Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : در خبرها آمده که امروز دوشنبه ٢٩ بهمن ماه فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور رئیس جمهور رسما افتتاح شد. خبرها حاکی از آن است که راه اندازی این فاز با تولید مازاد بنزین نسبت به نیاز داخلی کشور همراه خواهد بود و این موضوع را می توان به منزله ورود ایران به بازار صادراتی بنزین تلقی کرد. اما این پرسش مهم مطرح می شود که اگر قرار باشد در زمینه بنزین ، صادراتی صورت گیرد آیا برای هر یک از پالایشگاه های کشور و نسبت به ظرفیت تولید آن ها سهمیه ای مشخص در نظر گرفته خواهد شد یا این که اجازه صادرات صرفا به پالایشگاه یا پالایشگاه های به خصوصی داده خواهد شد؟

ما صادرکننده بنزین شدیم؟

بورس24 : در خبرها آمده که امروز دوشنبه 29 بهمن ماه فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور رئیس جمهور رسما افتتاح شد. خبرها حاکی از آن است که راه اندازی این فاز با تولید مازاد بنزین نسبت به نیاز داخلی کشور همراه خواهد بود و این موضوع را می توان به منزله ورود ایران به بازار صادراتی بنزین تلقی کرد.

اما این پرسش مهم مطرح می شود که اگر قرار باشد در زمینه بنزین ، صادراتی صورت گیرد آیا برای هر یک از پالایشگاه های کشور و نسبت به ظرفیت تولید آن ها سهمیه ای مشخص در نظر گرفته خواهد شد یا این که اجازه صادرات صرفا به پالایشگاه یا پالایشگاه های به خصوصی داده خواهد شد؟

با فرض بر این که در سال آینده شاهد صادرات بنزین پالایشگاه های کشورمان باشیم چه انتظاری می توان از سودآوری شرکت های پالایشی و وضعیت سهام آن ها در بازار سرمایه داشت؟

ناصر تنگستانی مدیر مالی شرکت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار بورس24 ضمن ارائه توضیحات کلی درباره فازهای ستاره خلیج فارس ابراز داشت: در طرح های اولیه پالایشگاه ستاره خلیج فارس کلا سه فاز پیش بینی شده بود که تاکنون دو فاز آن راه اندازی شده و فاز سوم و پایانی این طرح اولیه نیز امروز افتتاح شد.

او در همین رابطه اضافه کرد: البته یک فاز دیگر به عنوان فاز چهارم نیز پیش بینی شده که احتمالا امروز تعیین تکلیف شود که نسبت به آن چه اقدامی باید صورت گیرد. اما اگر برنامه اولیه را در نظر بگیریم فاز سوم آخرین فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس خواهد بود.

وی تاکید کرد: راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید بنزین کشور افزود. اما با راه اندازی فاز دوم میزان تولید بنزین کشور به اندازه ای رسید که از واردات بنزین بی نیاز شدیم. حال افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس حجم تولید بنزین کشور را نسبت به گذشته افزایش خواهد داد. به عبارت دیگر با راه اندازی این فاز کشورمان مازاد تولید بنزین خواهد داشت.

تنگستانی درباره امکان صادرات بنزین مازاد کشور گفت: طبیعتا زمانی که بحث مازاد تولید نسبت به مصرف داخلی پیش آید موضوع صادرات مطرح خواهد شد. اما برنامه های صادراتی این حوزه به تصمیمات دولت بستگی دارد.

او در پاسخ به این که آیا امکان صادرات بنزین برای کلیه شرکت های پالایشگاهی فراهم خواهد بود یا خیر؟ اظهار داشت: با توجه به این که بنزین یک محصول استراتژیک است و همه پالایشگاه ها تولیدات خود را به دولت تحویل می دهند و دولت درباره چگونگی توزیع و فروش آن تصمیم گیری می کند بنابراین این دولت است که درباره چگونگی صادرات نیز اخذ تصمیم خواهد کرد. از طرف دیگر با توجه به این که تاکنون در ایران صادرات این محصول صورت نگرفته و برای نخستین بار است که بحث صادرات بنزین مطرح می شود نمی توان جزئیات آن را پیش بینی کرد. زیرا کلیه این مسائل به تصمیم گیری دولت وابسته است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24