Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

پس از اختلاس و فرار مدیرعامل وقت بانک ملی در سال ۱۳۹۰، بازار شایعه‌پراکنی اختلاس فرار مسئولان بانکی کشور داغ شده و چند روز پیش برای دومین بار شایعاتی بی‌اساس در مورد یکی از بانک‌های خصوصی کشور مطرح شد.

بررسی شایعات فرار مسئولان بانکی در سال‌های اخیر

بورس24 : داستان اختلاس‌های بانکی و فرار مدیران عامل بانک‌ها نخستین بار از سال ۱۳۹۰ و با اثبات مشارکت محمودرضا خاوری، مدیرعامل وقت بانک ملی ایران آغاز شد. اما او زمانی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و دریافت رشوه به ترتیب به مدت ۲۰ و ۱۰ سال محکوم به حبس شد که از ایران به کانادا گریخته بود.

خاوری تابعیت کشور کانادا را داشت و در سال ۱۳۹۰ به بهانه مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن از سمت خود در بانک ملی استعفا داد و به کانادا فرار کرد؛ کشوری که او پیش از این ملکی را در یک منطقه ثروتمندنشین ایالت اونتاریوی آن خریده بود.

نام او تا چند سال در فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل بود، اما از سال ۱۳۹۵ به بعد نام او از این فهرست نیز حذف شد.

اما مشارکت مدیرعامل اسبق بانک ملی در اختلاس و فرار او از ایران به کانادا راه را برای سودجویانی باز کرد که با ایجاد شایعه‌هایی از این دست، درصدد تلاش برای فضاسازی علیه برخی بانک‌ها، زیر سوال بردن نظام بانکی و در نهایت ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران برآیند.

پس از این موضوع در سال ۱۳۹۳، شایعه‌ای در مورد فرار مدیرعامل وقت بانک اقتصاد نوین مطرح شد؛ موضوعی که این بار صحت نداشت و فقط دستاویزی برای سوءاستفاده سودجویان از این فضای ایجادشده در میان مردم شد.

پس از اعلام شایعه فرار حسن معتمدی، مدیرعامل وقت بانک اقتصاد نوین و خبرهای منتشر شده در این باره او، این خبرها را دروغ محض توصیف کرد.

در پی این ادعاها، وزارت اطلاعات ایران نیز وارد عمل شد و شامگاه چهارشنبه، ۸ دی‌ماه همان سال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به تازگی برخی افراد در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با اهدافی که وزارت اطلاعات اشراف کافی بر آن‌ها دارد، درصدد تشویش اذهان عمومی هستند.

این وزارتخانه در ادامه این اطلاعیه، نقل قول‌های منتشر شده از محمود علوی - وزیر اطلاعات، مبنی بر خروج مدیرعامل یکی از بانک‌های خصوصی از کشور را «کذب محض» خواند.

اما شایعات مربوط به بانکی‌ها به همین‌جا ختم نشد و طی روزهای گذشته بار دیگر، شایعاتی درخصوص علی انصاری، موسس بانک آینده در فضای مجازی از سوی برخی رسانه‌های معاند مطرح شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت، این شایعه دست به دست در میان مردم چرخید؛ تا جایی که بسیاری از مردم بر این باور بودند که بار دیگر یکی از مسئولان بانکی پس از اختلاس از این نظام از کشور گریخته است.

این خبر در روزهای اخیر با عنوان بزرگ‌ترین اختلاس ایران در فضای مجازی منتشر و گفته شد که علی انصاری، موسس بانک آینده پس از اختلاس ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی از ایران گریخته است.

اما این خبر نیز بلافاصله از سوی مسئولان بانکی و بانک آینده تکذیب شد. علی انصاری روز سه‌شنبه (۱۸ دی) در مراسم سومین دوره اهدای نشان کارآفرینی «امین‌الضرب» در تالار وحدت حضور داشته است و روز چهارشنبه نیز میزبان شریعتمداری _ وزیر کار، در پروژه ایران مال بود.

در این باره، محمدرضا جمشیدی - دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، با اشاره به آرامشی که با اعمال سیاست‌های بانک مرکزی در نظام بانکی کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: تعدادی از رسانه‌های بی‌هویت خارجی با نشر شایعه علیه یکی از بانک‌های کشور یا سهام‌داران آن‌ها کوشش کرده‌اند که این آرامش را تحت‌الشعاع تهاجماتی علیه نظام بانکی کشور قرار دهند.

وی افزود: از این رو لازم است به سپرده‌گذاران همه‌ بانک‌های کشور یادآوری شود که تمامی عملکرد بانک‌ها تحت نظارت دقیق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و در عین حال سپرده تمامی سپرده‌گذاران بانک‌ها تا سقفی مشخص مورد تضمین صندوق تضمین سپرده‌های بانکی قرار دارد.

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی توصیه کرد که مردم بهتر است هرگونه خبر یا شایعه‌ای علیه بانک‌ها را از طریق سایت‌ بانک‌های ذی‌ربط یا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار دهند.

به گفته جمشیدی، بانکی که این شایعات در مورد آن پیش آمده از بانک‌های موفق خصوصی کشور در جذب سپرده است و افراد معاند با این اخبار، سعی در اخلال در نظام بانکی کشور را دارند.

در همین رابطه روابط عمومی بانک مرکزی نیز در اطلاعیه ای مطالب منتشر شده از سوی رسانه های معاند پیرامون یکی از بانکهای کشور (بانک آینده) را در راستای تلاش آنها برای ضربه زدن به بازار پول دانست و از همطنان درخواست کرد که در این زمینه هوشیاری لازم را داشته باشند.

به این ترتیب، به رغم شایعاتی که ممکن است سپرده‌گذاران بانک‌ها را گاهی به هراس بیندازد، مردم باید از توجه به شایعات بی‌اساس منتشرشده در فضای مجازی پرهیز کرده و اخبار را از منابع رسمی و بانک مرکزی پیگیری کنند.

منبع: ایسنا

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24