Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سکون و رکود در راه است ، روزهایی بدون رشد شارپی و البته به دور از سقطو های هیجانی کاظم نادرعلی کارشناس بورس : در شرایط فعلی نمی توان یک نسخه قطعی برای بازار سال آتی پیچید و باید دید در حوزه سیاست های خارجی و کلان اقتصاد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.بر اساس متغیر های امروز در حوزه صادرات با مشکلاتی روبرو هستیم و شرکت ها برای مدیریت تحریم ها و تداوم صادرات با افزایش هزینه روبرو هستند و قدرت چانه زنی آن ها کاهش خواهد داشت، در نهایت باید دید متغیرهای کلان اقتصادی و سیاسی چه تغییراتی را در پیش خواهند داشت تا بتوان بازار را دقیق تر تحلیل کرد...

نخستین گمانه زنی تحلیلی از بورس ٩٨

بورس24 : سال جاری بسیاری از شرکت های بازار سرمایه سود های خوبی را در صورت های مالی خود محقق کردند که بیشتر در اثر تسعیر ارز بود و جو رونق دوره ای که در اثر افزایش قیمت ها ایجاد شد. این تغییرات منجر شد تا شاهد رشد شاخص و افزایش فشارها در طرف تقاضای خرید بودیم ، با کاهش اثرات تغییر نرخ ها مجددا طرف فروش زیر بار فشار رفت و اکنون با کاهش قیمت ها روبرو هستیم.

در این شرایط برخی معتقدند بازار سرمایه برای سال آتی با روند نزولی و کاهش شدید قیمت ها روبرو خواهد بود.

البته باید به این موضوع توجه داشت که صرفا بررسی یک یا دو عامل نمی تواند به تمام بازار تسری یابد و منجر شود که شاخص بورس با افت روبرو شود اما متغیرهای فعلی بازار از جمله تحریم های موجود، نامشخص بودن رویکرد اروپا در حوزه مالی، جنگ تجاری آمریکا و چین، ناپایداری قیمت نفت و نامشخص بودن شرایط کلان اقتصادی کشور همگی در رفتار سرمایه گذاران در بازار سرمایه اثر گذار است و تغییر در هر یک از متغیرها منجر به تغییر رفتار مالی افراد خواهد شد.

کاظم نادر علی کارشناس بازارهای مالی سناریوهای مختلف پیش روی صنایع را برای سال آتی این طور بررسی کرد و به بورس24 گفت: در بازار صنایع متعددی داریم که هریک از متغیرهای مختلفی اثر می پذیرند.

سود فولادی ها کم نوسان است ، اما شرط دارد...

وی توضیح داد : برای مثال در گروه شرکت های فولادی ، فولاد هرمزگان برای سال جاری می تواند 120 تومان سود به ازای هر سهم محقق کند نیمی از این سود از محل تسعیر ارز است و اگر قرار باشد نرخ ارز در محدوده فعلی باشد این شرکت با شرایط فعلی امکان تحقق چنین سودی را در سال 98 نخواهد داشت ، بنابراین با نرخ ارز فعلی و محدوده قیمتی بازارهای جهانی ، سود این شرکت برای سال آتی کاهشی خواهد بود. در این گروه اما فولاد مبارکه با متغیر های فعلی در سال آتی با نوسان شدید در سوددهی روبرو نخواهد بود اما اگر دامنه رکود که در حال وقوع است ، سنگین تر شود و صادرات نداشته باشیم شرکت های فولادی با مشکل روبرو می شوند. چرا که سرانه مصرف فولاد از 230 کیلو به 160 کیلو کاهش داشته از طرفی طرح های فولادی یکی پس از دیگری وارد مدار تولید می شود که این امر افزایش عرضه را ایجاد می کند.

این کارشناس بورس ادامه داد : سود های امسال بسیاری از شرکت ها متاثر از افزایش قیمت جهانی و تغییرات نرخ ارز بوده است ، در حالی که در شرایط فعلی با وجود تحریم ها شرکت ها برای صادرات مجبور به انجام برخی مدیریت های خاص هستند که منجر به افزایش هزینه ها می شود و کاهش حاشیه سود را در پی دارد.برای این که فولاد سازان سال آتی با مشکل روبرو نشوند باید صادرات ما بالای 14 میلیون تن باشد.

شرکت هایی که طرح توسعه دارند ، سال آتی شرایط بهتری خواهند داشت...

نادرعلی با بیان این که در گروه سنگ آهن برای مثال شرکت سنگ آهن گهر زمین با توجه به راه اندازی خط تولید گندله سازی برای سال آتی می تواند رشد سود آوری داشته باشد ، در واقع صنعت سنگ آهن در کل می تواند سال خوبی در 98 داشته باشد.

حاشیه سود برخی پتروشیمی ها در سه ماهه سوم سال افت داشت...

