Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

محمد صادق مفتح، معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از گام های بزرگ اقتصادی طی سال های بعد از انقلاب اسلامی، عرضه کالاهای مختلف در بورس کالا بوده است به طوریکه با ورود شرکت ها و محصولاتشان به این بستر شفاف، زمینه خصوصی سازی در اقتصاد و واقعی شدن قیمت ها رقم خورد که از نتایج اصلی آن می توان به رشد صنایع و تولید اشاه کرد.

معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت بررسی کرد؛ نقش بورس کالا در اصلاحات اقتصادی سال های اخیر

بورس24 : مفتح عنوان کرد: بازار کالای کشور پیش از تاسیس بورس کالا در محاصره انواع و اقسام رفتارهای غیراقتصادی همچون سیاست سهمیه بندی و قیمت گذاری قرار داشت که بورس کالا به بسیاری از آن گرفتاری ها پایان داد.

معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: مضرات اقتصاد دولتی برای همگان اثبات شده و در واقع بورس کالا با هدف ارتباط تنگاتنگ با بخش واقعی اقتصاد و ارائه چشم انداز و برنامه به تولید و صنایع کشور با واقعی کردن قیمت ها راه اندازی شد که البته در این سال ها به عمده اهداف خود نیز رسیده است. به عبارتی ظرفیت های بورس کالا و استقبال صنایع به همراه حمایت های دولت و بخش خصوصی باعث شده تا این بورس، اقتصاد و مولفه هایش را مجاب کند تا دستور و اجبار به این صحنه بازنگردد.

مفتح در ادامه به بحران اخیر ارزی و بازگشت مقعطی قیمت گذاری به بازار کالای کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه راه های دستوری و قیمت گذاری بارها در اقتصاد ایران و جهان پیموده شده و تحلیلگران و اقتصاددان از تبعات سنگین و بی نتیجه بودن این اقدامات گفته اند، اما بازهم با ایجاد یک تلاطم شاهد اتخاذ تصمیم های ضربتی و دستوری هستیم؛ به اعتقاد بنده این رویکرد ناشی از بی حوصلگی و کم صبری برخی مدیران است که گمان می کنند بهترین و سریع ترین راه، دستوری کردن بازار است.

معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت معتقد است که قیمت گذاری محصولات در اقتصاد زمینه ایجاد فساد، تقاضای کاذب و همچنین قاچاق را فراهم می کند و امیدواریم که از این پس دیگر شاهد این اجرای این شیوه در اقتصاد ایران نباشیم.

به گفته مفتح، بورس کالا یک بستر برای تقابل عرضه و تقاضا است و این بستر به کشف واقعی ترین قیمت ها منجر می شود؛ در این بین باید توجه داشت که عرضه کنندگان و مصرف کنندگان باید همگی به بورس بیایند تا در شرایط برای کشف واقعی ترین قیمت مهیا شود که در اینجا نقش نظارتی دولت می تواند کارساز باشد.

وی تصریح کرد: باید با ایجاد مشوق های قانونی زمینه عرضه هرچه بیشتر محصولات در بورس کالا را فراهم کنیم تا صنایع بالادستی و پایین دستی همگی بورس را تنها مسیر خود برای مبادلات انتخاب کنند؛ در این حالت است که شفافیت حداکثری نیز حاکم می شود و امکان نوسانات کاذب به دلیل دو نرخی نبودن قیمت ها به حداقل می رسد.

منبع: میزان

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24