Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مدیرعامل بورس کالای ایران در مراسم اختتامیه رویداد ایده پردازی حمایت از کالای ایرانی «کندو» بر ضرورت ایجاد استارتاپ ها در حمایت از مصرف کالای ایرانی تاکید کرد و بهبود و تسهیل فرآیندهای تجارت در بستر بلاک چین و توسعه مدل‌های مبتنی بر رمز ارز جهت ایفای نقش واسط در تسویه‌های ارزی بین‌المللی را تشریح کرد.

سلطانی نژاد در مراسم اختتامیه رویداد ایده پردازی حمایت از کالای ایرانی مطرح کرد؛ بهبود و تسهیل فرآیند تجارت در بستر بلاک چین و رمز ارز

بورس24 : اختتامیه رویداد ایده پردازی با موضوع حمایت از کالای ایرانی با عنوان «کندو» در راستای تحقق شعار سال و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، بورس کالای ایران و شبکه افق روز گذشته با اهدای جوایز به تیم های برگزیده و حائز تقدیر در محل دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

این مراسم با حضور علیرضا دلیری، معاون توسعه و مدیریت جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران، حجت الاسلام و المسلمین حسین علی سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، غلامرضا گودرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و سید مجتبی امامی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و با حضور تیم های برگزیده و راه یافته به مرحله نهایی و نیز جمعی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

ایجاد استارتاپ ها در حمایت از مصرف کالای ایرانی

طی این مراسم، مدیرعامل بورس کالای ایران بر ضرورت ایجاد استارتاپ ها در حمایت از مصرف کالای ایرانی تاکید کرد و بهبود و تسهیل فرآیندهای تجارت در بستر بلاک چین و توسعه مدل‌های مبتنی بر رمز ارز جهت ایفای نقش واسط در تسویه‌های ارزی بین‌المللی را تشریح کرد.

حامد سلطانی نژاد عنوان کرد: میزان شاخص ملی گرایی مصرفی در کشورهای جهان نشان می دهد که شاخص مذکور در کره جنوبی بیش از ۸۰ بوده که بالاترین رقم در میان کشورها را به خود اختصاص داده است. همچنین در شرایطی که دو کشور چین و اندونزی نیز در رتبه های دوم و سوم بالاترین میزان ملی گرایی مصرفی قرار دارند که میانگین کشورها در خصوص این شاخص در مرز ۷۰ است که در این مقایسه، میانگین شاخص مذکور برای ایران کمتر از ۶۰ بوده است.

سلطانی نژاد افزود: تعهد اخلاقی به مصرف کالای ایرانی، تعصب به مصرف کالای داخلی، حمایت از اشتغال داخلی، حمایت از تولید و اقتصاد ملی و مخالفت با محصولات خارجی متغیرهای در نظر گرفته شده برای محاسبه این شاخص بوده است.

وی در خصوص حمایت از توسعه کسب و کارهای داخلی، به ضرورت ایجاد استارتاپ ها در حمایت از مصرف کالای ایرانی تاکید کرد و گفت: برای ایجاد استارتاپ ها باید در حوزه تبلیغات، بازاریابی، فروش، کسب بازخورد و جمع آوری اطلاعات، بهبود خدمات پس از فروش اقدام و مدل های توزیع و بازاریابی شامل B۲B، B۲C، C۲C را طراحی کرد.

استارتاپ های موفق جهانی

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص استارتاپ های موفق جهانی در بازاریابی و فروش گفت: در حال حاضر استارتاپ های مطرحی در جهان هستند که با ارایه خدمات فروش در قالب مدل های B۲B، B۲C، C۲C از طریق پرتال‌های وب و نیز خدمات پرداخت الکترونیک، موتور جستجوی خرید و پردازش داده‌های تجاری فعالیت می کنند. همچنین چندین شرکت نیز توانسته اند با تمرکز بر خدمات B۲C، تولید محصول با برند خود، فروش کالای سایر تولیدکنندگان و نیز فروش محصولات دست دوم توانسته در بازاریابی و فروش به موفقیت دست یابد.

