Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اگر رفتار دولت تغییری نداشته باشد، هیچ چیز عوض نمی شود و بازار متشکل ارزی همانند سامانه نیما و دیگر سامانه هایی که اختراع و بعضا فراموش شد، اثرگذاری خاصی نخواهد داشت.

بازار متشکل ارزی مشکلات را حل می کند؟/ گفت و گو با سه کارشناس درخصوص تصمیم جدید دولت برای بازار ارز

بورس24 : آنچه در هفته گذشته مورد توجه بازارهای سرمایه و ارز قرار گرفته ایجاد بازار متشکل ارزی است. ظاهراً دولت تصمیم گرفته با ایجاد این بازار فضای معاملات را کاراتر و شفاف تر نماید و زمزمه‌های حذف نرخ های نیمایی و جایگزینی آن با بازار متشکل ارزی به گوش می رسد.

ظاهراً با توجه به این موضوعات فعالان اقتصادی از سیاست فوق استقبال کرده و انتظار دارند با حذف دلار نیمایی، شاهد افزایش حداقل ۳۰ درصدی نرخ تسعیر ارز صادرکنندگان باشیم و با توجه به اینکه بازار سرمایه ایران (مهد پرورش) شرکت های صادرکننده زیادی است، می تواند زمینه‌ساز موج مثبت معاملات در آن باشد. در همین رابطه با برخی از فعالان بازار سرمایه به گفت و گو نشستیم تا در خصوص مزایا و معایب این بازار بیشتر آگاه شویم.

بازار متشکل ارزی یک درمان گر ، کوتاه مدت ...

سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص موضوع تشکیل بازار متشکل ارز به خبرنگار بورس24 گفت: در همه جای دنیا بازار های ارز به صورت خارج از بورس و یا otc هستند و در تقریبا هیچ جای دنیا بازار متشکلی برای بازار ارز نداریم.

وی ادامه داد: در حالت عادی در همه کشورها ورود و خروج سرمایه آزاد است، به دلیل اینکه با منع خروج سرمایه، ورودی هم برای سرمایه نخواهیم داشت. در نتیجه کشورها در حالت عادی بازارهای خود را به صورت بازارهای باز نگه می دارند.

او گفت: ولی با توجه به اینکه اقتصاد ایران در شرایط خاصی قرار دارد و اطلاعات باید به نحوی باشد که دولت بتواند برای فعالیت های خود برنامه ریزی نماید، نیاز به طراحی ساختاری دارد که بتواند ارز را مدیریت و یا کنترل نماید.

حسینی گفت: از طرفی این موضوع مقطعی خواهد بود و پایدار نیست، اگر هم تداوم داشته باشد پیچیدگی ساختاری دارد و آن این است که صرافی ها معاملات ارزی را انجام می دهند و بورس نمی تواند کاری برای آنها انجام دهد .

وی گفت: بورس می تواند به دنبال چیزی شبیه سامانه نیما در کارا تر کردن نقل و انقالات ارزی باشد تا تقاضای ارز را کنترل نماید. اما در نهایت این بازار ها در مقطع خاص و کوتاه مدت کاربرد دارد و با هدف مدیریت ارزی خواهد بود.

دولت مجبور است سیاست های ارزی خود را شفاف کند

همچنین همایون دارابی کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص بازار متشکل ارزی و لزوم ایجاد این بازار گفت: ابعاد بازار متشکل ارزی از جمله مشارکت کنندگان، شرایط عمومی اطلاعات منتشر نشده است. حتی اینکه تحت چه مدیریتی این بازارها فعال خواهد بود مشخص نیست و فعلا همه موارد در حال ارزیابی است.

وی گفت: اما چند مسئله حائز اهمیت است، اینکه سیاست دولت در زمینه ارز با این شرایط امکان تداوم ندارد. یعنی نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی نیمایی، سنا و بازار آزاد و تنوع آن باعث شده وضعیت فسادآلودی حاکم شود و شرایط خوبی برای بازار ارز ایجاد نگردد .

دارابی گفت: در ادامه چنین روندی ممکن نیست و دولت به زودی مجبور است سیاست های ارزی خود را شفاف تر کند .

او ادامه داد: به طور مثال در ترکیه با ایجاد یک نرخ ارز واحد شرایط خاصی برای گروه خاصی ایجاد نشده و این موضوع موجب کاهش نرخ ارز شده است، اما در ایران چند لایه شدن نرخ ارز مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی گفت: به طور مثال کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کنند از افزایش نرخ ارز سود می‌برند و بالعکس صادرکنندگان ارز را از بازار آزاد تهیه می کنند و با دلار نیمایی می فروشند که داستان متفاوت تری دارند .

دارابی گفت: امیدواریم بازار متشکل ارزی بانک مرکزی را در کنار بازار سرمایه قرار دهد و مشکلاتی که در کشف قیمت معادلات ارز وجود دارد کاهش دهد.

