امیری، معاون سازمان بورس در جلسه نشست خبری امروز بورس کالا گفت: استفاده از ابزارهای معاملاتی در بازار سرمایه به ارتقای شفافیت و نقدشوندگی منجر می شود. بازار محصولات کشاورزی باید در بورس کالا با استفاده از ابزارهای مالی متفاوت به سمت توسعه داد و ستدها حرکت کند.

وی گفت: بخشی از دغدغه کشاورزان در بورس کالا در حال برطرف شدن است و ابزارهای بازار سرمایه باید عمق بیشتری پیدا کنند تا بتوانند در رونق بخشی معاملات تاثیرگذاری بیشتری را شکل دهند.

معاون سازمان بورس افزود: نباید حجم اختیار معامله در اوراق بهادار و محصولات کالایی پایین باشد و باید این وضعیت تغییر کند.

امیری با بیان این که تا به امروز ۶۶ تن زعفران در بازار فیزیکی و ۲۷ تن زعفران در گواهی سپرده ۲۷ تن معامله شده است گفت: در بخش زعفران، معاملات گواهی سپرده و آتی فراهم شده و حالا راه اندازی معاملات قرارداد اختیار معامله زعفران هم می تواند سبد ابزارهای معاملاتی را متنوع و گسترده تر کند.

وی درباره ویژگی های اصلی راه اندازی معاملات قرارداد اختیار معامله زعفران گفت : ریسک معامالاتی پایین و سرمایه در گردش اندک از جمله مزیت های اصلی و مهم این معاملات است به طوری که این قراردادها می تواند به عنوان یک مبنا شکل گیرد.

سلطانی نژاد: ابزارهای مشتقه، آینده نگری را در محصولات کشاورزی بیشتر می‌کند

حامد سلطانی نژاد در مراسم آغاز به کار معاملات آپشن زعفران گفت: در سالهای اخیر ۱۰ درصد از بازار بورس کالا مربوط به محصولات کشاورزی بوده و البته ابزارهای نوینی نیز در این رابطه به کار گرفته شده و در قالب فیوچرز و ابزار آپشن کار پیش رفته است.

مدیرعامل بورس کالا افزود: ابزارهای مشتقه، آینده نگری را در محصولات کشاورزی بیشتر می‌کند و البته مسیر آینده در این حوزه معاملات آتی است. این در حالی است که ماده ٣٢ قانون برنامه ششم توسعه نیز صراحت به استفاده از ابزارهای کم هزینه برای حمایت از بازار محصولات کشاورزی دارد.

سلطانی نژاد گفت: در قراردادهای آتی رکوردی شکسته شده است که از ابتدای راه اندازی بورس کالا رکورد قابل توجهی محسوب می شود. در سال های اخیر شاهد گسترش جغرافیایی فعالیت بورس کالا بودیم. در حوزه محصولات صنعتی و معدنی رشد 51 درصدی را در معاملات این محصولات شاهد بودیم.

وی گفت: برای سال آینده قرارداد آتی را بر روی صندوق های کالایی اعمال خواهیم کرد.

این مقام مسئول در خصوص آمار معاملات گواهی سپرده کالایی در سال جاری نیز گفت: در بازار گواهی سپرده کالایی بیش از ۳۶۱ هزار قطعه سکه طلا، بیش از ۶۴ هزار تن ذرت و نزدیک به ۲۶ تن زعفران در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفته و ارزش معاملات ۱۱ ماهه این بازار به بیش از ۱۷ هزار و ۲۶۱ میلیارد ریال رسیده است.

ثبت رکوردهای جدید در بازار محصولات پتروشیمی

مدیرعامل بورس کالا از ثبت رکورد در حجم و ارزش معاملات سالانه در بازار پتروشیمی طی ۱۱ ماهه امسال خبر داد و گفت: در این دوره در بازار پتروشیمی بورس کالا بیش از ۴ میلیون و ۲۳۲ هزار تن انواع محصول به ارزشی بیش از ۲۶۶ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال معامله شده که رکورد جدیدی در حجم و ارزش معاملات سالانه محسوب می شود. ارزش معاملات بازار محصولات فرآورده های نفتی نیز در حالی به رقمی بیش از ۱۹۳ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال رسیده تا رکورد جدیدی در ارزش معاملات این بازار به ثبت برسد.

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی مقدار و ۹۲ درصدی ارزش معاملات محصولات پتروشیمی در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در خصوص سایر اقدامات و نتایج ویژه در تالار محصولات نفتی و پتروشیمی گفت: طی دوره ۱۱ ماهه امسال افزایش ۱۱۶ درصدی ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پیاده‌سازی و استقرار سامانه مدیریت اعضای تعاونی‌ها، مدیریت و تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی، صنعتی و نفتی، از مهم ترین اقدامات و نتایج به دست آمده در سال جاری بوده است.

سلطانی نژاد گفت: کنترل کف عرضه و عرضه اولیه محصولات پتروشیمی به صورت روزانه، کنترل اسناد منشاء عرضه‌های قیر و عایق رطوبتی از طریق سامانه ثامن نیز موارد دیگری است که می توان در این رابطه به آنها اشاره کرد.

رشد ۴۱ درصدی ارزش معاملات قراردادهای آتی

مدیرعامل بورس کالا در خصوص بازار مالی و مشتقه نیز اظهار کرد: در بازار مذکور طی دوره ۱۱ ماهه سال جاری شاهد رشد ۴۱ درصدی ارزش معاملات قراردادهای آتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پذیرش و راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران نگین، افزایش ۳۸ برابری مقدار معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران نسبت به زمان مشابه سال گذشته و افزایش ۴۱ برابری ارزش معاملات صندوق های کالایی نسبت به زمان مشابه سال گذشته بودیم. افزایش ۱۶ برابری مقدار معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا نسبت به زمان مشابه سال گذشته، افزایش بیش از ۳ برابری ارزش معاملات سلف موازی استاندارد نسبت به زمان مشابه سال گذشته، پیگیری ایجاد زیرساخت توثیق گواهی سپرده کالایی نیز موارد دیگری است که می توان از آنها نام برد.

وی گفت: در بازار مالی و مشتقه طی سال جاری پذیرش مشخصات قرارداد آتی طلای آب شده و ذرت و همچنین انتشار اوراق سلف موازی استاندارد سیمان شرکت های سیمان خوزستان، شرق و سپاهان، تیرآهن ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان و شمش فولاد کاوه جنوب کیش، پلی استایرن پتروشیمی انتخاب و مرغ منجمد شرکت و توسعه صنایع بهپرور جمعاً به ارزش ۸۵۰۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات مهم عملیاتی شده در سال جاری بوده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24