سلطانی نژاد در خصوص ویژگی ها و علل موفقیت این شرکت ها اظهار کرد: در اختیار داشتن موتور جستجو با امکان مقایسه محصولات، قیمت، تخفیفات و کوپن در فروشگاه های آنلاین مختلف، استفاده از پیام رسان برای تعامل بین مشتری و فروشنده های آنلاین، ارایه خدمات پرداخت آنلاین و در نهایت پردازش اطلاعات به منظور فراهم کردن خدمات جمع آوری و پردازش داده های تجارت الکترونیک و سفارشی سازی آنها از مهم ترین ویژگی های این استارتاپ موفق بوده است.

استارتاپ های ایرانی

سلطانی نژاد در ادامه به استارتاپ های ایرانی موفق در حوزه بازاریابی و فروش اشاره کرد و گفت: در ایران نیز نمونه های موفقی وجود دارد که براساس مدل های مختلف B۲B، B۲C، C۲C در حوزه فروش و بازاریابی محصولات خود، توزیع کالا، ایجاد زیرساخت های تامین، انبار، حمل و توزیع و انجام معاملات عمده فعال هستند و بر فروش محصولات سایر تولیدکنندگان و بازرگانان تمرکز کرده اند. این استارتاپ ها همچنین با تولید و ارایه محتوای فنی موردنیاز کاربران با بالاترین استانداردها، ارائه اطلاعات بازرگانی در ارتباط با صنایع مختلف، ارایه خدمات بازاریابی و دریافت سود از فروش محصولات خود و یا درصدی از فروش محصولات سایر تولیدکنندگان و بازرگانان کسب سود می کنند.

انواع روش های معاملاتی در ساختار بورس کالا

سلطانی نژاد در ادامه سخنرانی خود در رویداد ایده پردازی حمایت از کالای ایرانی به ساختار کلی بازارهای بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: بورس کالا با دارابودن چهار بازار اعم از بازار فرعی، فیزیکی، مشتقه و مالی زیرساخت های معاملاتی را فراهم کرده است. در بازار فیزیکی معاملات به روش های مختلفی شامل نقدی، سلف، نسیه، کشف پریمیوم، قراردادهای بلندمدت و تهاتر انجام می شود و اصول معاملات در این بازار مبتنی بر تحویل فیزیکی و عدم معامله مجدد کالا (به جز معاملات تهاتری) است و مبادله شفاف، سریع و مطمئن، تامین مالی فروشنده و خریدار، اطمینان نسبت به مبادله به قیمت بازار و پوشش ریسک، برنامه ریزی بلندمدت و رفع مشکلات نقدینگی از مزایای این بازار به شمار می آید.

وی به ابزارهای معاملاتی بورس کالای ایران در بازار مشتقه نیز اشاره کرد و گفت: در بازار مشتقه دو ابزار معاملاتی قرارداد آتی و اختیار معامله به منظور پوشش ریسک و کشف قیمت به کار می رود. در بازار مالی نیز ابزارهایی همچون اوراق سلف استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق های کالایی راه اندازی شده و امکان انجام معاملات اوراق خرید دین و حق امتیاز نیز وجود دارد.

