Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : بازار سرمایه طی دی ماه با رشد مناسبی همراه بود به طوری که شاخص کل بورس از ابتدای نخستین ماه از فصل زمستان مسیر صعود را در پیش گرفت و تا روزهای پایانی دی ماه بیش از ١٢ هزار واحد رشد کرد و به ارتفاع ١۶۶ هزار واحدی رسید. اما با توجه به قرارگیری شاخص در این محدوده مقاومتی پایانی ترین روز دی ماه با آغاز روند اصلاحی دیگری مصادف شد و این شرایط نزولی در نخستین روز از بهمن ماه شدت یافت. شاخص کل بورس که ٣٠ بهمن ماه تنها ۶٠٠ واحد ریخت و در ارتفاع ١۶۵ هزار و ۵٠٠ واحد به کار خود خاتمه داده بود یکم بهمن ماه تحت تاثیر فشار عرضه های بازار قرار گرفت و با شدت بیشتری افت کرد. به نحوی که بازار در روز دوشنبه یکم بهمن ماه بیش از ٣۶٧٠ واحد ریخت و تا ارتفاع ١۶١ هزار و ٩٠٠ واحدی افول کرد. اما در دومین روز از بهمن ماه یعنی دیروز معاملات بازار سرمایه روند مطلوب تری به خود گرفت و تقاضاها از عرضه ها پیشی گرفت و شاخص حدود ٩٠٠ واحد رشد کرد و یکبار دیگر جهت فلش شاخص رو به بالا شد...

بورس از تب و تاب خود افتاده ؛ چرا...!؟

بورس24 : بازار سرمایه طی دی ماه با رشد مناسبی همراه بود به طوری که شاخص کل بورس از ابتدای نخستین ماه از فصل زمستان مسیر صعود را در پیش گرفت و تا روزهای پایانی دی ماه بیش از 12 هزار واحد رشد کرد و به ارتفاع 166 هزار واحدی رسید. اما با توجه به قرارگیری شاخص در این محدوده مقاومتی پایانی ترین روز دی ماه با آغاز روند اصلاحی دیگری مصادف شد و این شرایط نزولی در نخستین روز از بهمن ماه شدت یافت.

شاخص کل بورس که 30 بهمن ماه تنها 600 واحد ریخت و در ارتفاع 165 هزار و 500 واحد به کار خود خاتمه داده بود یکم بهمن ماه تحت تاثیر فشار عرضه های بازار قرار گرفت و با شدت بیشتری افت کرد. به نحوی که بازار در روز دوشنبه یکم بهمن ماه بیش از 3670 واحد ریخت و تا ارتفاع 161 هزار و 900 واحدی افول کرد.

اما در دومین روز از بهمن ماه یعنی دیروز معاملات بازار سرمایه روند مطلوب تری به خود گرفت و تقاضاها از عرضه ها پیشی گرفت و شاخص حدود 900 واحد رشد کرد و یکبار دیگر جهت فلش شاخص رو به بالا شد.

بازار در حالی طی روزهای گذشته شاهد تشدید عرضه ها بود که شاهد ارائه گزارش های 9 ماهه بسیاری از شرکت ها بودیم. گزارش هایی که به زعم بسیاری از تحلیل گران مطلوب بوده و نشان می دهد که شرایط شرکت ها آنچنان که تصور می شد تحت تاثیر تحریم ها تضعیف نشده است. اما چرا بازار سرمایه در نخستین روز از بهمن ماه و دقیقا یک روز پس از ترافیکی که گزارش های 9 ماهه شرکت ها در خیابان کدال ایجاد کرده بود، با فشار عرضه ها مواجه شد؟

گزارش ها خوب بود اما رگه هایی از ضعف در آن دیده می شود

همایون دارابی کارشناس زبده بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره چگونگی عملکرد 9 ماهه شرکت ها و گزارش هایی که اخیر منتشر شد ابراز داشت: به طور کلی برآیند نظر اکثر کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه درباره گزارش های 9 ماهه عمده شرکت ها مثبت است و می توان گفت که بخش عمده ای از گزارش ها مطلوب بوده است. البته مطلوب بودن گزارش ها به این معناست که شرکت ها بهتر از آنچه که انتظار می رفت، گزارش داده اند.

وی  افزود: انتظار ما این بود که گروه هایی مانند پتروشیمی، پالایشگاهی، معدنی و فولادی به لحاظ آسیب هایی که از تحریم ها می پذیرند گزارش های ضعیفتری ارائه کنند اما گزارش های ارائه شده تا حدی که انتظار می رفت ضعیف نبود اما همچنان رگه هایی از ضعف را در خود داشت و به نمایش گذاشت.

او با اشاره به برخی از گروه ها که در پایان 9 ماهه گزارش های ضعیفی را منتشر کردند اذعان کرد: گروه خودرویی گزارش های بسیار ضعیفی ر منتشر کرد. گزارش های گروه بانکی نیز انتظارات بازار را برآورده نکرد. عملا گزارش هایی که از بانک تجارت، بانک ملت و بانک صادرات منتشر شد نشان داد که وضعیت این شرکت ها چندان مطلوب نیست و گزارش های قوی و مناسبی نبود. به خصوص در مورد بانک ملت که مساله تسعیر نرخ ارز این شرکت همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

اسفند ، ماه شناسایی سود است

دارابی در ادامه به بخش دیگری از مسائل اشاره کرد که بر فشار عرضه های بازار در روزهای اخیر اثرگذار بود. وی گفت: در روزهای ابتدایی هفته جاری نگرانی های سیاسی نیز به اوج خود رسید. درگیری لفظی میان آقای عراقچی و سفرای اروپایی و همچنین تمهیداتی که فرانسه در حال انجام است و بانی قطعنامه ای در اتحادیه اروپا شده، همه این مسائل دست به دست هم داد تا بازار به سمت ضعف هدایت شود.

این کارشناس خبره بازار تاکید کرد: با وجود این که به صورت سنتی بازار معمولا در نیمه ابتدایی بهمن ماه هر سال شرایط مثبتی را تجربه کرده و تجربه سال های گذشته نشان داده که تا پایان دهه فجر بازار وضعیت مناسبی را پشت سر می گذارد اما در سال جاری نشان داد که این موضوع حاکم نبود و مسائلی از جمله کمبود نقدینگی در بازار و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا و انتظاراتی که فعلا در پس زمینه مسائل سیاسی وجود دارد، نشان داده که بازار هنوز روی خوش نشان نداده است.

دارابی تاکید کرد: از سوی دیگر لایحه بودجه مساله دیگری است که می تواند کل اقتصاد ایران و از جمله بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا بحث اصلاح قیمت حامل های انرژی در پایان سال مطرح خواهد شد که اگر در سال جاری به نتیجه نرسد به ابتدای سال آینده موکول خواهد شد و برای مدتی کل اقتصاد ایران را به خود سرگرم خواهد کرد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که هفته های پایانی سال جاری را چگونه ارزیابی می کنید، تصریح کرد: نمی توان انتظار زیادی از اسفند ماه داشت. زیرا به صورت سنتی بازیگران بزرگ بازار در اسفند ماه دچار کمبود نقدینگی می شوند و عملا در این ماه خریدها کاهش یافته و در مقابل فروش افزایش می یابد. بنابراین اگر قرارباشد از این پس اتفاقات مثبتی در سال جاری رخ دهد باید در بهمن ماه باشد و بازار در روزهای آتی باید آخرین رشدهای خود را نشان دهد.در نتیجه تا پایان سال جاری نمی توانیم روی رشد بازار حساب چندانی باز کنیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24