Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش سرمایه شرکت های کوچک با زیان انباشته سنگین از محل تجدید ارزیابی دارایی ها موجب گمراهی سهامداران و انحراف بازار سرمایه از مسیر اصلی می شود...

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها چه سودی برای شرکت ها دارد؟

بورس24 : داود محمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در خصوص افزایش سرمایه شرکت های کوچک و زیان ده گفت: مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها ، نمی تواند تداوم فعالیت شرکت ها را بهبود بخشد و اساسا ارتباطی با آن ندارد. بهبود چشم اندازآتی عملیات شرکت بر سود آوری یا زیان دهی شرکت تاثیرگذار است نه یک برآورد ارزشی از دارایی هایی که ارتباطی با عملیات اصلی شرکت ندارد و تنها به الزمات تعیین شده در قانون تجارت عمل می شود. دراستفاده از این روش برای قیمت گذاری دارایی های شرکت ها باید با حساسیت و کارشناسی دقیق انجام گردد.

وی تصریح کرد: استفاده از این روش برای افزایش سرمایه، موجب افزایش هزینه استهلاک شرکت و افزایش زیان شرکت ها در آینده خواهد شد. طبق استاندارهای حسابرسی در ایران این مازاد تجدید ارزیابی در حسابی تحت همین عنوان در بخش حقوق صاحبان و در صورت حساب سود و زیان جامع شناسایی می شود، بنابراین حساب زیان انباشته را نمی شود با آن بست. بطوریکه شرکت دارایی هایی را در اختیار می گیرد تا مطابق با اصل تداوم فعالیت، در مدت زمان نامعلوم اقدام به کسب درآمد کند. حال گزارش این دارایی به بهای تمام شده یا ارزش فعلی هیچ تاثیری در روند فعالیت شرکت و ایجاد سود عملیاتی به عنوان حیاتی ترین راه برون رفت شرکت ها از زیان ندارد.

سازمان بورس برای اعطای مجوز دقت بیشتری کند

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با نگاه به سایر بورس های دنیا و مطالعه چندکشور توسعه یافته مشخص می شود که این مدل افزایش سرمایه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر ازسایر روش های افزایش سرمایه، ازجمله از محل آورده نقدی سهامداران یا از محل اندوخته های قابل تقسیم ( سود انباشته ) یا مطالبات حال شده سهامداران استفاده می شود.

وی بیان کرد: به هرحال دارایی تجدید ارزیابی شده در سال های بعد مستهلک می شود و هزینه استهلاک آن جزء هزینه سال های بعد منظور می شود و سود را کاهش می دهد. از نظر سازمان امور مالیاتی سود مازاد تجدید ارزیابی یک نوع درآمد برای صاحبان سرمایه و سهام شرکت است و از طرف دیگرهزینه استهلاک آن نیز در سال های بعد جزء قیمت تمام شده کالا و خدمات و هزینه های ادارای و غیره منظور شده و عینا از طریق بهای فروش از مردم گرفته می شود. بنابراین این مبلغ درآمد مشمول مالیات است.

داود محمدی اذعان کرد: باید تفاوت خاصی در افزایش سرمایه بانک ها با سایر شرکت ها در نظر گرفت، بطوریکه در بانک ها بخش قابل ملاحظه ای از دارایی ها عبارت از زمین و سرقفلی است. بنابراین بانک ها با تجدید ارزیابی زمین و سرقفلی یک تجدد ارزیابی نیمه تمام انجام می دهند و اصلاح ساختار سرمایه می کنند و همین امر موجب شفاف شدن ارزش واقعی شرکت می شود. با مطالعه صورت های مالی موردی در خصوص تصویب افزایش سرمایه شرکتی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها با سرمایه 20 میلیارد تومانی از طرف هیئت مدیره شرکت و داشتن زیان انباشته 77 میلیارد تومانی و گزارش حسابرس شرکت در پایان سال مالی 1396 در خصوص صورت های مالی این شرکت با 15 بند حسابرسی به صورت مشروط که می توانست گزارش مردود باشد، برای بنده به عنوان یک کارشناس بازار سرمایه مشخص گردید، بندهای فوق نشان از هم پاشیدگی و عملکرد نامطلوب مدیران شرکت در سالهای قبل است. از نهادی نظارتی در سازمان بورس و شرکت بورس و فرابورس خواهشمندم در جهت حفاظت از حقوق سهامدارن ، در خصوص اعطای مجوز برای افزایش سرمایه این شرکت ها دقت نظر بیشتری اعمال نمایند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24