Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

پازل فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که مهره اصلی تولید بنزین در ایران است، حدود یک ماه گذشته تکمیل شد و ظرفیت تولید بنزین به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسید؛ این اتفاق درحالی رخ داد که زمزمه‌های ساخت فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس از چندی پیش به گوش می‌رسد؛ طرحی که به گفته معاون وزیر نفت، در انتظار تأمین منابع مالی است.

چه خبر از فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس؟

بورس24 : پالایشگاه ستاره خلیج فارس با هدف پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولیدی کشور در جهت تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تأسیس شد. قرار شد با تکمیل کلیه فازهای این پالایشگاه (جمعاً سه فاز)، مجموعاً به میزان ۳۶ میلیون لیتر در روز بنزین و ۱۳ میلیون لیتر در روز گازوئیل تولید شود. تولید بنزین در این پالایشگاه در اسفندماه ۱۳۹۵ آغاز شده و افتتاح رسمی فاز اول این پالایشگاه در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ و فاز دوم در تیرماه سال جاری صورت گرفت.

فاز سوم این پالایشگاه نیز ماه گذشته افتتاح و اعلام شد ظرفیت تولید بنزین در ایران به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسیده و نه تنها واردات بنزین به کشور از مهرماه متوقف شده بلکه برنامه‌ریزی برای صادرات بنزین نیز در دست اقدام است.

در این راستا، شهریورماه سال جاری بود که اعلام شد با سپری شدن مراحل اجرای فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، فاز چهارم این پالایشگاه با هدف فرآورش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی احداث و راه‌اندازی می‌شود. فازی که با اجرای آن، روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی برای تولید بنزین و نفت‌گاز با استاندارد یورو ۵ به حجم خوراک و تولید این پالایشگاه افزوده خواهد شد.

محمدعلی دادور - مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس - در این باره اعلام کرد: خاک‌برداری‌ها و اقدامات اولیه برای احداث فاز ۴ ستاره خلیج‌فارس آغاز شده است و ما هم‌زمان با تکمیل فاز ۳، از فاز ۴ نیز غافل نشده‌ایم.

دادور درحالی این خبر را اعلام کرده بود که طبق آخرین گفته‌های علیرضا صادق آبادی - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی - در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد زمانی این پروژه آغاز خواهد شد که منابع مالی آن تثبیت شود.

فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، مشابه فاز سوم این پالایشگاه است. یعنی راه‌اندازی آن، ۱۲۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاه اضافه خواهد کرد و با توجه به این‌که دقیقاً مشابه فاز سوم است، همه تجهیزات آماده است.

به گفته صادق‌آبادی، زمانی می‌توان با قطعیت درباره پروژه‌ای صحبت کرد که منابع مالی تثبیت شده‌ای برای پروژه وجود داشته باشد. امکان این‌که بخش قابل توجهی از تجهیزات فاز چهارم پالایشگاه ستاره در داخل تأمین شود، وجود دارد. فاز چهارم بعد از تعیین تکلیف منابع مالی به ۲۴ تا ۳۶ ماه زمان برای تکمیل نیاز دارد.

منبع: ایسنا

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24