Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

یک مقام نظارتی : در ساختار جدید بازار پایه هم قدرت نقدشوندگی سهام شرکت ها وجود دارد و هم تفکیک لازم بین سهام شرکت های پذیرفته شده و فقط ثبت شده رعایت شده است و سهامداران با علم به تمام ریسک های موجود اقدام به فعالیت در این بازار خواهند کرد...

دلایل تغییر ساز و کار معاملات در بازار پایه شفاف سازی شد

بورس24 : فرابورس ایران در آخرین دقایق روز کاری چهارشنبه مقررات جدیدی در خصوص معاملات در بازار پایه با سه تابلوی پایه زرد و نارنجی و قرمز را منتشر کرد.

بر اساس این تحول جدید ، شرکت های حاضر در بازار پایه فرابورس از تابلوهای «الف ، ب و ج» به «زرد ، نارنجی و قرمز» تغییر چهره داده اند.شرکت هایی که در تابلوی زرد قرار گرفته اند ٢ روز در هفته با حراج قیمتی داد و ستد شده و ٣ روز باقی مانده با قیمت ثابت معامله می شوند.

حال آن که شرکت های حاضر در تابلو نارنجی ١ روز در هفته با حراج قیمتی معامله می شوند و ۴ روز مابقی را با قیمت ثابت...در نهایت شرکت های حاضر در تابلوی قرمز تنها ١ روز آن هم در ماه با حراج قیمتی قابل معامله خواهند بود و مابقی روز های معاملاتی در آن ماه با قیمت ثابت داد و ستد می شوند...

صابرجعفروند آذر ، مدیر نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره دلایل اعمال مقررات جدید برای بازار پایه به خبرنگار بورس24 گفت: فلسفه وجودی بازار پایه این بود که معاملات سهام شرکت های سهامی عام در یک بستر شفاف و قانونی انجام شود.در واقع هدف اصلی قانونگذار این بود که این نقل و انتقالات در دفاتر سهام شرکت ها یا بنگاه های معاملاتی املاک انجام نشود و این تکلیف قانونی در قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت عنوان شده بود.خوشبختانه تسهیلاتی هم از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار ایجاد شد و در سال های گذشته معاملات شرکت هایی که شرایط پذیرش را نداشتند در بازار پایه متمرکز شد و قدرت نقدشوندگی سهام سهامداران در بستری قانونی فراهم شد.

این مقام نظارتی با بیان این که بازار پایه به شکل کنونی امکان ادامه فعالیت نداشت و سهامداران زیادی در معرض ضرر و زیان قرار داشتند ، تاکید کرد: برخی از این شرکت ها شفافیت و شرایط لازم را ندارند و شرایط پذیرش در بورس و فرابورس را ندارند ، از طرفی الزام قانونی معامله سهام شرکت های سهامی عام تنها از طریق بازار سرمایه وجود دارد ، لذا نهاد ناظر باید برای ساماندهی هر چه بیشتر معاملات این شرکت ها که اساسا پذیرفته شده نیستند و تنها نزد سازمان ثبت شده اند فکری می کرد.

این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: نهاد ناظر تا جایی که توانسته تلاش کرده که این شرکت‌ها قابلیت معامله بیشتری داشته باشند، اما وضعیت این شرکت‌ها همانند سهام پذیرفته‌شده نخواهد بود و محدودیت های این شرکت ها از سوی سازمان نیست ، بلکه به صورت ذاتی و بالقوه وجود دارد.در این شرکت ها مسئولیت ارائه اطلاعات بر عهده هیئت مدیره است اما سازمان وظیفه نظارت را بر عهده دارد و حال آن که اگر سازمان بورس متوجه موضوعی شود برای دریافت اطلاعات اقدام خواهد نمود.

چرا زرد ، نارنجی و قرمز؟

جعفروند دلایل تغییرات جدید رد بازار پایه را این گونه تشریح کرد : سهامداران باید مطلع باشند که این شرکت‌ها اطلاعات کاملی ندارند و ریسک بیشتری برای خرید خواهند داشت. این ریسک بالا ، هم می‌تواند سود بالا و هم ضرر زیادی داشته باشد.

جعفروند گفت: وقتی شرکتی قابلیت حضور در تابلوهای اصلی بورس را ندارد ، بهترین راهکار این است که در یک فضای جداگانه ای معاملات آن انجام شود، تا به جای این که سهامداران در دفتر سهام شرکت ها خرید و فروش نمایند ، مکانیزمی از طریق بورس یا فرابورس برای معاملات آن ها وجود داشته باشد، نکته مهم این است که این شرکت‌ها باید با شرکت‌های سهامی خاص و یا شرکت‌های سهامی عام ثبت نشده نزد سازمان مقایسه شوند.چرا که شرکت‌های مذکور از نظر معاملات در شرایط ریسک پذیری بیشتری نسبت به شرکت های بازار پایه ای قرار دارند و برای همین باید شرکت‌های بازار پایه با این نوع شرکت ها مقایسه شود، نه شرکت های بازارهای اصلی بورس و فرابورس که شرایط نسبتا سختی را برای پذیرش طی کرده اند.

وی تاکید کرد : در ساختار جدید بازار پایه هم قدرت نقدشوندگی سهام شرکت ها وجود دارد و هم تفکیک لازم بین سهام شرکت های پذیرفته شده و فقط ثبت شده رعایت شده است و سهامداران با علم به تمام ریسک های موجود اقدام به فعالیت در این بازار خواهند کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24