Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یک کارشناس ارشد بازار بدهی به بورس ٢۴ گفت : از مجموع ١۵٠ هزار میلیارد تومان موجودی صندوق ها در حدود ١٢ هزار میلیارد تومان صرف خرید سهام شده است که این به طور میانگین ٨ درصد از منابع هر صندوق است این رقم قابل توجهی است اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که صندوق ها با توجه به این که باید به طور ماهانه سود مشخصی به سرمایه گذاران پرداخت کنند باید مدیریت منایع خود در بازار سهام را مد نظر قرار دهند و نمی توانند معاملاتی پر ریسک داشته باشند از طرفی چون بسیاری از صندوق ها ترجیح می دهند در لیست سهامداران درصدی شرکت ها نباشند حضور آن ها در بازار پر رنگ به نظر نمی رسد ، اما همانطور که گفته شد در حدود ١٢ هزار میلیارد تومان دارایی صندوق ها در بازار سهام است... با توجه به وجود این محدودیت ها و توضیحاتی که داده شد آینده خوبی را نمی توان برای صندوق های با درآمد ثابت انتظار داشت و هر روز شاهد محدودیت های بیشتری برای صندوق ها هستیم ، این در شرایطی است که در بازارهای جهانی یک شرکت فعال در حوزه صندوق های سرمایه گذاری پیشنهادات بسیار متنوعی به سرمایه گذاران در حوزه صندوق ها ارائه می دهد و در زمینه های متنوعی نیز صندوق هایی را راه اندازی می کنند!

صندوق ها ١٢ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه کمک کردند ؛ چرا هر روز آن ها را محدود تر می کنیم!؟

بورس24 : اصلاحات صورت گرفته در نظام بانکی هر روز ابعاد جدید به خود می گیرد و مدت هاست شاهد ایجاد محدودیت هایی بر صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت هستیم فرصتی که نصیب بازار سرمایه شد اما احتمال هرز رفت آن بالاست و آنطور که باید از آن استفاده نشده است. حال با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از سرمایه صندوق ها در بازار پول و بدهی ، سرمایه گذاری شده،بنابراین بانک مرکزی در راستای کاهش سود بانکی و ماه شمار کردن سود ها و همچنین کنترل و نظارت بهتر بر نظام بانکی با استفاده از اختیارات قانونی خود، برای ورود نقدینگی به صندوق های با درآمد ثابت محدودیت هایی را از طریق سازمان بورس ایجاد کرده است.

این روزها شاهد تنگ تر شدن عرصه بر صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت هستیم و هر روز دستورالعملی جدیدی را می بینم. در آخرین ابلاغیه منتشر شده سقف ارزش مجموع دارایی های تحت مدیریت هریک از مدیران صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و مختلط 15هزار میلیارد تومان تعیین شد و در صورتی که مجموع دارایی های تحت مدیریت یک مدیر بیش از 15 هزار میلیارد تومان باشد امکان تاسیس صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و مختلط امکان تصدی سمت مدیریت سایر صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و مختلط از طریق انتقال مدیریت و یا افزایش سقف واحد های سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری فعال تحت مدیریت با درآمد ثابت و مختلط وی وجود ندارد.

عزت اله صیادنیا طیبی عضو هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری کاریزما در توضیح بخشنامه های جدید درباره صندوق های با درآمد ثابت و تاثیر این صندوق ها بر بازار سرمایه به بورس24 گفت: درباره این بخشنامه ها که یکی پس از دیگری از سوی بانک مرکزی و سازمان بورس منتشر می شود باید گفت، بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و قانون رفع موانع تولید، اختیاراتی به بانک مرکزی در خصوص صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت داده شده است ، مبنی بر این که برای مجوز تاسیس یا پذیرش رکن در شرکت های زیر مجموعه بانک ها بایستی مجوز مربوطه را از بانک مرکزی دریافت نمایند و همچنین بانک ها نیز بایستی واحدهای صندوق ها و رکن های پذیرش شده فعلی را نیز واگذار نمایند. بر همین اساس نیز سازمان بورس به دلیل تحت فشار بودن از سمت بانک مرکزی، دچار سردرگمی بوده و بخشنامه هایی را برای کنترل صندوق های سرمایه گذاری به طور مداوم صادر می نماید.

9 درصد از نقدینگی سرگردان جذب صندوق ها شده است ...

وی ادامه داد: از مجموع نقدینگی موجود در اقتصاد کشور در حدود 8تا9 درصد تاکنون سهم صندوق های سرمایه گذاری بوده است و بخش عمده آن هم در صندوق های با درآمد ثابت متمرکز شده است.بر اساس ابلاغیه جدید هم هر صندوق می تواند 10 هزار میلیارد تومان سرمایه داشته باشد و هر مدیریت بیش از 15 هزار میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت نمی تواند داشته باشد.