وی ادامه داد : شرکت های اوره ساز در گروه پتروشیمی سال آتی در صورت تداوم شرایط فعلی با مشکل روبرو خواهند بود. پتروشیمی کرمانشاه در نه ماهه حدود 90 تومان سود محقق کرده است در سه ماهه اول 16 تومان ، در سه ماهه دوم 57 تومان و در سه ماهه سوم 17 تومان سود به ثبت رسانده است ؛ بسیاری از شرکت های مشابه این شرکت در سه ماهه دوم با جهش سود و در سه ماهه سوم با کاهش سود روبرو بودند. در سال گذشته 3.5 میلیون تن صادرات اوره بوده است و میزان صادرات در ده ماهه 2.85 میلیون تن بوده است یعنی 285 هزار تن به ازای هر ماه ، حال آن که در سال قبل که صادرات 3.5 میلیون تن بوده است فاز 3 پتروشیمی پردیس هنوز راه اندازی نشده بود ، از طرفی امسال پتروشیمی شیراز نیز با ظرفیت کامل در سال جاری در حال تولید است.بنابراین با توجه به افزایش ظرفیت باید حجم صادرات امسال به 4 میلیون تن افزایش یابد در حالی که اگر خوشبینانه بررسی کنیم امسال 3.3 میلیون تن صادرات اوره خواهیم داشت و با احتساب نیاز داخلی 2.3 میلیون تن و نیاز و ظرفیت تولید 6.5 میلیون تن برای برقراری توازن عرضه و تقاضا باید حداقل 4 میلیون تن صادرات داشته باشیم که اگر این میزان محقق نشود شرکت ها باید کاهش ظرفیت بدهدند و با کاهش ظرفیت هزینه های تولید را افزایش ندهند. در شرایط فعلی و تحریم ها شرکت های اوره ساز در محدوده 209 دلار فروش دارند و هزینه حمل آن ها نیز افزایشی بوده است که همه این موارد بر عملکرد سال آتی آن ها به شرط تداوم محدودیت ها اثر گذار است.

پتروشیمی پارس سال آینده 900 تومان سود می سازد؟

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد : نمونه دیگر پتروشیمی پارس است این شرکت در سه ماهه اول سال 31 درصد حاشیه سود داشته است ، در سه ماهه دوم 48 درصد و در سه ماهه سوم 14 درصد حاشیه سود داشته است و علت افزایش حاشیه سود در سه ماهه دوم نیز این بوده که از اواسط مرداد ماه توانسته مجوز تسعیر ارز با نرخ ارز آزاد را داشته باشد، این شرکت از محل تسعیر ارز به ازای هر سهم 190 تومان سود محقق کرده است.بر اساس آمار گمرک ایران در سال گذشته 5.5 میلیون تن ال پی جی (پروپان و بوتان) صادر شده است متوسط ماهانه 460 هزار تن ، امسال آمار ده ماهه صادرات 4 میلیون تن بوده است که می شود ماهانه 400 هزار تن که این به معنی کاهش صادرات در سال جاری و در صورت عدم ایجاد تغییرات ، شرایط کاهش بیشتر در سال 98 خواهد بود.بر اساس این متغیرها و ثبات نرخ ارز سود پتروشیمی پارس تا محدوده 600 تومان به ازای هر سهم کاهش خواهد داشت همین طور سود پتروشیمی خارک امسال اگر 1300 تومان به ازای هر سهم باشد سال آینده در حدود 800 تومان خواهد بود چرا که هم کاهش فروش داشته و هم 320 تومان از سود هر سهم شرکت به دلیل تسعیر ارز بوده است.

گروه مواد غذایی حاشیه امن تری دارد...

نادرعلی افزود : در گروه مواد غذایی صادرات شرکت ها به نسبت قبل افزایش داشته است و به نظر می رسد وضعیت بهتری به نسبت سایر صنایع داشته اند.

سود امسال پالایشی ها سال آینده تکرار نمی شود...

او درباره سرنوشت پالایشی ها در سال 98 هم گفت : شرکت های پالایشی در سه ماهه اول و دوم سال سودشان نزدیک بود ، از مهر ماه که محاسبه خوراک و محصولات این شرکت ها با نرخ نیما بوده است شاهد رشد سود آوری در گزارش نه ماهه این شرکت ها بودیم که انتظار تداوم آن برای سه ماهه چهارم در هاله ای از ابهام است و با شرایط فعلی پالایشی ها ، برای سال آتی سود امسال را تکرار نخواهند کرد.

شاخص کل در حاشیه امن می ماند...

او درباره کاهش ارزش شاخص گفت : باید به این مساله توجه داشت که امسال شرکت های بورسی و فرابورسی در حدود 95 تا 100 هزار میلیارد تومان سود سازی خواهند داشت که 15 هزار میلیارد تومان از آن در اثر تسعیر ارز بوده است، بنابراین امسال چون سود خوبی می سازند سود تقسیمی خوبی هم خواهند داشت که همین مساله اجازه افت قابل توجه شاخص را نمی دهد. سال آینده بر اساس متغیر های موجود فعلی احتمالا شاهد تغییرات هیجانی خاصی در بازار نخواهیم بود و همین روند فعلی ادامه دار است.در سال آتی خیلی نمی توان انتظار صعود و سقوط هیجانی در بازار را داشت شاید با انتشار برخی اخبار مثبت و منفی نوسانات دوره ای را در بازار شاهد باشیم اما با توجه به خرید های حقوقی ها و کاهش شناور سهام و تقسیم سود مجامع افت چندانی را در شاخص و کل بازار نباید انتظار داشته باشیم.

این کارشناس بورس در پایان گفت : در شرایط فعلی نمی توان یک نسخه قطعی برای بازار سال آتی پیچید و باید دید در حوزه سیاست های خارجی و کلان اقتصاد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.بر اساس متغیر های امروز در حوزه صادرات با مشکلاتی روبرو هستیم و شرکت ها برای مدیریت تحریم ها و تداوم صادرات با افزایش هزینه روبرو هستند و قدرت چانه زنی آن ها کاهش خواهد داشت، در نهایت باید دید متغیرهای کلان اقتصادی و سیاسی چه تغییراتی را در پیش خواهند داشت تا بتوان بازار را دقیق تر تحلیل کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24