Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

خلیفه سلطان، گفت: بورس کالا یک ساختار توسعه‌ای در صنعت کشور بوده و با کارکرد‌های موثر خود توانسته است فضای رقابتی را برای دادوستد کالا‌ها از جمله فولاد و سایر فلزات ایجاد کند.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد: بورس کالا یک ساختار توسعه‌ای در صنعت کشور است

بورس24 : رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به کارکرد‌های بورس کالا در صنعت فولاد طی ۱۵ سال گذشته گفت: به خاطر دارم قبل از راه‌اندازی بورس کالا یا بورس فلزات در سال ۱۳۸۲ در صنعت فولاد کارخانه‌هایی مانند ذوب آهن اصفهان محصول خود را با قیمت کیلویی ۱۹۲ تومان برای استفاده مصرف کننده می‌فروختند، اما به دلیل نبود ساختاری مشخص در بازار، واسطه‌ها این کالا را در اختیار می‌گرفتند و با قیمت ۲۶۰ تومان به فروش می‌رساندند.

وی ادامه داد: یک فاصله قیمتی میان محصول درب کارخانه و مصرف کننده وجود داشت که سود آن به جای تولید کننده، نصیب واسطه‌ها می‌شد. اما بعد از راه اندازی بورس فلزات فضا تغییر کرد و این بورس با کارکرد‌های موثر خود توانست قیمت فولاد را واقعی کرده و به حاشیه بازار بیاورد؛ در واقع پس از راه اندازی بورس فلزات بود که فضای رقابتی برای خرید و فروش فولاد و سایر فلزات ایجاد شد.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد تصریح کرد: در آن زمان شرکت‌های پیمانکاری و دولتی مشکلات عدیده‌ای به منظور رعایت تشریفات در خرید و فروش محصولات فولاد داشتند و علاقه‌مند به ترک تشریفات زمان بر و ناکارآمد بودند که این فضا را بورس کالا در اختیار آنها قرار داد.

خلیفه سلطان افزود: شرکت‌های سهامی عام یا دولتی که می‌خواستند حجم زیادی از آهن آلات و یا کالا‌هایی دیگر را خریداری کنند، با تشریفات طولانی مدت مواجه بودند و تا می‌خواستند این تشریفات را برگزار کرده و محصول مورد نیاز خود را خرید کنند، قیمت‌ها دچار تغییر می‌شد، بنابراین یک روند پردردسر و طولانی برای شرکت‌های بزرگ وجود داشت تا بتوانند محصول مورد نیاز خود را با تشریفات خاص خریداری کنند.

وی اضافه کرد: همین پروسه برای شرکت‌های فروشنده هم وجود داشت به طوری که شرکت‌های فروشنده هیچ مکانیزم شفاف و مشخصی نداشتند که بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند که بورس کالا این امکان را برای فروشندگان و تولید کنندگان فراهم کرد؛ از آن زمان بود که فروشندگان توانستند محصولاتشان را با حجم زیاد و با قیمت مناسب به فروش برسانند و بخش اعظمی از سود به جیب تولیدکننده رفت.

وی تصریح کرد: بورس کالا یک ساختار توسعه‌ای در اقتصاد و صنعت کشور بوده است به طوری که ساختار‌های توسعه‌ای که خدمات صحیح، به موقع، منطقی، تعریف شده و در چارچوبی ارائه می‌کنند، نقش بسزایی در رشد اقتصاد کشور ایفا می‌کنند که بورس کالا یکی از آن خدمات توسعه‌ای به صنعت در سال‌های گذشته بوده است.

خلیفه سلطان به ابزار‌های مالی بورس کالا مانند استفاده از قرارداد‌های آتی اشاره کرد و گفت: به سهم خود به شدت طرفدار استفاده از ابزار‌های مالی بورس کالا در صنعت فولاد هستم، زیرا حداقل سود راه اندازی این ابزار‌های مالی برای واحد‌های تولیدی، نشان دادن مسیر‌های جدید برای تامین نقدینگی است که امیدوارم این ابزار‌های مالی از جمله قرارداد‌های آتی به زودی روی محصولات فولادی اجرایی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24