Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ولی نادی قمی خبره بازارهای مالی : بر طبق لایحه بودجه سال ٩٨ دولت، نرخ خوراک و سوخت و صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و فولادی بر اساس دلار نیمایی محاسبه خواهد شد و میزان ٧٣۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی توسط دولت و شهرداری­ ها منتشر خواهد شد. ضمناً مطالبات بانک­ ها از دولت تا سقف ٢٠٠ هزار میلیارد ریال اوراق بهادارسازی می ­شود. بنابراین می ­توان انتظار داشت که رکود تورمی بر اقتصاد کشور حاکم شود و سود شرکت ­ها تحت تاثیر افزایش هزینه­ ها و کاهش مقدار فروش و نیز کاهش اندک قیمت­ های جهانی مواد خام، کاهش یابد.

ارزیابی اولیه چند خبره بازار سرمایه از بودجه ٩٨

بورس24 : این که دولت می خواهد نرخ دلار را در بودجه 98 رقمی کمتر از 6 هزار تومان ببیند، احتمالا بیشتر به این دلیل است که اگر بخواهد دلار را 8 هزار تومان در نظر بگیرد، به بازار این سیگنال را می دهد که دلار خیلی هم جای پایین آمدن ندارد و حتی ممکن است دوباره نرخ آن رشد کند.

«بودجه دولت» در سال 98 طوری است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی با یک نگاه سر انگشتی و اجمالی می توانند نتیجه گیری کنند دولت حوصله سر و کله زدن با ارقام را نداشته و همه چیز را یا نادیده گرفته و یا علی برکت الله.

به طور کلی سیاست ها و تصمیمات دولت می تواند بازار را یک قدم بیشتر به سمت شفافیت سوق دهد. سیاست های دولت در مسائل ارزی، بانکی و صنایع مختلف، از مواردی است که بسیار مورد توجه سهامداران قرار می گیرد. اگر دولت بتواند در برنامه بودجه سال آینده سازوکار مشخصی در خصوص آینده بازار ارز مشخص کند، مطمئنا سهامداران می توانند بهتر تصمیم گیری کنند.

اما هنوز موضوع مشخص و قاطعی در دولت دیده نمی شود و باید دید در نهایت مجلس چه تصمیمی در مورد کلیات و جزئیات لایحه بودجه خواهد گرفت؟

نرخ رشد ارز قطعی است...

بهزاد گلکار، مدیر عامل شرکت سرمیه گذاری سامان در خصوص بودجه 98 طی اظهار نظری به خبرنگار بورس24 گفت: با توجه به این که دلار به پیشنهاد بانک مرکزی بین ۵۷۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است این تصمیم نشان می دهد نرخ دلار در هر سیستمی به جز نرخ ارز رسمی کالاهای اساسی (یعنی در نیما، سنا و غیره) رشدی تر است؛ چرا که سال 97 علی‌رغم دلار رسمی ۴۲۰۰ تومانی، نرخ در بازار آزاد و نیمایی تا ۱۹ هزار تومان به صورت متغیر بوده است.

وی افزود: در مورد بودجه دستگاه‌ها هم می بینیم که به صورت غیر مرتبط رشد داشته، ولی به صورت مرتبط رشدی دیده نشده است. گرچه بنده طرفدار کاهش بودجه متمرکز دولت هستم اما در کنار آن باید بودجه های عمرانی رشد داشته باشد که این رشد دیده نشده و به طور کلی روند ۵ ساله بودجه نشان می دهد که به صورت تقریبی بودجه‌های عمرانی هر میزان که پیش‌بینی شدند، ضمانت اجرایی نداشتند.

این کارشناس اقتصادی گفت: بودجه در قسمت مخارج و بحث بهداشت و درمان نیز رشد چندانی نداشته و تامین اجتماعی و سایر مراکز درمانی با مشکل مواجه می شوند که به تبع آن بیمه های تکمیلی هزینه های آن را متقبل خواهند شد.

کلیات بودجه مورد اقبال بازار نبود...

گلکار گفت: از آنجایی که هنوز بودجه تصویب نشده نمی‌توان در خصوص جزئیات آن تصمیم گیری کرد ولی تا به اینجای کار ، لایحه بودجه باعث رشد و افزایش راندمان بازار سرمایه و اقبال سرمایه‌گذاران نشده است. باید دید در خصوص جزئیات بودجه از جمله بهره مالکانه، نرخ خوراک و سایر درآمدهای دولتی چه تصمیمی گرفته می شود تا در مورد تاثیرگذاری آن بر بازار سرمایه بیشتر بتوان تحلیل کرد.

