Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : از «فاهواز» صحبت می کنیم، سهمی که از ابتدای سال ٩٧ تاکنون از ۴٠۵ریال به ٨۶٢ریال رسیده ، یعنی بیش از ١٠٠ درصد رشد قیمت را به خود دیده ، اما با زیان انباشته ۵۵٠٠ میلیارد ریالی مواجه است! حال ماجرا چیست و سهامداران جدیدی که در این روزها در بازار پایه «ج» هر روز نظاره گر رشد قیمتی این سهم هستند ، چقدر از سرگذشت آن خبر دارند ؟ و چرا طی روز های معاملاتی اخیر این سهم با اقبال مواجه شده است؟

گمانه زنی ها درباره نورد و لوله اهواز تائید شد

بورس24 : از «فاهواز» صحبت می کنیم، سهمی که از ابتدای سال 97 تاکنون از 405ریال به 862ریال رسیده ، یعنی بیش از 100 درصد رشد قیمت را به خود دیده ، اما با زیان انباشته 5500 میلیارد ریالی مواجه است!

حال ماجرا چیست و سهامداران جدیدی که در این روزها در بازار پایه «ج» هر روز نظاره گر رشد قیمتی این سهم هستند ، چقدر از سرگذشت آن خبر دارند ؟ و چرا طی روز های معاملاتی اخیر این سهم با اقبال مواجه شده است؟

سرگذشت «فاهواز»

شرکت نورد و لوله اهواز در سال 46 یعنی قریب به نیم قرن پیش توسط مرحوم مهندس سعید هدایت تاسیس شد و طی نیم قرن اخیر فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته است . از ملی شدن سهام پس از انقلاب اسلامی گرفته، تا چندین مرحله بمباران، واگذاری سهام به شرکت های مادر تخصصی، بازسازی کامل خط در سال 75، واگذاری سهام از ایدرو به ایمیدرو، واگذاری 45درصد سهام دولتیسازمان ایمیدور در سال 93 به بخش خصوصی، عدم توان بخش خصوصی در تامین نقدینگی و مواد اولیه، عدم پرداخت اقساط سازمان خصوصی سازی و ده ها رخداد دیگر که این ها تنها مشتی از خروار است.اما در میان همه این رخدادها ، نهم تیر 93 نقطه عطفی در تاریخ حیات نورد و لوله اهواز است.

بررسی بورس24 نشان می دهد : در این تاریخ سازمان خصوصی سازی اقدام به برگزاری مزایده ای برای 45درصد از سهام این شرکت کرد و این میزان سهم که ارزش مدیریتی داشت را به قیمت نقدی حدود 1050 میلیارد ریال به فروش رساند و با اقساط 5 ساله مبلغ فروش آن را به حدود 1250 میلیارد ریال افزایش داد و به بخش خصوصی واگذار کرد.

بخش خصوصی خریدار نیز با پرداخت حدود 220 میلیارد ریال وجه نقد نسبت به حضور در کارخانه و قبضه مدیریتی آن در آذر ماه سال 93 اقدام کرد و با توجه به ترکیب سهامداران شرکت با داشتن 45 درصد ، کلیه اعضای هیئت مدیره آن را در اختیار گرفت.

بخش خصوصی خریدار پس از گذشت قریب به سه سال و نیم به دلیل اعتبار شرکت ، اقدام به تولید و فروش کرد ، در حالی که گفته می شد برای پرداخت اقساط تعهد شده با مشکلاتی جدی مواجه شده است. اما تحولات «فاهواز» این سهم خوش رقص روزهای کنونی بازار سهام در حالی پیش می رفت که سهامداران خرد آن که تعداد آن ها بالغ بر 11 هزار نفر گفته می شود و 55 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند ، به دلیل برگزاری مجامع شرکت در اهواز ، طی سالیان گذشته ارتباط مستقیمی با مدیران و مالکان شرکت نداشتند و تقریبا بی خبر از جزئیات اداره شرکت هستند.

سرانجام سازمان خصوصی سازی که نتوانست اقساط 45 درصد سهم فروخته شده به بخش خصوصی خریدار را به موقع ، منظم و به طور کامل دریافت کند و از طرفی زیان و بدهی های شرکت روز به روز در حال افزایش بود ، از سال 95 در چندین مرحله سهام نورد و لوله اهواز متعلق به بخش خصوصی خریدار را در معرض حراج گذاشت که البته این عرضه ها با قول خریدار برای عمل به تعهدات منتفی شد.

...و حالا سهامدار جدید آمد

اما پس از منتفی شدن متعدد عرضه های خصوصی سازی در «فاهواز» که موعد آخرین آن ششم اسفند 96 بود ، نهایتاً در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری سهام تحت مالکیت بخش خصوصی به عنوان خریدار نخست با نظارت سازمان خصوصی سازی به یک شرکت حقوقی واگذار و مقرر شد مالک جدید نسبت به پرداخت معوقات و جرائم به صورت اقساطی اقدام نماید. ولی این واگذاری هم به سرانجام خوش یمنی نمی رسد و به دلیل مشکلاتی که برای مالک این شرکت حقوقی در خصوص پرونده بدهکاری به یک بانک خصوصی ایجاد می شود ، خریدار دوم هم در پرداخت تعهدات خود از همان ابتدا عاجر می ماند.

در همین حال شنیده شده اخیرا سازمان خصوصی سازی به صورت غیر رسمی با چندین شخص حقیقی و حقوقی در خصوص واگذاری 45 درصد نورد و لوله اهواز نشست داشته و جواد خدابخشی موفق به خرید این شرکت شده است و از این پس با پرداخت اقساط مالک این شرکت خواهد بود.

جواد خدابخشی، مالک جدید شرکت نورد و لوله اهواز در خصوص این واگذاری و خرید سهام عمده «فاهواز» به خبرنگار بورس24 گفت: پس از این که مالک قبلی شرکت نتوانست به تعهدات خود عمل نماید و اقساط شرکت به خصوصی سازی پرداخت نگردید؛ ما به عنوان مالک جدید پرداخت اقساط را برعهده گرفته ایم.

وی گفت: از این پس نورد و لوله اهواز با توجه به سیاست های جدید اداره می شود و تلاش می کنیم همه اقساط آن را به موقع پرداخت نماییم.

خدابخشی در خصوص شایعه متوقف شدن واگذاری «فاهواز» به دلیل درخواست تامین خواسته مالک قبلی از مراجع قضایی گفت: خیر این موضوع صحت ندارد ،چرا که همزمان با نامه ایشان ما نیز مدارک و مستندات لازم را به دادستانی ارائه داده ایم و در حال حاضر موضوع واگذاری قطعی است.

مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی هم این واگذاری را تائید کرده است.

گفته می شود ،یازدهم دی ماه سال جاری ، جواد خدابخشی طی جلسه ای با مدیران شرکت نورد و لوله اهواز، اهداف کلان و خط مشی های شرکت را تبیین کرده و اشاره کرده که رفاه و رضایت مندی کارکنان در کنار بهبود شرایط شرکت در اولویت اوست.

حال می توان نتیجه گرفت که دلیل اقبال سهامدارن از این سهم و رشد زیر پوستی قیمت «فاهواز» ناشی از حضور سهامدار جدید به عنوان بخش خصوصی واقعی و یک تولید کننده فنی و بدون حاشیه است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24