ایده‌پردازی و راه‌اندازی کسب‌وکار در حوزه تجارت کالایی

سلطانی نژاد به ایده‌پردازی و راه‌اندازی کسب‌وکار در حوزه تجارت کالایی در ایران پرداخت و گفت: بهبود پوشش ریسک تجارت کالا در اقتصاد ایران از طریق ایجاد کسب‌وکارهایی در حوزه گسترش معاملات مشتقه خارج از بورس یا بین‌المللی، ایجاد کسب‌وکارهای با کارکرد اعتبارسنجی و کنترل ریسک نکول در معاملات و ارایه ابزارهایی نظیر اختیارمعامله و بیمه در تجارت کالایی ایران امکان پذیر است. همچنین افزایش شفافیت و کارایی و کاهش هزینه مبادلات در تجارت کالایی در ایران با توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر معاملات B۲B و B۲C دست یافتنی است.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، توسعه انبارداری و سیستم قبض انبار در تجارت کالایی و طراحی الگوی مناسب در ایران نیز از طریق ایجاد شرکت‌های مدیریت وثیقه جهت توسعه تأمین مالی و ایجاد شرکت‌های تجمیع محصولات جهت افزایش قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان خرد (بخش کشاورزی و ...) محقق خواهد شد.

وی به ایفای نقش واسط در مدل‌های بهینه بازارمحور در اعمال سیاست‌های حمایتی دولت از تولید بخش کشاورزی با توسعه مدل‌های حمایتی نوین از طریق مشارکت بخش دولتی و خصوصی (PPP) اشاره کرد و گفت: در راستای ایده پردازی و راه اندازی کسب و کار در حوزه تجارت کالایی در ایران، ایفای نقش مکمل در مدل‌های بازارمحور جهت تنظیم بازار کالاهای اساسی در ایران با توسعه سیستم‌های اطلاع‌رسانی در حوزه تولید و توزیع محصولات در بخش کشاورزی، صنعت و ... امکان پذیر است.

ایده‌پردازی در حوزه‌های مختص بورس کالای ایران

سلطانی نژاد در ادامه به ایده‌پردازی در حوزه‌های مختص بورس کالای ایران پرداخت و گفت: در حوزه های مختص بورس کالا می توان ایده راه‌اندازی کسب‌وکار در راستای بهبود اطلاع‌رسانی و انتشار اطلاعات بورسی و سایر حوزه‌های کالایی در راستای بهبود جایگاه بورس کالای ایران در مرجعیت قیمت‌گذاری کالاها را مطرح کرد. ارایه مدل در راستای ایجاد ابزارهای جدید تأمین مالی و یا مدیریت ریسک در شرکت بورس کالای ایران و استفاده از بستر معاملات در بورس کالای ایران در راستای توسعه تجارت قانون‌محور نیز از دیگر مواردی است که می توان از آنها نام برد.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: توسعه نهادهای واسط در جهت بهبود همکاری بورس‌های کالایی کشورهای مختلف با ایران به منظور معامله کالاهای پذیرش شده هر بورس در بورس کشور دیگر، توسعه کسب‌وکار در راستای بهبود نظارت بر حمل کالای تجاری معامله‌شده در بورس از مبدأ تا مقصد نظیر سیستم‌های مانیتورینگ خودروهای سنگین و نیز توسعه مدل‌های مبتنی بر رمز ارز جهت ایفای نقش واسط در تسویه‌های ارزی بین‌المللی از دیگر موضوعاتی است که می توان در حوزه های مختص بورس کالا به آنها اشاره کرد.

سلطانی نژاد همچنین از امکان بهره‌گیری از اجماع برای بهبود فرآیندهای بورس (بر روی سرورهای متمرکز یا در بستر بلاک‌چین و ...) در حوزه نظارت و پذیرش قیمت پایه سخن گفت و افزود: مورد دیگری که در خصوص ایده پردازی در حوزه تجارت کالاها می توان نام برد موضوع بهره‌گیری از اتخاذ تصمیم مبتنی‌بر اجماع برای بهبود فرآیندهای بورس در بستر بلاک‌چین (یا سایر بسترهای الکترونیک) در حوزه اعتبارسنجی مشتریان، انبارها و ...، تأیید محتوای اطلاعیه عرضه به ویژه قیمت پایه، کشف قیمت و نیز نظارت بر معاملات است. البته در این رابطه ملاحظاتی مبنی بر لزوم بررسی فقهی متناسب با موارد فوق و بررسی معایب و مزایای مدل‌های تصمیم‌گیری مبتنی بر اجماع وجود دارد که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: کالاخبر

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24