Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

معاون توانیر گفت: ایران سالانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می کند.

پرداخت سالانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران

بورس24 : حقی فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در نشست چالش های اقتصاد صنعت برق که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با اشاره به انحراف در اقتصاد انرژی اظهار داشت: در موضوع اقتصاد برق مباحث مختلفی مثل یارانه انرژی، تعرفه های مصرف و صادرات، محیط زیست و ارتباط با سایر نهادها مطرح شده است، اما هنوز نتوانسته ایم درخصوص این مباحث به یک اجماع برای راهکارهای برون رفت از چالش ها دست پیدا کنیم.

این نشست توسط شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در چارچوب یکی از پیش نشست های پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

این عضو کمیته علمی پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در این نشست تصریح کرد: موضوع صنعت برق یک موضوع جاری در تمامی شئونات کشور است و حتی محیط زیست نیز از این اقتصاد معیوب در انرژی ضربه می خورد.

ایران سالانه 45 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کند

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با استناد به آمار آژانس بین المللی انرژی گفت: کشور ما سالانه بالغ بر 45 میلیارد دلار یارانه انرژی اختصاص می دهد. بر اساس آخرین آمار برخلاف سال های قبل که چین به نسبت جمعیت خود در رتبه اول جهانی قرار داشت در حال حاضر ایران رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

حقی فام گفت: باید هرچه زودتر در مورد یارانه انرژی و به خصوص برق راهکاری اندیشیده شود و باید موضوع را با نخبگان در میان بگذاریم و با شکل گیری ادبیات مشترک، سیاستگذاران کشور به این بحث ها توجه کنند تا در مسیر مناسب حرکت کنیم. باید به صورت تخصصی با موضوعات برخورد کنیم به طوری که در تمام دنیا دانشکده هایی که بر روی اقتصاد کار می کنند فن و اقتصاد را در کنار هم قرار می دهند.

اقتصاد برق در حال احتضار است

عضو کمیته علمی همایش اقتصاد مقاومتی در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد برق این روزها وضعیت قابل قبولی ندارد اظهار داشت: بخش های بسیار زیادی زیرمجموعه صنعت برق هستند. تنها زمانی می توان گفت اقتصاد برق در وضعیت مطلوبی قرار دارد که همه زیرمجموعه ها و نهادهای این صنعت، بدون حمایت بتوانند سرپا بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند؛ درحالیکه اکنون این شرایط برقرار نیست.

عدم شفافیت خروجی نهادها در وضعیت یارانه ای انرژی

این استاد دانشگاه ادامه داد: مهمترین چالش ما در نظام یارانه ای این است که سهم بخش های مختلف از انرژی در مقایسه با خروجی آن ها مشخص نیست و به اصطلاح میزان دریافتی یارانه انرژی در مقابل خروجی نهادها شفاف نیست.

وی با تاکید بر اینکه همسان سازی بین سیاست در مجموعه انرژی وجود ندارد تصریح کرد: بخشی نگری در صنعت برق آفتی است که امروز گریبان اقتصاد برق را گرفته است و ما امروز هیچ سیگنال پایداری را نمی توانیم به بخش خصوصی صادر کنیم.

حقی فام در بخش پایانی سخنانش گفت: در حال حاضر بخش بسیار کمی از محصولات در بورس انرژی عرضه می شود. بنابراین کشف قیمتی که در این سازوکار محقق می شود، واقعی نیست. برای موضوع رگولاتوری نیز باید از تمامی جوانب به مسائل نگاه کنیم.

منبع:‌تسنیم

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24