Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

علیرضا امیر فراهانی ، مدیر عامل سیمان لار سبزوار در خصوص وضعیت صنعت سیمان به خبرنگار بورس ٢۴ گفت: یکی از مباحثی که در صنعت سیمان مطرح می شود بحث ارزش جایگزینی است. برای ساخت یک کارخانه سیمان با ظرفیت یک میلیون تن ، بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز است، این در حالی است که ارزش بازار سیمان سبزوار ۱۰۰میلیارد تومان می باشد. البته این موضوع در مورد همه سیمانی ها صدق می کند و همه زیر ارزش جایگزینی معامله می‌شوند...

سیمان سبزوار از ماده ١۴١ خلاص می شود ؛ با این چهار روش

بورس24 : سیمان لار سبزوار که به تازگی و با تغییر سیاست های مدیریتی در نظر دارد از زیان انباشته خارج شود از جمله شرکت های شرق کشور است که با وجود ارزش جایگزینی مناسب خود ، از نظر قیمت فروش در شرایط مطلوبی قرار ندارد و به گفته مدیران این شرکت «دلیل اصلی تفاوت قیمت با ارزش‌های جایگزینی ، پایین بودن قیمت فروش سیمان است.متاسفانه از سال ۹۳ تاکنون صنعت سیمان شاهد افزایش نرخ محسوسی نبوده است،در نتیجه با افزایش هزینه‌های ناشی از تورم و افزایش نرخ دلار، شرکت های سیمانی با کاهش حاشیه سود مواجه و حتی زیانده شده‌اند».

ارزش جایگزینی ، حرف اول صنعت سیمان...

علیرضا امیر فراهانی ، مدیر عامل سیمان لار سبزوار در خصوص وضعیت صنعت سیمان به خبرنگار بورس24 گفت: یکی از مباحثی که در صنعت سیمان مطرح می شود بحث ارزش جایگزینی است. برای ساخت یک کارخانه سیمان با ظرفیت یک میلیون تن ، بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز است، این در حالی است که ارزش بازار سیمان سبزوار ۱۰۰میلیارد تومان می باشد. البته این موضوع در مورد همه سیمانی ها صدق می کند و همه زیر ارزش جایگزینی معامله می‌شوند.

وی گفت: دلیل اصلی تفاوت قیمت با ارزش‌های جایگزینی ، پایین بودن قیمت فروش سیمان است.متاسفانه از سال ۹۳ تاکنون صنعت سیمان شاهد افزایش نرخ محسوسی نبوده است،در نتیجه با افزایش هزینه‌های ناشی از تورم و افزایش نرخ دلار، شرکت های سیمانی با کاهش حاشیه سود مواجه و حتی زیانده شده‌اند.

وی گفت: البته این موضوع به معنی بی ارزش بودن صنعت سیمان نیست بلکه مشکل اصلی به نحوه قیمت گذاری این محصول برمی‌گردد که باید قیمت گذاری آن تغییرکند . سیمان تنها محصولی است که به واسطه مداخله مستقیم و غیرمستقیم دولت افزایش نرخ نداشته است.

به گفته وی، قیمت منطقه‌ای سیمان ۶۰ دلار است که به مراتب بالاتر از قیمت سیمان داخلی است .

امیرفراهانی گفت: یکی از دلایلی که موجب شده ، سیمان کمتر صادر شود ، بحث حمل و نقل آن است چرا که مدعی می‌شوند به دلیل نوع محصول و افزایش میزان نرخ حمل و نقل، قابلیت صادرات برای آن وجود ندارد.

وی گفت: افغانستان یکی از کشورهایی است که تولید داخلی ندارد و تقاضای محض سیمان است این در حالی است که با وجود تقاضای ۵ میلیون تن محصول سیمان، قیمت سیمان برای مصرف کننده نهایی در آن پایین تر از قیمت منطقه است و این به دلیل ارزان فروشی کارخانه های تولید سیمان ایران به این کشور است.

به گفته وی، اگر شرکت های سیمانی به افغانستان صادرات داشته باشند ، همزمان با ایجاد بازار جدید فشار عرضه در داخل کشور هم کاهش می یابد .

حذف واسطه ها به نفع ما است...