یک نرخ، اما نه هر عددی ...

وی در پاسخ به این سوال که با رشد حداقل ۳۰ درصدی نرخ تسعیر ارز صادرکنندگان، زمینه‌ساز موج جدید رونق و جذب سرمایه به بازار سهام خواهیم بود گفت: اگر بخواهیم اینگونه محاسبه کنیم، نرخ های بالای ۱۰ هزار تومان خواهیم داشت که با اقتصاد ایران سازگاری ندارد و تقاضای ارز کاهش پیدا می کند. همچنین این نرخ در اقتصاد قابل هضم نیست، کما اینکه بازار در مقابل دلار ۱۸ هزار تومانی هم مقاومت کرد.

وی گفت: هرچه اقتصاد آزادتر باشد، کشف نرخ ها آزادتر می‌شود کما اینکه وجود سهمیه ها به طور مشخص می‌تواند تمایل به افزایش نرخ ارز را بیشتر کند.

دولت دخالت نکند، «نیما» جوابگو است...

علیرضا مستقل، کارشناس بازار سرمایه گفت: آنچه که می تواند نشانه تغییر مثبت در بازار سرمایه و بازار ارز باشد ، تغییر سیاست‌های سرکوب قیمتی و دستکاری قیمتی و مداخله بیش از حد توسط دولت و بانک مرکزی در نظام قیمت‌گذاری است.

وی گفت: وظایف دولت ها تعیین نرخ ارز و حتی تعیین سمت و سوی نرخ ارز نیست، بلکه ایجاد زیر ساخت های لازم اقتصادی و حتی سیاسی برای رشد و اعتلای اقتصاد و ایجاد کردن شرایطی که خود به خود مردم و فعالان اقتصادی حتی اگر در راستای حداکثر کردن ثروت شخصی خود گام بردارند در عمل نیز در راستی توسعه اقتصادی کشور خود نیز گام برداشته اند. نهایتا تهیه و آماده سازی زیرساخت های لازم برای رفتن به سمت نرخ ارزی، باعث بهینه تر شدن و تولید ثروت ملی بیشتر در کشور گردد.

او گفت: باید در نظام قیمت گذاری برخی مسائل را که مختص اقتصاد ایران است مورد توجه قرار دهیم. ابتدا اینکه تفکر ذاتی مردم به دلیل تجربه چند ساله شان این است که سرمایه گذاری در ارز می تواند سودآور باشد و به دلیل اینکه ابزارهایی مطمئن (تأکید می‌کنم مطمئن) و قابل اطمینان برای سرمایه گذاری در ارز تعریف نشده و اگر تعریف شده همانند سپرده گذاری ارزی در بانک های داخل، با رفتارهای پلیسی و امنیتی دولت مورد اطمینان نیست.

وی افزود: به طوری که بیشتر شاهد ایجاد وحشت و ترس بین مردم و سرمایه‌گذاران شده ایم، در نتیجه تقاضای تقاضای سرمایه گذاری مستقیم به سمت ارز و طلا میل می کند.

وی گفت: به دلیل نظام قیمت‌گذاری دستوری و بعضا تورم بالایی که در بعضی قسمت های اقتصادی کشور (مانند قیمت ملک) وجود دارد، باعث می شود سرمایه گذاری در املاک سایر کشورهای پیشرفته جذاب باشد. اما به واسطه تحریم‌ها نقل و انتقال ارز سخت شده و شاهد تقویت تقاضا برای ارز در داخل و همچنین شاهد تقویت تقاضا برای حواله هایی که می توانند پول به حساب خارج از کشور منتقل کنند ،خواهیم بود.

او ادامه داد: اگر رفتار دولت تغییری نداشته باشد، هیچ چیز عوض نمی شود و بازار متشکل ارزی همانند سامانه نیما و دیگر سامانه هایی که اختراع و بعضا فراموش شد، اثرگذاری خاصی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: برای بازار سرمایه، آنچه مهم است، در نگاه اول نرخ قابل دسترس و آنچه در صورت های مالی وجود دارد (یعنی نرخ نیمایی) است که توسط دولت و بانک مرکزی در بازه ۷۹۵۰ تومان تا۹۵۰۰ تومان تعریف شده است.

مستقل افزود: قاعدتاً برای تغییر این قیمت نیاز به تشکیل و تاسیس بازار متشکل ارزی نیست، از آنجایی که واردات و صادرات برخی کالاها ممنوع و غیرقانونی و قاچاق اعلام شده ، وجود سامانه نیما ماهیت خود را از دست داده است.

وی گفت: تا زمانی که سیاست های دولت تغییری نداشته باشد، تغییر سامانه از نیمایی به بازار متشکل ارزی مشکل را حل نخواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24