Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مجید علیداد گفت: کارخانجات بسیار پایین تر از ظرفیت اسمی خود گاها تا زیر ۵٠ درصد در حال تولید هستند و این خود عامل گرانی قیمت محصولات لبنی خواهد بود. در حقیقت زمانی که با ظرفیت پایین تر از حد کار کنیم هزینه های تولید افزایش خواهد یافت.

تولید کارخانجات لبنی به ۵٠ درصد ظرفیت اسمی رسید/ کاهش تصاعدی مصرف لبنیات

بورس24 : مجید علیداد عضو انجمن صنایع لبنی ایران در خصوص افزایش قیمت محصولات لبنی به بورس24 گفت: در حال حاضر 70 تا 75 درصد قیمت تمام شده محصولات لبنی ناشی از مواد اولیه از جمله شیرخام است. متاسفانه دامداران در اثر افزایش قیمت نهاده های دامی و خوراک دام نرخ شیرخام را افزایش دادند. از سوی دیگر نیز سیاست های غیر واقع و همچنین بی موقع دولت در تنظیم بازار سبب شد که افزایش قیمت شیرخام منجر به افزایش قیمت محصولات کارخانجات لبنی هم شود.

وی افزود: از سوی دیگر نیز مواد بسته بندی نیز که متشکل از مواد پتروشیمی بود با افزایش قیمت دلار، علیرغم اینکه حتی برخی از این مواد نیز وارداتی نبودند افزایش قیمت پیدا کرده و هزینه های بسته بندی را تا سه برابر افزایش دادند. عوامل دیگری مانند برخی عامل های انرژی نیز که دولت سبب افزایش قیمت آن ها شد نیز در این مهم بی تاثیر نبودند که مجموع همه این ها سبب افزایش قیمت محصولات لبنی شد.

مجید علیداد با بیان اینکه من خود به عنوان فعال این حوزه و به عنوان کسی که مدتی نیز متولی و عضو هیات مدیره اتحادیه لبنی کشور بودم اظهار کرد: اطلاعات کامل دارم مبنی بر اینکه با افزایش قیمت در محصولات لبنی شاهد کاهش تصاعدی مصرف لبنیات توسط مردم و جامعه هدف هستیم. این کاهش مصرف نیز قطعا صدمات جبران ناپذیری را برای افراد جامعه ایجاد خواهد کرد. چنانچه لبنیات در سفره اقشار ضعیف جامعه به مرور کم شده و چه بسا حذف نیز می شود که قطعا عوارض بهداشتی و ...در پی خواهد داشت.

این عضو انجمن صنایع لبنی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا باز هم شاهد افزایش قیمت لبنیات تا پایان سال خواهیم بود یا خیر تصریح کرد: قیمت هایی را بر اساس نرخ مصوبی که سازمان حمایت برای شیرخام اعلام کرد و جهاد کشاورزی و سازمان تعزیرات حکومتی نیز ان را تایید کردند مورد قبول واقع شده است. البته مهار قیمت شیرخام برای سازمان تعزیرات کمی دشوار بود. چرا که گستردگی تعداد دامداران و مراکز تحویل شیر عملا هماهنگی آن ها را با یکدیگر کمی دشوار کرده بود.

وی افزود: این قیمت های اعلام شده به طور قطع از سوی کارخانجات رعایت خواهد شد. البته این موضوع نیز منوط به این است که کنترل بیشتری در خصوص قیمت شیرخام داشته باشیم. در حقیقت دامداران موظف باشند شیر را به قیمت مصوب به کارخانه ها تحویل دهند.

مجید علیداد اظهار کرد: موضوع دیگری نیز مطرح است که میزان ظرفیت مصوبمان بر اساس قانون توسعه چهارم و پنجم باید به سرانه مصرف حدود 160کیلو گرم که میانگین جهانی است برسد. بر این اساس دولت برنامه ریزی و هدف گذاری کرده و به صنایع و واحدهایی نیز مجوز داده بود تا با منابعی که داشتند، از طرف منابع دولت سرمایه گذاری کرده و ظرفیتی را برای تولید لبنیات ایجاد کنند.

وی در ادامه بیان کرد: در حقیقت این مهم مربوط به برنامه چهارم و پنجم توسعه بود. اما متاسفانه با توجه به شرایط خاصی که در جامعه ایجاد شد، افزایش قیمت ها و همچنین افزایش ناگهانی قیمت دلار را شاهد بودیم. بر همین اساس نیز با توجه به اینکه 70 درصد هزینه تمام شده دامدار مربوط به تامین علوفه مورد نیاز دام است و این علوفه هم 60 تا 70 درصد آن وارداتی بوده و بستگی به قیمت دلار دارد. در نتیجه همه این ها در نهایت منجر به افزایش شیرخام شد.به طبع آن نیزقیمت تمام محصولات لبنی افزایش یافته و از سوی دیگر شاهد کاهش قدرت خرید مردم بودیم.

مجید علیداد در پایان تصریح کرد: بر همین اساس نیز کارخانجات بسیار پایین تر از ظرفیت اسمی خود گاها تا زیر 50 درصد در حال تولید هستند و این خود عامل گرانی قیمت محصولات لبنی خواهد بود. در حقیقت زمانی که با ظرفیت پایین تر از حد کار کنیم هزینه های تولید افزایش خواهد یافت. کاهش مصرف لبنیات و شیر در جامعه عوارض بعدی و بدی را در جامعه خواهد داشت؛ از جمله پوکی استخوان و نرسیدن ریزمغذی های مورد نیاز به افراد جامعه. خصوصا کودکان ما که عملا عوارض ناخوشایندی را در آینده خواهند داشت. حتی در سال های گذشته شیر مدرسه را هم می دادیم که بخشی از این کمبودها را جبران کند. متاسفانه دولت با معضلاتی که داشته از جمله کمبود بودجه این را هم قطع کرده است و نزدیک به 2 سال است که شیر رایگان مدارس را در سبد توزیع خود نداریم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24