Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران پرجمعیت ترین شرکت بورس تهران است. این شرکت با بیش از ٢۵٠ هزار سهامدار ١۴ بهمن ماه مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به ٣١ شهریور ٩٧ را برگزار کرد و از رشد ٧٠٠ درصدی سودآوری شرکت نسبت به دوره مشابه مالی سال گذشته رونمایی کرد. مدیر عامل این شرکت ١،٩٠٠ میلیارد ریالی پس از برگزاری مجمعی موفق در نشستی خبری درباره مهم ترین و تازه ترین استراتژی ها و دستاوردهای سال مالی ١٣٩٧ توضیحاتی را به اصحاب رسانه و سهامداران شرکت ارائه کرد.

پرجمعیت ترین شرکت بورس چگونه یک سال سخت اما موفق را پشت سرگذاشت؟

بورس24 : شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران پرجمعیت ترین شرکت بورس تهران است. این شرکت با بیش از 250 هزار سهامدار 14 بهمن ماه مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 31 شهریور 97 را برگزار کرد و از رشد 700 درصدی سودآوری شرکت نسبت به دوره مشابه مالی سال گذشته رونمایی کرد.

مدیر عامل این شرکت 1،900 میلیارد ریالی پس از برگزاری مجمعی موفق در نشستی خبری درباره مهم ترین و تازه ترین استراتژی ها و دستاوردهای سال مالی 1397 توضیحاتی را به اصحاب رسانه و سهامداران شرکت ارائه کرد.

ما هلدینگ شدیم!

او ضمن تاکید بر عملکرد مناسب شرکت در سال مالی 97 درباره مهم ترین دلایل توسعه سرمایه گذاری های بورسی آن نسبت به سال مالی گذشته گفت: تبدیل شدن شرکت به هلدینگ مالی و خرید سهام کنترلی شرکت های سرمایه گذاری صنعت و معدن و سرمایه گذاری سبحان عمده ترین دلایل رشد و توسعه سرمایه گذاری های بورسی وتوصا بود.

مرادی در ادامه اظهار داشت: ترکیب سبد سرمایه گذاری های بورسی شرکت در سال گذشته نشان می دهد که حجم سرمایه گذاری ها در اثر تملک شرکت های جدید افزایش بیش از 129 درصدی داشته و اصلی ترین صنعت سرمایه پذیر شرکت همگام با مفاد اساسنامه واسطه گری های مالی است که عمدتا شامل شرکت های سرمایه گذاری است و 91 درصد سبد دارایی های بورسی را به خود اختصاص داده است.

او تاکید کرد: گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی در سال مالی 97 تغییرات اساسی در ترکیب سبد سرمایه گذاری های بورسی خود به وجود آورد و با خروج از سهام آلومینیوم ایران و جایگزینی شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن عملا این سرمایه گذاری نیمی از وزن سبد بورسی را به خود اختصاص داده است. شرکت سرمایه گذاری سبحان با وزن 31 درصدی در رتبه دوم سبد سرمایه گذاری ها قرار دارد.

وتوصا از شاخص کل نیز پیشی گرفت

مدیر عامل وتوصا همچنین به مهم ترین استراتژی های مدیران این شرکت در سال مالی 97 که منجر به بهبود وضعیت سرمایه گذاری های این شرکت شد، اشاره کرد و گفت: در سال مالی 97 هیات مدیره شرکت پس از بررسی های کارشناسی با توجه به شرایط تورمی و واکنش مثبت بازار سهام به تحولات اقتصادی به این نتیجه رسید که امکان توسعه سرمایه گذاری ها در این حوزه وجود دارد. در آن زمان بیش از دو سوم منابع وتوصا بر روی سهام شرکت آلومینیوم ایران و پروژه ساختمانی کوهسار متمرکز شده بود. از این رو نسبت به واگذاری بلوکی سهام آلومینیوم ایران و همچنین فروش املاک کوهسار در پاییز سال 96 اقدام شد تا منابع آزاد شده جهت سرمایه گذاری های جدید در نظر گرفته شود.

وی افزود: سپس طی مذاکرات فراوانی که با فروشندگان سهام شرکت های سرمایه گذاری صنعت و معدن و همچنین سرمایه گذاری سبحان انجام شد سهام این دو شرکت به ترتیب طی بهمن و اسفند ماه سال 96 به پورتفوی بورسی وتوصا افزوده شد.