وی افزود : در حال حاضر نقدینگی صندوق های سرمایه گذاری در حدود 150 هزار میلیارد تومان است که حدود 145 هزار میلیارد تومان از آن در اختیار صندوق های با درآمد ثابت است و از این میزان نیز 140 هزار میلیارد تومان از طریق صندوق های وابسته به سیستم بانکی جذب متمرکز شده است. حدود 10 هزار میلیارد تومان از منابع نیز سهم نهادهای بازار سرمایه در جذب از نقدینگی کشور بوده است.

سهم بازار سرمایه از صندوق ها 10 هزار میلیارد تومان است ...

این کارشناس در حوزه صندوق های سرمایه گذاری در ادامه افزود: صندوق های سرمایه گذاری بانکی فرصت خوبی برای بازار سرمایه بوده که توانست عموم مردم را با بازار سرمایه و به خصوص صندوق های سرمایه گذاری آشنا نماید. اکنون با فشارهای بانک مرکزی در راستای بهبود شرایط بانک ها شاهد این هستیم که قوانین و محدودیت هایی را برای صندوق های با درآمد ثابت ایجاد می کنند تا با کاهش جذابیت سرمایه گذاری در این صندوق ها سرمایه گذاران ریسک گریز رغبت کمتری نسبت به این حوزه داشته باشند.

هر صندوق بیش از 30 درصد از منابع خود را نمی تواند در یک بانک سپرده گذاری کند

این فعال بازار سرمایه توضیح داد : بر اساس قوانین 5تا 20 درصد از منابع صندوق های با درآمد ثابت می تواند در بازار سهام سرمایه گذاری شود و بیش از 50 درصد از سرمایه صندوق ها نیز نمی تواند در بانک ها سرمایه گذاری شود و نباید بیش از 30 درصد از این میزان نیز در یک بانک سپرده گذاری شود این موضوع باعث می شود تا کم کم بانک ها از صندوق ها خارج شوند . از طرفی مجموع اوراق بدهی حاضر در بازار سرمایه 60 تا 70 هزار میلیارد تومان است که از این میزان بیش از 50 هزار میلیارد تومان در اختیار صندوق هاست.

صندوق های بازار سرمایه قربانی کاهش ریسک بانک ها ...

طیبی گفت: حال باید دید با وجود سیاست های محدود کننده موجود اگر بانک ها به هر دلیل تصمیم بگیرند که صندوق نداشته باشد چه تبعاتی را شاهد خواهیم بود. از طرفی با توجه به ماه شمار شدن سپرده های بانکی بخشی از سپرده ها به سمت صندوق های با درآمد ثابت حرکت خواهد کرد بنابراین احتمال اینکه بانک مرکزی فشارهای جدید را به بورس در زمینه ایجاد محدودیت های بیشتر برای صدور و ابطال در صندوق ها و اعمال برخی جرائم برای ابطال زودتر از موعد را داشته باشد ، بعید نیست. از طرفی باید به این موضوع توجه داشت که مدیریت حدود 70 تا 80 هزار میلیارد تومان از منابع در صورت تشدید محدودیت ها از سوی بانک ها واگذار خواهد شد و در صورت تداوم روند ، بانک ها یا صدور جدید در صندوق ها اعمال نمی کنند یا صندوق های تحت مدیریت خود را منحل خواهند کرد.

به طور متوسط  8 درصد از دارایی هر صندوق در بازار سهام است...

وی به حجم سرمایه تزریق شده از سوی صندوق های درآمد ثابت به بازار سرمایه نیز اشاره داشت و گفت: از مجموع 150 هزار میلیارد تومان موجودی صندوق ها در حدود 12 هزار میلیارد تومان صرف خرید سهام شده است که این به طور میانگین 8 درصد از منابع هر صندوق است این رقم قابل توجهی است اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که صندوق ها با توجه به این که باید به طور ماهانه سود مشخصی به سرمایه گذاران پرداخت کنند باید مدیریت منایع خود در بازار سهام را مد نظر قرار دهند و نمی توانند معاملاتی پر ریسک داشته باشند از طرفی چون بسیاری از صندوق ها ترجیح می دهند در لیست سهامداران درصدی شرکت ها نباشند حضور آن ها در بازار پر رنگ به نظر نمی رسد ، اما همانطور که گفته شد در حدود 12 هزار میلیارد تومان دارایی صندوق ها در بازار سهام است.

وی گفت : با توجه به وجود این محدودیت ها و توضیحاتی که داده شد آینده خوبی را نمی توان برای صندوق های با درآمد ثابت انتظار داشت و هر روز شاهد محدودیت های بیشتری برای صندوق ها هستیم ، این در شرایطی است که در بازارهای جهانی یک شرکت فعال در حوزه صندوق های سرمایه گذاری پیشنهادات بسیار متنوعی به سرمایه گذاران در حوزه صندوق ها ارائه می دهد و در زمینه های متنوعی نیز صندوق هایی را راه اندازی می کنند!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24