Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از ابتدای سال ۹۷ تا کنون طرح تفکیک وزارت صمت و احیا وزارت بازرگانی طی سه مرحله وارد مجلس شده است که در هر سه مورد این لایحه با مخالفت نمایندگان روبه رو شده است حال زمزمه‌های تشکیل دوباره این پرونده در مجلس شنیده می‌شود و این احتمال وجود دارد که طرح تفکیک وزارت صمت برای چهارمین بار وارد مجلس شود.

جزئیات تلاش‌های دولت برای احیا وزارت بازرگانی

بورس24 : موضوع تشکیل وزارت بازرگانی برای چهارمین بار در سال جاری در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت که به جرات می‌توان گفت: این اتفاق در تاریخ قوه مقننه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی کم سابقه و احتمالاً بی سابقه بوده است.

در این گزارش به بررسی سیر تحولات مرتبط با موضوع تشکیل وزارت بازرگانی در سال جاری خواهیم پرداخت:

اولین مخالفت مجلس با لایحه احیا وزارت بازرگانی

این طرح برای نخستین بار در اردیبهشت سال جاری وارد مجلس شد که کلیات آن در جلسه مورخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۷ رد شد و این نمایندگان تاکید داشتند که تفکیک این وزارتخانه نه توجیه کارشناسی و نه اولویت دارد.

نهایتاً در جلسه علنی مجلس در تاریخ ۳ تیرماه و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به عنوان نماینده دولت، نمایندگان مجلس با ۱۱۳ رای موافق از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه با تصویب کلیات لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت مخالفت کردند.

دومین مخالفت مجلس با لایحه احیا وزارت بازرگانی

اما این پایان کار نبود و حدود یک ماه بعد یعنی اول مردادماه، حسن روحانی رئیس جمهور در دیدار با اعضای فراکسیون امید مجلس، از مجلس بخاطر تصویب نکردن پیشنهاد دولت مبنی بر تفکیک وزارتخانه‌ها انتقاد کرد.

تنها یک روز بعد از این جلسه، طرحی با عنوان تشکیل وزارتخانه‌های «صنعت و معدن» و «توسعه صادرات و بازرگانی» با هدف تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط رمضانعلی سبحانی فر، از اعضای فراکسیون امید تهیه شد و به امضای ۹۲ نفر از نمایندگان مجلس (عمدتاً از اعضای این فراکسیون) رسید.

گفتنی است کمیسیون اجتماعی مجلس در تاریخ ۱۵ مهرماه به بررسی این طرح به صورت عادی پرداخت و کلیات آن را رد کرد و نهایتاً این طرح در تاریخ ۲۹ آذرماه، بایگانی شد.

سومین مخالفت مجلس با لایحه احیا وزارت بازرگانی

علی رغم اظهارات صریح ریاست مجلس و با وجود این که انتظار می‌رفت دولت پیام دومین مخالفت مجلس با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی را دریافت کرده باشد، دولت همچنان به تلاش‌های خود برای تشکیل وزارت بازرگانی ادامه داد.

نهایتاً در اقدامی نادر و به صورت کاملاً چراغ خاموش، موضوع تفکیک وزارتخانه‌ها بخصوص تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مجدداً در جلسه غیرعلنی مورخ ۱۱ مهرماه مجلس مطرح شد و رای گیری استمزاجی درباره آن صورت گرفت، در این جلسه غیرعلنی که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، مجدداً تفکیک سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رای گذاشته شد و نمایندگان مجلس بار دیگر با تفکیک این وزارتخانه‌ها مخالفت کردند.

در حالی که تعداد کل حاضرین در این جلسه غیرعلنی ۲۲۳ نفر بود، تعداد آرای موافقان تفکیک این وزارتخانه‌ها از عدد ۱۰۷ فراتر نرفت.

دور جدید تلاش‌های دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی

روحانی در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس در تاریخ ۱۵ بهمن ماه با تاکید بر اینکه نسبت به تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اصرار دارد، گفت: می‌دانید بدون وزیر بازرگانی مستقل مسایل و مشکلات صادرات و واردات و تنظیم بازار در کشور حل نمی‌شود و به همین خاطر من در ابتدای کار دولت دوازدهم لایحه دو فوریتی خدمت شما فرستادم و از شما خواهش کردم وزارت بازرگانی را جدا کنید.

با توجه به آنچه گفته شد، احتمالاً به زودی شاهد خواهیم بود که موضوع تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی برای چهارمین بار در سال ۹۷ در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد و اتفاقی کم سابقه و احتمالاً بی سابقه که نشان دهنده بی توجهی شدید دولت به نظرات نمایندگان مجلس و کارشناسان دارد و به خوبی نشان می‌دهد که دولت صرفاً به دنبال تحقق درخواست خود در این زمینه است.

در همین راستا سید مهدی صادق نماینده دوره هشتم ریاست جمهوری در مجلس در گفت: وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان مطرح کرد: با توجه به این که وزارت صمت در سال ۱۳۹۰ با ادغام دو وزارت خانه بازارگانی و صنایع تشکیل شده بود هم اکنون با گذشت ۷ سال از این تصمیم دولت، در صورتی که وزارت صمت بتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد اقتصاد کشور نیازی به احیا این وزارت خانه نخواهد داشت.

وی در خصوص مشکلات وزارت بازرگانی و صنایع در دولت هشتم اظهار کرد: در دولت هشتم که بنده در مجلس نماینده بودم از سوی مجلس شکایت‌ها و اعتراضاتی به دو وزارت خانه بازرگانی و صنایع، انجام می‌گرفت و هیچ کدام از این دو وزارتخانه مسئولیت هارا پذیرا نبودند و بر گردن دیگری می‌انداختند، این موضوع بزرگترین دلیلی بود که باعث شد مجلس با ادغام این دو وزارتخانه موافقت کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: منکر این نیستیم که مشکلاتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود ندارد، اما تفکیک و احیا دوباره این دو وزارتخانه نمی‌تواند چاره‌ای برای حل این مشکلات، زیرا با تفکیک این وزارتخانه، دو وزارتخانه با یک وظیفه و یک متولی تشکیل خواهد شد.

منبع: میزان

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24