مرادی در ادامه از نتیجه چشمگیر استراتژی های هیات مدیره شرکت در خصوص تغییر در ترکیب پورتفوی وتوصا گفت: با خرید سبد بزرگی از دارایی های بورسی طی زمستان سال 96 عملا زمینه رشد خالص ارزش دارایی های هلدینگ توسعه صنعتی ایران با شتابی بیش از رقبای شرکت میسر شد. به طوری که خالص ارزش دارایی های شرکت در سال مالی 97 با رشد 90 درصدی همراه شد. این میزان افزایش علاوه بر این که نسبت به کلیه شرکت های سرمایه گذاری بالاتر بود، از شاخص کل بورس نیز سبقت گرفت. بدین ترتیب خالص ارزش دارایی های شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی در پایان سال مالی 97 با 86 درصد رشد نسبت به پایان سال مالی 96 به محدوده 7 هزار و 269 میلیارد ریال رسید که این مبلغ معادل 3،826 ریال به ازاء هر سهم است. گفتنی است در این محاسبه ارزش سرمایه گذاری 6 درصدی در شرکت سرآوا (مالک دیجی کالا و کافه بازار) و نیز بلوک 6 درصدی شیپور معادل بهای تمام شده می باشد حال آنکه ارزش این دو سرمایه گذاری اینترنتی امروز به مراتب بالاتر از زمان انجام سرمایه گذاری است. 

بازدهی 78 درصدی وتوصا طی یک سال اخیر

وی با اشاره به وضعیت سهام وتوصا در سال مالی 97 تصریح کرد: همگام با افزایش خالص ارزش دارایی های این شرکت بهای سهام وتوصا نیز با روند افزایشی همراه شد که با در نظر گرفتن عملکرد فصل پاییز رشد قیمتی این سهم از 78 درصد نیز عبور کرده است.

او درخصوص خرید بلوکی سهام دو شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن و سرمایه گذاری سبحان توضیحاتی بیشتری ارائه کرد و بیان داشت: خرید 51 درصد از سهام سرمایه گذاری توسعه صنعت و معدن که بزرگ ترین معامله تاریخ گروه توسعه صنعتی بوده به ارزش بیش از 4،360 میلیارد ریال در اسفند ماه 96 به قطعیت رسید. منابع پیش پرداخت خرید این بلوک تماما از محل فروش بلوک 16 درصدی سهام ایرالکو تامین شد. برآیند این استراتژی از زمان تسهیل خالص ارزش دارایی های شرکت با احتساب سود تقسیمی، بیش از 1،500 میلیارد ریال افزایش یافت که بیش از 115 درصد رشد را نسبت به مبلغ سرمایه گذاری اولیه نشان می دهد. حال آن که اگر سهام ایرالکو به فروش نمی رفت ارزش این منابع تا کنون حدود 1،128 میلیارد ریال رشد کرده بود.

او همچنین به تصمیم گیری درباره خرید بلوک سرمایه گذاری سبحان نقبی زد و گفت: خرید 91 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سبحان با ارزش بیش از 2،800 میلیارد ریال در اسفند ماه سال 96 قطعی شد. منابع خرید این بلوک عمدتا از محل واگذاری واحدهای پروژه کوهساز تامین شد. از زمان تسهیل خالص ارزش دارایی های شرکت با احتساب سود تقسیمی بیش از 933 میلیارد ریال رشد داشته است که افزایش 83 درصدی نسبت به مبلغ سرمایه گذاری اولیه را نشان می دهد.

مهمترین برنامه های امسال

بالاترین مقام اجرایی در سرمایه گذاری توسعه صنعتی در پایان با بیان این که با توجه به اهرمی بودن سرمایه گذاری های شرکت تمرکز اصلی هیات مدیره در کوتاه مدت بر ایفای دقیق و به موقع تعهدات شرکت در غالب تسویه اقساط شرکت خواهد بود ، درباره برنامه های سال مالی جاری شرکت گفت : علاوه بر این فروش واحدهای تجاری مجتمع کوهسار به ارزش برآوردی بیش از 120 میلیارد ریال، واگذاری یا تبدیل دارایی های کم بازده سبد دارایی های بورسی و خارج بورسی گروه، واگذاری دفاتر مرکزی کل شرکت های گروه در یک ساختمان مرکزی مشترک، اجرای افزایش سرمایه 750میلیارد ریالی از محل سود انباشته و نیز اجرای افزایش سرمایه شرکت پایا تدبیر به میزان یک هزار و 500 میلیارد ریال و فراهم نمودن مقدمات ورود این شرکت به فرابورس در کنار انجام سرمایه گذاری های سودآور در حوزه اینترنت همانند نمونه های موفق شیپور و سرآوا از جمله برنامه های شرکت در سال مالی جاری هستند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24