بورس ٢۴ : معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست ٢٠٠ پایگاه خبری که در سومین دوره رتبه بندی پایگاههای خبری شرکت کردند را منتشر کرد. این دستگاه رسیدگی کننده به وضعیت مطبوعات کشور اعلام کرد : نتایج نهایی دور سوم رتبه بندی پایگاههای خبری پس از برگزاری جلسه بررسی مستندات مدیران مسئول و ارزیابی مجدد توسط کمیته رتبهبندی ذی ربط ، اعلام شد. پیش از این نتایج خوداظهاری ها در سه مرحله توسط اعضای کمیته رتبه بندی ارزیابی و راستی آزمایی شده بود. در این اطلاعیه آمده : پیش از این «بیژن مقدم و مسعود فاتح» مدیران مسئول پایگاههای خبری الف و سیتنا به عنوان ۲ عضو نماینده مدیران مسئول پایگاههای خبری عمومی و تخصصی و «حبیب عباسی و محمد نوین» سردبیران پایگاههای خبری شفقنا و فرارو به عنوان ۲ عضو دیگر کمیته رتبهبندی که از سوی مدیران ۲۰ رسانه برتر دور دوم انتخاب شدند به همراه «حمیدرضا ضیاییپرور و حسین امامی» به عنوان اعضای هیات علمی کمیته رتبه بندی در این دوره حضور داشتند. در کمیته رتبهبندی پایگاههای خبری مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی نیز نماینده معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. براساس این رنکینگ جدید ، پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس ٢۴ برای سومین بار طی سه سال گذشته توانست در صدر پرمحتواترین رسانه های خبری – تحلیلی تحت وب قرار بگیرد ، تا جایی که با کسب ٧٨.١٠ امتیاز از ١٠٠ امتیاز ، بورس ٢۴ به عنوان دومین پایگاه خبری - تحلیلی پرمحتوای تخصصی ایران شناخته شد و در میان رسانه های عمومی نیز با احتساب امتیاز مزبور رتبه بورس ٢۴ بعد از سایت الف به عنوان دهمین پایگاه خبری و تحلیلی پرمحتوی است. علیرضا باغانی رئیس شورای سیاست گذاری پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس ٢۴ تولید محتوی و توجه به اصل حاکمیت رسانه ای را دو دلیل عمده موفقیت های چند سال اخیر این رسانه پرمخاطب ذکر کرد. سردبیر بورس ٢۴ با بیان این که مهمترین دلیل موفقیت هر موسسه ، بنگاه اقتصادی یا حتی دستگاه دولتی توجه و تمرکز بر ماموریت اصلی و ذاتی آن است ، گفت: اصل حاکمیت شرکتی سال هاست در دنیا به طور جدی به کار گرفته و اجرا می شود و مالکان بنگاه های اقتصادی به کمک دولت ها و حکومت ها تلاش می کنند تا شرکت ها در مسیر فعالیت اصلی قرار گرفته و وارد حوزه های غیر مرتبط نشده و اساسا از مسیر اصلی خود منحرف نشوند.اما در ایران این اصل به تازگی به عنوان یک حلقه مفقوده مورد توجه قرار گرفته است.این روزها بدون تردید یکی از دلایل زیان ده شدن ، تعطیلی یا بدنامی هر موسسه یا بنگاه اقتصادی عدم رعایت حاکمیت شرکتی است. باغانی در برابر این سوال که اساسا حاکمیت شرکتی چیست و چه ارتباطی به فعالیت رسانه ای دارد؟ گفت : حاکمیت شرکتی، مجموعه روابطی است بین سهامداران، مدیران و حسابرسان شرکت که متضمن برقراری نظام کنترلی به منظور رعایت حقوق سهامداران جزء و اجرای درست مصوبات مجمع و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی می باشد. روح حاکمیت شرکتی مبتنی بر نظام پاسخگوئی و مسئولیت اجتماعی استوارست و مجموعه ای از وظایف و مسئولیت هایی است که باید توسط ارکان شرکت یا هر موسسه ای صورت گیرد تا موجب پاسخگوئی و شفافیت گردد. به اعتقاد من حاکمیت شرکتی درباره رسانه ها هم صدق می کند و رسانه ای می تواند موفق باشد که صرفا فعالیت های رسانه ای به معنی رسالت آگاهی بخشی ، روشنگری و ارائه تحلیل صادقانه و فنی در آن حاکم باشد نه این که پشت پرده رسانه بیزینس یا تجارت خاصی نهفته باشد که در این صورت آن رسانه ارزش و اعتبار لازم را نخواهد داشت. این فعال رسانه با اشاره به ساماندهی پایگاه های خبری توسط معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : در سه سال اخیر با رتبه بندی خاصی که به همت معاونت مطبوعاتی با حضور نمایندگان رسانه ها در کمیته رتبه بندی پایگاه های خبری انجام می شود ، رسانه های تحت وب این فرصت را پیدا کرده اند که بیش از گذشته دیده شوند و پتاسیل ها و البته تمایزها و تفاوت های خود را نیز به نمایش بگذارند.به نظر می رسد استارت رتبه بندی پایگاه های خبری که همه جوانب فعالیت های این گونه رسانه ها را دیده بانی می کند در آینده اثرات قابل درکی در ساماندهی فضای رسانه ای کشور به ویژه پایگاه های خبری به عنوان اثرگذار ترین رسانه های رسمی عصر حاضر داشته باشد. http://www.e-rasaneh.ir/News_Show.aspx?NID=١٢٠
بورس24 : معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست 200 پایگاه خبری که در سومین دوره رتبه بندی پایگاههای خبری شرکت کردند را منتشر کرد.
