Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ساخت ۴٠٠ هزار واحد مسکونی کلید می خورد ساخت ۴٠٠ هزار واحد مسکن برنامه اصلی وزارت راه و شهرسازی در ٢ سال پیش رو است، که...

خبری خوش از جنس مسکن

بورس24 : ساخت 400 هزار واحد مسکن برنامه اصلی وزارت راه و شهرسازی در 2 سال پیش رو است که بر اساس این طرح از این تعداد مسکن 200 هزار واحد در شهرهای جدید، 100 هزار واحد در بافت‌ های فرسوده و 100 هزار واحد دیگر در شهرهای زیر 50 هزار نفر و توسط بنیاد مسکن ساخته می‌ شود، سیاست گذاران معتقدند این تغییر رویکرد نقش زیادی در ایجاد اشتغال، افزایش امید مردم و ثبات و آرامش در بازار خواهد داشت.

بر اساس این برنامه تا پایان سال 99 باید احداث 400 هزار واحد باید به پایان برسد.

تغییر رویکرد ساخت و ساز

از مجموع 400 هزار واحدی که جزو برنامه ساخت و ساز کشور در 2 سال آینده است بیشترین تعداد یعنی 200 هزار واحد مربوط به شهرهای جدید است. حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای‌ جدید در گفت‌ و‌ گو با «ایران» در خصوص نحوه ساخت 200 هزار واحد در شهرهای جدید گفت: ساخت این تعداد واحد به‌ صورت مشارکت با بخش خصوصی است و دولت هیچ دخالتی در ساخت و تصدی گری آن ندارد.

به گفته طاهرخانی اقشار مخاطب این طرح طبقه متوسط جامعه است چون بارگذاری زیادی از مسکن مهر در شهرهای جدید بود ساخت واحدهای جدید به منظور تنوع بخشی با ساختار اجتماعی و جمعیتی شهرهای جدید است.

پیش فروش واحدهای 30 درصدی 

معاون وزیر راه یکی از نکات مهم ساخت و ساز جدید را امکان پیش فروش واحدها با پیشرفت 30 درصدی به شرکای ساخت نام برد و گفت: این طرح همزمان مربوط به ساخت واحدها و هم مربوط به محله سازی‌ها است. در این برنامه تهیه زمین و پروانه ساختمانی سهم ما است و شریک ما یعنی بخش خصوصی فقط هزینه ساخت را می‌پردازد و انبوه سازان در شروع به کار دیگر هزینه ای برای زمین و صدور پروانه ساخت نمی‌پردازند.

تسهیلات به نرخ سود 18 درصد 

طاهرخانی پرداخت تسهیلات را یکی دیگر از مشوق‌ های دولت برای جذب مشارکت بخش خصوصی نام برد و گفت: با معرفی شرکت عمران شهرها سازندگان به بانک برای دریافت تسهیلات ساخت معرفی می‌ شوند که بر اساس قوانین بانک مسکن اگر الگوی ساخت بر اساس صنعتی‌ سازی یا ساخت ساختمان‌ های سبز باشد وام با نرخ سود کمتر به سازندگان پرداخت می‌ شود.

ساخت 66 هزار واحد تا آخر بهمن

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص زمان ساخت 200 هزار واحد در شهرهای جدید گفت: کار ساخت در برخی شهرها شروع شده و تا 22 بهمن امسال 60 هزار واحد در مجموع در شهرهای جدید ساخته می‌ شود.

به گفته طاهرخانی اگر ساخت و ساز در زمین‌ های آماده و تفکیک شده باشد کار ساخت بین 16 تا 18 ماه طول می‌کشد اما در طرح‌ های در قالب محله‌ سازی که آماده‌ سازی و محوطه‌ سازی و خدمات باید ارائه شود کار ساخت 24 ماه زمان می‌ برد.

کلانشهرها جامعه هدف

طاهرخانی جامعه هدف برنامه ساخت 200 هزار واحد را عموماً اطراف شهرهای جدید نام برد و گفت: در حال حاضر ساخت مسکن در کلانشهرها و تهران اهمیت بیشتری دارد چون به ساماندهی بازار مسکن در این شهرها کمک می‌ کند چون هدف طرح تعدیل قیمت مسکن در کلانشهر‌ها، کمک به تراکم زدایی مسکن در شهرهای بزرگ و پاسخ به نیازهای مسکن در شهرهای جدید است.

