Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : آیا این درست است که ، شاخص روی مرز قرار دارد ؟ چه میزان می توان اطمینان یافت که نوعی بلا تکلیفی بازار سرمایه را فرا گرفته و به نوعی شاخص گران است یا ارزان؟ بازار به مرحله ای رسیده که مشخص نیست روی سطح شیبدار به سمت بالا در حرکت است یا در حال فرود به سمت پایین است؟ همه این حدس و گمان ها در آینده رنگ بهتری به خود می گیرند و با تحولات آتی ، مشخص می شود که سهام ارزنده بوده و یا گران هستند. سید فرهنگ حسینی ، کارشناس بازار سرمایه در مورد P/Eبازار ، نحوه محاسبه آن و تاثیر آن بر ارزندگی سهام به خبرنگار بورس ٢۴ توضیحاتی داده که مرور آن ها خالی از لطف نیست...

بازار در مقطع فعلی گران است یا ارزان؟ «پی بر ای» بورس بین عدد ٨ تا ١٠ گیر کرده...!!

بورس24 : آیا این درست است که ، شاخص روی مرز قرار دارد ؟ چه میزان می توان اطمینان یافت که نوعی بلا تکلیفی بازار سرمایه را فرا گرفته و به نوعی شاخص گران است یا ارزان؟ بازار به مرحله ای رسیده که مشخص نیست روی سطح شیبدار به سمت بالا در حرکت است یا در حال فرود به سمت پایین است؟ همه این حدس و گمان ها در آینده رنگ بهتری به خود می گیرند و با تحولات آتی ، مشخص می شود که سهام ارزنده بوده و یا گران هستند. سید فرهنگ حسینی ، کارشناس بازار سرمایه در مورد P/Eبازار ، نحوه محاسبه آن و تاثیر آن بر ارزندگی سهام به خبرنگار بورس24 توضیحاتی داده که مرور آن ها خالی از لطف نیست...

P/E را تعریف می کنید؟

P/Eقیمت به سود شرکت است و به شرکت های با P/E پایین سهام ارزشی گفته می شود (چرا که بازدهی بالایی دارند). همچنین سهام شرکت های با P/E بالا ، سهم های رشدی نامیده می شوند. از این نوع شرکت ها انتظار می رود که رشد بالایی در سودشان وجود داشته باشد.

شرکت های رشدی کدام شرکت های بورسی هستند؟

به طور مثال شرکت هایی مانند گل گهر و چادر ملو طی سال های طولانی P/Eبالایی داشتند چرا که این شرکت ها به دلیل طرح های توسعه و افزایش ظرفیت چند برابر شده اند.

روش محاسبه P/E چگونه است؟

برای محاسبه P/Eمی توانیم از چند روش استفاده کنیم و یا با چند حالت رو به رو می شویم. P یا همان قیمت همیشه ثابت است اما E می تواند چندین حالت داشته باشد.

سود چه حالت هایی دارد؟

سود شرکت می تواند پیش بینی سود سال آینده شرکت باشد که به این نوع P/E آینده نگر می گویند. یا می تواند سود سال جاری شرکت باشد که P/E مورد نظر از نوع حال بوده و در صورتی که سود سال گذشته شرکت ها لحاظ شود، P/Eگذشته نگر خواهد بود. این که ما در شرایط کلی از کدام روش استفاده کنیم، به معیار مقایسه ای خودمان بستگی دارد.

روش P/E جدید TTM چیست؟

تا سال گذشته مبانی سود بر اساس پیش بینی و آینده نگر بود. ولی در حال حاضر سود گذشته نگر ملاک است ( سود چهار فصل آخر منتهی به فصل مورد نظر ) .

P/E بازار چگونه محاسبه می شود؟

نکته مهم اینجاست که پی بر ای شاخص بازار میانگین P/Eارزشی و رشدی است و از روی این عدد می توانیم به این نتیجه برسیم که بازار در این شرایط گران است یا خیر؟

با این توصیف بازار گران است یا ارزان؟

P/E بازار در حالت آینده نگر 7ویا 8 است و با روش گذشته نگر 10 خواهد بود. به نظر می رسد که با توجه به سابقه پی بر ای 7یا 8 (آینده نگر) شاخص روی مرز قرار دارد که به نوعی بلا تکلیفی را نشان می دهد، یعنی مشخص نیست شاخص گران است یا ارزان؟ به نوعی همه در انتظار تغییر منفی و یا مثبت ناگهانی هستند.

با توجه به این که در حال حاضر شرکت ها مختارند EPS اعلام کنند ، در این صورت با دو نوع تحلیل روبه رو می شویم هم آینده نگر و هم گذشته نگر ، تکلیف چیست؟

همه چیز به تحلیل گر بستگی دارد ممکن است سهمی در یک صنعت برای یک تحلیل گر P/E معادل 5 داشته باشد و برای تحلیلگر دیگری عدد 8 به دست بیاید. در این صورت ممکن است سهم برای یک تحلیل گر ارزشی و برای دیگری رشدی قلمداد شود. اگر صنعتی پی بر ای پایین داشته باشد یعنی فرصت رشد برای شرکت ها وجود ندارد و شرایط رشد اقتصادی منفی است و در صورت پی بر ای بالا، یعنی چشم انداز و پیش بینی شرکت ها مثبت است.

عوامل اصلی تاثیرگذار بر P/E کدامند؟

هر چه چشم انداز ما از آینده بهتر باشد P/E بالاتر است.همچنین هرچه نرخ سود بانکی بیشتر باشد P/E کمتر است.

در دنیا P/E چگونه محاسبه می شود؟

در دنیا برای P/E تعدیل یافته از متغیر CAPE استفاده کرده و برای یک دوره 10ساله حساب می کنند. اما در ایران از آنجایی که داده های P/E حدودا 20سال است، برای طولانی مدت قابل محاسبه نیست. در دنیا اثرات چرخه های تجاری را از P/E حذف می کنند چرا که ممکن است با یک رونق موقت مانند (افزایش نرخ ارز) انتظار از رشد سود شرکت ها افزایش یابد؛ در حالی که اتفاق خاصی رخ نداده است و در نتیجه پی بر ای بالا برود و یا بر عکس با ریزش قیمت جهانی انتظارات از سود دهی منفی باشد و P/E کاهش یابد.

عمق بازار و تعداد شرکت ها به P/E ارتباط دارد؟

P/E بازار ربطی به عمق بازار ندارد چرا که P و E در حالت کلان ربطی به عمق بازار ندارد. اما تعداد شرکت ها بستگی به نوع ارزشی و یا رشدی بود نشان دارد ؛ اگر شرکت ها وزن یکسانی داشته باشند در P/E تاثیر گذار نیستند.

P/E پایین یا سهام ارزشی در چه مواقعی ممکن است ما را به دوگانگی بیاندازند؟

سهام ارزشی برخی مواقع دچار بحران می شوند و در حال گذار از سود اوری به زیان دهی هستند. همانند صنعت خودرو و سیمان که در دهه 80 قیمت مناسبی داشته و بازدهی خوبی داده اند اما در حال حاضر این صنایع زیان ده هستند. به نوعی این شرکت ها از سود آوری به سمت زیان دهی در حال گذار بوده اند. به همین دلیل روند حرکتی P/Eممکن است برخلاف تصور یک تحلیل گرد شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24