این دستگاه رسیدگی کننده به وضعیت مطبوعات کشور اعلام کرد : نتایج نهایی دور سوم رتبه بندی پایگاههای خبری پس از برگزاری جلسه بررسی مستندات مدیران مسئول و ارزیابی مجدد توسط کمیته رتبهبندی ذی ربط ، اعلام شد. پیش از این نتایج خوداظهاری ها در سه مرحله توسط اعضای کمیته رتبه بندی ارزیابی و راستی آزمایی شده بود.
در این اطلاعیه آمده : پیش از این «بیژن مقدم و مسعود فاتح» مدیران مسئول پایگاههای خبری الف و سیتنا به عنوان ۲ عضو نماینده مدیران مسئول پایگاههای خبری عمومی و تخصصی و «حبیب عباسی و محمد نوین» سردبیران پایگاههای خبری شفقنا و فرارو به عنوان ۲ عضو دیگر کمیته رتبهبندی که از سوی مدیران ۲۰ رسانه برتر دور دوم انتخاب شدند به همراه «حمیدرضا ضیاییپرور و حسین امامی» به عنوان اعضای هیات علمی کمیته رتبه بندی در این دوره حضور داشتند. در کمیته رتبهبندی پایگاههای خبری مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی نیز نماینده معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
براساس این رنکینگ جدید ، پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس24 برای سومین بار طی سه سال گذشته توانست در صدر پرمحتواترین رسانه های خبری – تحلیلی تحت وب قرار بگیرد ، تا جایی که با کسب 78.10 امتیاز از 100 امتیاز ، بورس24 به عنوان دومین پایگاه خبری - تحلیلی پرمحتوای تخصصی ایران شناخته شد و در میان رسانه های عمومی نیز با احتساب امتیاز مزبور رتبه بورس24 بعد از سایت الف به عنوان دهمین پایگاه خبری و تحلیلی پرمحتوی است.
علیرضا باغانی رئیس شورای سیاست گذاری پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس24 تولید محتوی و توجه به اصل حاکمیت رسانه ای را دو دلیل عمده موفقیت های چند سال اخیر این رسانه پرمخاطب ذکر کرد.
سردبیر بورس24 با بیان این که مهمترین دلیل موفقیت هر موسسه ، بنگاه اقتصادی یا حتی دستگاه دولتی توجه و تمرکز بر ماموریت اصلی و ذاتی آن است ، گفت: اصل حاکمیت شرکتی سال هاست در دنیا به طور جدی به کار گرفته و اجرا می شود و مالکان بنگاه های اقتصادی به کمک دولت ها و حکومت ها تلاش می کنند تا شرکت ها در مسیر فعالیت اصلی قرار گرفته و وارد حوزه های غیر مرتبط نشده و اساسا از مسیر اصلی خود منحرف نشوند.اما در ایران این اصل به تازگی به عنوان یک حلقه مفقوده مورد توجه قرار گرفته است.این روزها بدون تردید یکی از دلایل زیان ده شدن ، تعطیلی یا بدنامی هر موسسه یا بنگاه اقتصادی عدم رعایت حاکمیت شرکتی است.
باغانی در برابر این سوال که اساسا حاکمیت شرکتی چیست و چه ارتباطی به فعالیت رسانه ای دارد؟ گفت : حاکمیت شرکتی، مجموعه روابطی است بین سهامداران، مدیران و حسابرسان شرکت که متضمن برقراری نظام کنترلی به منظور رعایت حقوق سهامداران جزء و اجرای درست مصوبات مجمع و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی می باشد. روح حاکمیت شرکتی مبتنی بر نظام پاسخگوئی و مسئولیت اجتماعی استوارست و مجموعه ای از وظایف و مسئولیت هایی است که باید توسط ارکان شرکت یا هر موسسه ای صورت گیرد تا موجب پاسخگوئی و شفافیت گردد. به اعتقاد من حاکمیت شرکتی درباره رسانه ها هم صدق می کند و رسانه ای می تواند موفق باشد که صرفا فعالیت های رسانه ای به معنی رسالت آگاهی بخشی ، روشنگری و ارائه تحلیل صادقانه و فنی در آن حاکم باشد نه این که پشت پرده رسانه بیزینس یا تجارت خاصی نهفته باشد که در این صورت آن رسانه ارزش و اعتبار لازم را نخواهد داشت.
این فعال رسانه با اشاره به ساماندهی پایگاه های خبری توسط معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : در سه سال اخیر با رتبه بندی خاصی که به همت معاونت مطبوعاتی با حضور نمایندگان رسانه ها در کمیته رتبه بندی پایگاه های خبری انجام می شود ، رسانه های تحت وب این فرصت را پیدا کرده اند که بیش از گذشته دیده شوند و پتاسیل ها و البته تمایزها و تفاوت های خود را نیز به نمایش بگذارند.به نظر می رسد استارت رتبه بندی پایگاه های خبری که همه جوانب فعالیت های این گونه رسانه ها را دیده بانی می کند در آینده اثرات قابل درکی در ساماندهی فضای رسانه ای کشور به ویژه پایگاه های خبری به عنوان اثرگذار ترین رسانه های رسمی عصر حاضر داشته باشد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.