Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده ما سازمان عجیب و غریبی است که نظیرش در هیچ کشوری وجود ندارد. پس از تغییر رییس شورای رقابت اختیار دو خودروساز بزرگ کشور افزایش پیدا کرده و به دنبال این بودند که قیمت خودرو را خود تعیین کنند. اما به طور کلی بدیهی است که زمانی که خودروهای تولید شده را در کنترل دارند بنابراین قیمتش را هم در بازار در کنترل خواهند داشت.

روایت رئیس پیشین شورای رقابت از چگونگی افزایش اختیارات دو خودروساز بزرگ کشور برای تعیین قیمت ها

بورس24 : جمشید پژویان کارشناس مسائل اقتصادی و رئیس سابق شورای رقابت در خصوص علت افزایش بی منطق خودرو و اینکه چرا تولید کنندگان تولیدات خود را وارد بازار نمی کنند به بورس24 گفت: همه ما مفهموم انحصار را می دانیم. در حقیقت نه الزاما یک خودرو ساز بلکه 2 تولیدکننده به صورتی بازار دستشان باشد که بتوانند بازار خودرو داخلی را به انحصار خود در آورند. هم اکنون سایپا و ایران خودرو بیش از 90 درصد بازار خودرو را در اختیار خود دارند. در نتیجه به راحتی می توانند با کنترل تولید، قیمت خودروها را در بازار با درصد بالایی تحت تاثیر قرار دهند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر نیز نظارتی بر آن ها نیست. در گذشته بیشتر تحت نظر شورای رقابت بوده اند. همان زمان نیز دستورالعمل قیمتی برای آن ها تنظیم شده بود که طبق این دستورالعمل همه موارد را منظور کرده بودند. در حقیقت همین دو خودرو ساز بزرگ هم در کمیسیون صنایع مجلس، هم در شورای رقابت و هم در صدا و سیما اعلام کردند که هیچ گونه مشکلی با این دستورالعمل نداشته و آن را بسیار صحیح و علمی ارزیابی کردند. اما با همه این ها مواردی را مطرح می کردند که خارج از دستور العمل قیمت ها بود.

مردم نباید هزینه های اضافی خودرو سازان را پرداخت کنند

جمشید پژویان اظهار کرد: در این دستورالعمل پارامترهایی مانند تورم بخشی و همچنین کیفیت لحاظ شده بود که تورم بخشی را بانک مرکزی و کیفیت را نیز از موسسه حسابدار می گرفتند. اما این دو خودرو ساز هزینه هایی نیز داشتند که در این دستورالعمل درج نشده بود؛ مانند سرمایه گذاری هایی که در بانک ها یا کشورهای خارجی انجام می دادند. افرادی که اقدام به خرید خودروهای داخلی کرده بودند که نباید هزینه های اضافی این دو خودروساز را پرداخت می کردند.

این کارشناس مسائل اقتصادی اذعان کرد: سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده ما سازمان عجیب و غریبی است که نظیرش در هیچ کشوری وجود ندارد. پس از تغییر رییس شورای رقابت اختیار این دو خودروساز افزایش پیدا کرده و به دنبال این بودند که قیمت خودرو را خود تعیین کنند. اما به طور کلی بدیهی است که زمانی که خودروهای تولید شده را در کنترل دارند بنابر این قیمتش را هم در بازار در کنترل خواهند داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24