وی در خصوص متراژ واحدها هم گفت: ما این موضوع را به تحلیل‌های سازندگان از بازار مسکن و بیشترین نیاز مردمی واگذار کرده‌ایم و شرکای ساخت ما این اطلاعات را به شرکت عمران می‌ دهند.

به گفته طاهرخانی قیمت زمین با قیمت کارشناسی است و قیمت ساخت هم بر اساس قیمت بازار است. در خصوص فروش واحد‌ها هم آن بخشی از واحدها که سهم شرکت عمران است. بر اساس سیاست‌ های وزارت راه و شهرسازی مانند تأمین مسکن حمایتی واگذار می‌ کنیم.

افزایش تسهیلات ساخت

ساخت 100 هزار واحد در محله‌ های هدف در طرح بازآفرینی شهرها یکی دیگر از برنامه‌های ساخت 400 هزار واحد تا سال 99 است. این طرح نیز به‌ صورت مشارکتی است و نقش دولت در ساخت و ساز نقش تسهیل گری است.

هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در گفت‌ و‌ گو با «ایران» با اشاره به مشوق‌های ساخت و ساز برای نوسازی بافت‌های فرسوده و محله‌های هدف گفت: پیش از این سقف تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شهری در کلانشهرها 50 میلیون و سایر شهرها 40 میلیون تومان بود اما چون کافی نبود

با هماهنگی بانک مسکن قرار شد، تفاوت آن تا 110 میلیون تومان به سازندگان پرداخت شود. بانک مسکن پیشتر برای ساخت هر واحد مسکونی در بافت‌ های فرسوده شهری تسهیلات 50 و یا 40 میلیون تومان پرداخت می‌ کرد اما با هماهنگی این بانک مقرر شد 2 تسهیلات برای یک واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری پرداخت شود.

سود تسهیلات 50 و 40 میلیون تومانی ساخت مسکن در بافت‌ های فرسوده شهری 9 درصد است اما میزان سود مبلغ 70 میلیون تومان تسهیلات اضافه شده برای سازندگان، 18 درصد تعیین شده است. به گفته عشایری برای پرداخت تسهیلات ساخت بافت‌های فرسوده شهری، استفاده از 2120 میلیارد تومان منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار گرفته و قرار است پس از ابلاغ توسط سازمان برنامه و بودجه، آن را در اختیار بانک مسکن به عنوان بانک عامل قرار دهیم؛ آیین نامه اجرایی آن نیز در 10 خردادماه امسال در هیأت دولت مصوب شده است.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی قرار است این منابع مالی برای ساخت مسکن در بافت‌ های فرسوده شهری در اختیار استانداران قرار گیرد تا با تشخیص آنها و ستاد بازآفرینی شهری آن استان، به سازندگان مسکن در بافت‌های فرسوده اختصاص یابد.

100 هزار واحد برای کم درآمدها 

از مجموع 400 هزار واحدی که در برنامه دولت برای ساخت مسکن قرار گرفته ساخت 100 هزار واحد توسط بنیاد مسکن در دستور کار است که این تعداد واحد عموماً برای واگذاری به اقشار کم درآمد خواهد بود.

علی نبیان، مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در توضیح این مطلب که ساخت واحدها توسط بنیاد مسکن به چه صورت خواهد بود گفت: سازمان ملی زمین و مسکن برای واگذاری زمین جهت ساخت واحدهای مسکونی در نقاط مختلف کشور، به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در قالب طرح اقدام ملی آماده است.

به گفته نبیان از مجموع این ۴۰۰ هزار واحد، ۱۰۰ هزار واحد آن برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که بر اساس مذاکرات دوجانبه با بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن آمادگی خود را برای واگذاری زمین‌ های مورد نیاز در مناطقی که زمینه واگذاری آنها در راستای قانون عرضه و تولید مسکن اقشار کم درآمد و محرومین مهیا است، اعلام کرده است.

واگذاری این زمین‌ ها در قالب مسکن محرومان و با قیمت تمام شده، به بنیاد مسکن صورت خواهد پذیرفت. نبیان گفت: جزئیات واگذاری زمین هنوز مشخص نشده و این طرح در دست بررسی است تا در آن چگونگی واگذاری زمین‌ ها مشخص شود.

منبع: روزنامه ایران 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24