Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، از قطع مجدد سوآپ نفتی ترکمنستان از طریق بندر امیرآباد ایران خبر داد و گفت:ادامه نیافتن سوآپ نفتی ترکمنستان از ایران بر اساس اعلام طرف ترکمن بود.

قطع مجدد سوآپ نفت در بندر امیرآباد/ پای مشکلات فنی در میان است

بورس24 : هادی حق‌شناس از توقف سوآپ نفتی ترکمنستان به بندر امیرآباد ایران از خردادماه سال جاری خبر داد و گفت: از سال ۹۶ پس از ۴ سال، توقف عملیات سوآپ نفتی ترکمنستان به عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس از طریق تخلیه در بندر امیرآباد، این فرآیند مجددا از سر گرفته شده بود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: این روند تا خردادماه امسال ادامه داشت؛ اما از خردادماه تا کنون، سوآپ نفتی ترکمنستان به سایر کشورهای منطقه، از طریق ایران قطع شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت قطع مجدد سوآپ نفتی از طریق بندر امیرآباد، گفت: ادامه نیافتن سوآپ نفتی ترکمنستان از ایران بر اساس اعلام طرف ترکمن و مشکلات فنی داخلی این کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این نیز، یک بار دیگر در زمان دولت دهم، سوآپ نفتی ترکمنستان با صلاحدید مقامات وقت وزارت نفت، قطع شده بود؛ این در حالی است که درآمد کشور از محل سوآپ نفتی ترکمنستان از بندر ترکمن باشی در ساحل شرقی خزر به بندر امیرآباد در ساحل جنوب شرقی این دریا، بسیار بالا تخمین زده می شد.

همچنین پیش از اجرای برجام، ترکمنستان خواهان از سرگیری سوآپ نفت با ایران شده بود که البته این موضوع را منوط به برخی شرایط از جمله مشکلات بانکی و نقل و انتقالات مالی کرده بود.

نفت وارداتی ترکمنستان پس از تخلیه در بندر امیرآباد، با ریل به پالایشگاه تهران منتقل شده و مابه ازای ارزی آن، نفت خام ایران از پالایشگاه های جنوب کشور و از طریق بندر عسلویه به دیگر کشورها صادر می شد؛ ضمن اینکه بخشی از نفت خام ترکمنستان نیز، به عراق و افغانستان ترانزیت می شد.

بندر نکا به عنوان یکی از بنادر زیرمجموعه اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، به عنوان تنها بندر نفتی ایران در سواحل خزر است که به گفته سیاوش رضوانی، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، سال گذشته در تاریخ ۱۲ مرداد ۹۶ سوآپ نفتی ترکمنستان از طریق این بندر از سر گرفته شد؛ به نحوی که در سال گذشته، ۶۵ فروند کشتی حامل نفت خام ترکمنستان در بندر نکا پهلو گرفتند و ۴۰۵ هزار تن نفت خام در این بندر تخلیه شد.

به گفته رضوانی، در سال جاری نیز ۱۰ فروند کشتی حامل نفت خام ترکمنستان در اسکله های زیرمجموعه اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، پهلودهی شده و ۶۷ هزار تن نفت خام تخلیه کردند.

منبع: مهر

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24