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که صنعت سیمان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، موضوع دخالت واسطه ها است که نبود سازوکار شفاف از جمله عرضه سیمان در بورس کالا و لحاظ نشدن قیمت جهانی سیمان و مداخله دولت در قیمت گذاری ، باعث رقابت منفی و زیر فروشی سیمان داخلی و حتی صادراتی می شود.

مدیر عامل سیمان سبزوار پس از طرح مباحث کلی در مورد صنعت سیمان توضیحاتی را در خصوص تغییر و تحولات سه ماهه اخیر سیمان سبزوار ارائه داد : با تلاش هایی که در سه ماه صورت گرفته، توانستیم سیستم فروش داخلی را متحول نماییم و نسیه فروشی و فروش تهاتری به‌سمت نقد فروشی سوئیچ پیدا کرده است ،همچنین فروش اعتباری با دوره زمانی کمتری انجام می شود.

وی گفت: یکی از دلایلی که در سه ماه گذشته میانگین قیمت فروش پایین بود انتخاب بازار هدف غیر مناسب و با هزینه حمل بالا و تعهدات فروش با قیمت پایین از دوره قبل بوده است که در تلاش هستیم این موضوع را جبران نماییم، به طوری که قیمت های درب کارخانه بالاتر از گذشته باشد و به زودی شاهد افزایش تناژ فروش و هم میانگین قیمت فروش خواهیم بود .

امیرفراهانی گفت: در مورد صادرات هم مذاکرات متعددی با تاجران افغانستان و کشورهای cis از جمله ازبکستان انجام شده که امیدواریم نتایج آن به زودی در گزارشات شرکت منعکس شود .

چند راهکار برا ی خروج از ماده 141

این مقام مسئول در سیمان سبزوار با اشاره به اینکه شرکت مشمول ماده ۱۴۱ و قانون تجارت می باشد روش های خروج از ماده 141 را چنین بیان کرد : چهار روش برای خروج از ماده 141 وجود دارد ؛ افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، کاهش نرخ تبدیل وام ارزی، رسیدن به سود عملیاتی و یا فروش املاک مشهد خواهد بود.

وی در مورد فروش پروژه ساختمان مشهد گفت: در سالیان گذشته فروش سیمان با پروژه های ساختمانی در مشهد تهاتر شده بود که با اتمام پروژه ها ، تمامی واحدهای تجاری آماده فروش هستند و یکی از برنامه های اصلی هیأت مدیره، فروش این واحدها با توجه به شرایط بازار و تبدیل آنها به سرمایه گذاری مولد می باشد .

به گفته وی، قیمت سیمان به نسبت قیمت منطقه و بر اساس نرخ دلار تا چهار برابر پتانسل رشد دارد که البته باید ظرف چند سال و به صورت پلکانی افزایش یابد. لازمه این افرایش نرخ حمایت انجمن صنفی صنعت سیمان است و حتی پیشنهاد می کنیم سوبسید های انرژی ( گاز و برق ) حذف شود اما نرخ سیمان واقعی شود.

امیرفراهانی افزود: نکته مهم این است که مصرف سیمان در ایران بر اساس میانگین سرانه جهانی باید ۸۰ میلیون تن باشد که در بازار کنونی با توجه به رکود حاکم این کشش وجود ندارد و حدوداً ۵۰ میلیون تن مصرف می شود.

وی گفت: یکی از دلایلی که سیمان سبزوار از بازار مثبت اخیر جاماند، به دنبال تغییرات هیات مدیره ، سازمان بورس و اوراق بهادار توضیحات بیشتری را نسبت به گزارشات منتشر شده بر روی کدال درخواست کرده بود که با تعامل و ارسال پاسخهای مناسب ، سوء تفاهم ایجاد شده برطرف گردید ولی در طول این مدت و مخصوصاً در بازار مثبت نماد سبزوار متوقف بود . اما امیدواریم از این پس با ارائه گزارشات مثبت و مستند، روند سهم با شیب ملایم صعودی بهبود یابد .

وی در خصوص سرمایه گذاری در شرکتهای زیر مجموعه گفت : سرمایه گذاری مشارکتی طاها یکی از شرکتهایی است که سیمان سبزوار در آن سهامدار عمده است و امیدواریم محصول آن تا پایان سال وارد بازار شود و پتانسیل سودآوری تا پایان سال مالی را دارد .

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24