صادرات نفت ، مهمترین متغیر بودجه است

ولی نادی قمی، خبره بازارهای مالیهم در ادامه در خصوص بودجه سال 98 و نکات مورد توجه آن برای بازار سرمایه به خبرنگار بورس24 گفت: نقش دولت در اقتصاد کشور بسیار پررنگ است و این نقش از مجاری مختلف ایفا می­شود که مهمترین مجرای آن بودجه به عنوان برنامه مالی و عملیاتی دولت است.

وی ادامه داد: براساس لایحه بودجه سال 98، دولت در نظر دارد که 1.5 میلیون بشکه نفت در روز با قیمت هر بشکه 54 دلار به فروش برساند. به نظر می­ رسد که برآورد قیمت نفت معقول و تا حدودی محافظه­ کارانه باشد.

او گفت: کارشناسان بین ­المللی معتقدند در صورت عدم تشدید جنگ تجاری امریکا و چین، قیمت نفت در سال 2019 بین 62 تا 68 دلار قرار گیرد. اما درخصوص مقدار فروش نفت با توجه به پیش­ بینیمازاد در بازار نفت (تا 1.3 میلیون بشکه در روز) و نیز تحریم­ های امریکا، این دغدغه وجود دارد که امریکا با تحت فشار قرار دادن خریداران نفت ایران، مقدار صادرات نفت کشورمان را تحت تاثیر قرار دهد.

دولت مقروض شود، بازار سرمایه چوب آن را می خورد

نادی قمی افزود: در صورت عدم تحقق درآمدهای بودجه­ ای، باید انتظار داشت که از میزان مصارف بودجه­ ای کاسته شده و یا دولت مجبور به استقراض شود که پیامدهای منفی برای اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه کشور دارد.

«بیماری هلندی» در انتظار است...

وی گفت: بر طبق لایحه بودجه سال 98 دولت، نرخ خوراک و سوخت و صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و فولادی بر اساس دلار نیمایی محاسبه خواهد شد و میزان 735 هزار میلیارد ریال اوراق مالی توسط دولت و شهرداری­ ها منتشر خواهد شد. ضمناً مطالبات بانک­ ها از دولت تا سقف 200 هزار میلیارد ریال اوراق بهادارسازی می ­شود.بنابراین می ­توان انتظار داشت که رکود تورمی بر اقتصاد کشور حاکم شود و سود شرکت ­ها تحت تاثیر افزایش هزینه­ ها و کاهش مقدار فروش و نیز کاهش اندک قیمت­ های جهانی مواد خام، کاهش یابد.

دلار حداقل 7 هزار تومان ...

داریوش روزبهانه، کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص بودجه 98 و تاثیرات آن بر بورس به خبرنگار بورس24 گفت: گرچه هنوز جزئیات بودجه تصویب نشده اما در مورد کلیات کمی نگران کننده به نظر می‌رسد. به طور ویژه کاهش بودجه عمرانی و اتصال این موارد به بودجه های جاری و همچنین نرخ دلار با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی ندارد و کمی پایین تر در نظر گرفته شده است.به طوری که نرخ دلار ۵۷۰۰ تومان و نرخ نفت به ازای هر بشکه ۵۴ دلار فرض شده است که به نظر منطقی نیست. همچنین از نظر تحلیل گران دلار باید 7 هزار تومان دیده شود که اعلام عمومی نرخ ۵۷۰۰ نشان می دهد در ماه های آینده کسری بودجه دولت با ابهام مواجه می شود.

او گفت: نکته مهم دیگر این است دولت در بودجه برای تامین بازارهای بدهی سهم کمی را در نظر گرفته است. همچنین فروش دارایی‌های تحت تملک دولت به میزان ۵ هزار میلیارد تومان است .

ارائه بودجه، فقط برای رفع مسئولیت!

روزبهانه گفت: تنها نکته مثبتی که در حال حاضر در ناحیه کلیات بودجه دیده می شود رقم مالیات ها است که بیشتر از درآمد نفت دیده شده اما عملا طی سال های اخیر این مالیات دریافت نمی شود .

وی افزود: نکته مهم اتصال کلیات بودجه و بازار سرمایه بحث بودجه های عمرانی است که بسیار کم دیده شده همچنین آنچه برای فعالان بازار سرمایه مهم است نرخ واقعی دلار نیمایی، سنا و سایر محرک های سیاسی تاثیر گذار در بورس از جمله fatf و سایر معادلات سیاسی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نقطه دیگری که در بودجه وجود ندارد، ردپای اصلاحات نظام بانکی است و باید به آن توجه شود. در مجموع این موارد کلیات بودجه ۹۸ نشان می دهد دولت بودجه را فقط برای اینکه از سر باز کند ارائه داده و هیچ موضوعی به صورت دقیق و کارشناسی دیده نشده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24