Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : نیمه بهمن ماه سال جاری با حضور انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی و اعضاء این انجمن جلسه ای در خصوص لزوم تصمیم گیری برای میزان سهمیه بندی صادرات شیر خشک برگزار شد. پیرو این جلسه مقرر شد تا شرکت های عضو این انجمن تا تاریخ ٢۴ بهمن ماه موجودی شیر خشک و پودر آب پنیر خود را کتبا به دفتر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی ارسال کنند تا درباره میزان سهمیه صادراتی هر یک از آن ها تصمیم گیری شود. به طور کلی ٢۶ شرکت تولیدکننده شیر خشک صنعتی در کشور فعالیت دارند که عضو انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی هستند و نام آن ها در این ابلاغیه آورده شده که از جمله آن ها می توان به پگاه گلپایگان، پگاه فارس، پگاه خراسان، پگاه آذربایجان شرقی، پگاه اصفهان، پگاه تهران و شرکت کاله اشاره داشت. در گفت و گو با یکی از مقامات ارشد این شرکت ها درباره ماجرای سهمیه بندی صادرات شیر خشک و دلایل لزوم این سهمیه بندی پرس و جو کردیم...

سهامداران شرکت های لبنیاتی بخندند یا گریه کنند؟ تاثیر سهمیه بندی شدن صادرات شیر خشک بر سهام این صنعت چیست؟

بورس24 : نیمه بهمن ماه سال جاری با حضور انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی و اعضاء این انجمن جلسه ای در خصوص لزوم تصمیم گیری برای میزان سهمیه بندی صادرات شیر خشک برگزار شد. پیرو این جلسه مقرر شد تا شرکت های عضو این انجمن تا تاریخ 24 بهمن ماه موجودی شیر خشک و پودر آب پنیر خود را کتبا به دفتر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی ارسال کنند تا درباره میزان سهمیه صادراتی هر یک از آن ها تصمیم گیری شود.

به طور کلی 26 شرکت تولیدکننده شیر خشک صنعتی در کشور فعالیت دارند که عضو انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان شیر خشک صنعتی هستند و نام آن ها در این ابلاغیه آورده شده که از جمله آن ها می توان به پگاه گلپایگان، پگاه فارس، پگاه خراسان، پگاه آذربایجان شرقی، پگاه اصفهان، پگاه تهران و شرکت کاله اشاره داشت. در گفت و گو با یکی از مقامات ارشد این شرکت ها درباره ماجرای سهمیه بندی صادرات شیر خشک و دلایل لزوم این سهمیه بندی پرس و جو کردیم.

در پی منع صادرات، بهای شیر خام حدود 15 درصد افت کرد

حمید غفوریان معاون اقتصادی و مالی شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص علل لزوم تصمیم گیری درباره سهمیه بندی برای صادرات شیر خشک ابراز داشت: طی ماه های گذشته افزایش نرخ شیر خام موجب رشد قیمت محصولات لبنی شد. با توجه به این که افزایش قیمت ها ، پایین آمدن توان اقتصادی مردم را به همراه خواهد داشت بنابراین لزوم ریشه یابی علل افزایش قیمت شیر خام و جلوگیری از آن ضرورت یافت.

وی افزود: افزایش قیمت شیر خام ناشی از این موضوع بود که تا پیش از این صادرات شیر خشک و کره آزاد بود. افزایش صادرات این محصولات موجب شده بود که تقاضای زیادی برای شیر خام ایجاد شود و در نتیجه گران شدن این ماده اولیه یعنی شیر خام را به دنبال داشته باشد.

او توضیحات خود را این چنین ادامه داد: از این رو تصمیم گرفته شد که از صادرات بی رویه شیر خشک و کره ممانعت به عمل آید تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی مانع رشد بیشتر قیمت شیر خام و به دنبال آن سایر محصولات شوند که عملا این طرح تا حد زیادی موفق ظاهر شده، به طوری که نرخ شیر خام از حدود 2300 تا 2400 تومان در هر کیلو هم اکنون به حدود 2000 تومان تقلیل یافته است. اما نکته قابل توجه اینجاست که جلوگیری از صادرات شیر خشک و کره موجب انباشته شدن این محصولات در کارخانجات تولیدی شده است.

دست دلال ها و واسطه ها کوتاه شود

معاون اقتصادی و مالی غشان در ادامه بیان داشت: تا پیش از این به دلیل آزاد بودن صادرات شیر خشک و کره شرکت های واسطه و بازرگانی نیز وارد عرصه صادرات این محصولات شده بودند. آن ها شیر خام را خودشان مستقیما خریداری می کردند و به کارخانه ها تحویل می دادند تا به صورت کارمزدی آن ها را تبدیل به شیر خشک کرده تا برای صادرات آماده شوند. با انجام صادرات سود خوبی نصیب این شرکت های واسطه و بازرگانی می شد اما موجب شده بود که نرخ شیر خام به دلیل بالا رفتن تقاضا افزایش یابد.

وی تاکید کرد: اما اخیرا با این هدف که تنها تولیدکنندگان این صنعت امکان صادرات محصولات خود را داشته باشند مقرر شده تا هر تولید کننده ای با توجه به میزان محصولات تولیدی اش سهمیه ای مشخص جهت صادرات داشته باشد. تا از این طریق ضمن کنترل بازار صادرات نرخ شیر خام در بازار داخل نیز کنترل و مدیریت شود. انگیزه انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان شیر خشک صنعتی جهت سهمیه بندی صادراست شیر خشک نیز همین موضوع بوده است.

غفوریان با اشاره به این که از میزان تولید و سهیمه بندی صادراتی شیر خشک شرکت ها بی اطلاع است، اضافه کرد: متاسفانه شریط به گونه ای است که نه می توان برای رشد صادرات ابراز خوشحالی کرد و نه برای جلوگیری از صادرات. زیرا رشد صادرات می تواند موجب افزایش قیمت شیر خام در بازار داخلی شود و جلوگیری از آن نیز می تواند بر فروش شرکت های تولیدکننده اثرگذار باشد. متاسفانه به محض از سرگیری مجدد صادرات شیر خشک بهای شیر خام در بازار داخل می تواند مجددا افزایش یابد.

او گفت: اما انجمن به دنبال راهکارهایی است که صادرات مقدار و میزان مشخصی داشته باشد و صرفا به تولیدکنندگان سهمیه ای مشخص جهت صادرات اعلام شود تا با جلوگیری از صادرات واسطه ها از التهابات بازار داخلی ممانعت به عمل آید. سهمیه بندی به این منظور صورت خواهد گرفت که افراد دلال وارد حوزه صادرات شیر خشک و سایر محصولات نشوند تا تقاضای کاذب بر روی شیر خام ایجاد نشود و رشد قیمت های داخلی را به همراه نداشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24