Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : صحبت از قراردادهای آتی شاخص سهام موسوم به سبد آتی سهام است، این قراردادها که هفته گذشته به همت شرکت بورس اوراق بهادار و سازمان بورس و اوراق بهادار راه اندازی شد، از هفته گذشته در سامانه معاملاتی بازار سرمایه داد و ستد خود را آغاز کرد. قراردادهای آتی شاخص سهام نوع خاصی از ابزارهای نوین مالی است که به جهت پوشش ریسک مورد استفاده قرار می گیرد، این ابزار شرایطی را فراهم می آورد که در یک بازار کاملا نزولی سود کسب کنیم و کسب سود الزاما نیاز به بازار صعودی ندارد. با داشتن سبد سهام ، خدمات نهادهای مالی تخصصی تر خواهد شد و با راه اندازی قرارداد آتی سبد سهام در زمان بازار نزولی نهادهایی را خواهیم داشت که سود تولید کنند. اساسا با داشتن این ابزار می توانیم تمایز ایجاد کنیم و انحراف بین بازده و ثروت سرمایه گذاران را برطرف نمائیم.

آتی سبد سهام ؛ یک هفته بعد از تولد...

بورس24 : صحبت از قراردادهای آتی شاخص سهام موسوم به سبد آتی سهام است، این قراردادها که هفته گذشته به همت شرکت بورس اوراق بهادار و سازمان بورس و اوراق بهادار راه اندازی شد، از هفته گذشته در سامانه معاملاتی بازار سرمایه داد و ستد خود را آغاز کرد.

قراردادهای آتی شاخص سهام نوع خاصی از ابزارهای نوین مالی است که به جهت پوشش ریسک مورد استفاده قرار می گیرد، این ابزار شرایطی را فراهم می آورد که در یک بازار کاملا نزولی سود کسب کنیم و کسب سود الزاما نیاز به بازار صعودی ندارد. با داشتن سبد سهام ، خدمات نهادهای مالی تخصصی تر خواهد شد و با راه اندازی قرارداد آتی سبد سهام در زمان بازار نزولی نهادهایی را خواهیم داشت که سود تولید کنند. اساسا با داشتن این ابزار می توانیم تمایز ایجاد کنیم و انحراف بین بازده و ثروت سرمایه گذاران را برطرفنمائیم.

با ایجاد این ابزار صندوق های سرمایه گذاری در پوزیشن خرید می توانند ۱ درصد ارزش معاملاتشان را در معاملات شاخص سهام (سبد سهام) انجام دهند و در پوزیشن فروش نیز بدون محدودیت می توانند اقدام نمایند.پوشش ریسک سیستماتیک متغیر فراموش شده در بازار سرمایه بود که با استراتژی جدید و طراحی ابزار جدید می توان این ریسک را هم پوشش داد.

یک مثال ساده را مدنظر قرار می دهیم فرض کنید انتظار شما از صنعت فرآورده های نفتی ریزشی باشد و شاخص این صنعت در حال حاضر در عدد 641،217 واحد باشد. شما می توانید از روند نزولی هم سود بگیرید. به این ترتیب که با اخذ موقعیت فروش در نماد «جنفت712» و سپردن وجه تضمین (حدود 135 هزار و 800 تومان برای هر قرارداد) منتظر ریزش قیمت آتی باشید. آخرین معامله این نماد 679هزار ریال بوده است و به ازای هریک درصد ریزش این قیمت، سود شما حدود 5 درصد می شود ،چون که اهرم آن 5 درصد است. نوسان روزانه نمادهای آتی 10 درصد است و اگر شما در سقف و کف معامله کرده باشید، سود(زیان) شما به حدود 50 درصد روزانه هم خواهد رسید.

نگاهی به سابقه معاملاتی هر کدام از شاخص های قراردادهای آتی نشان می دهد که این شاخص ها طی هفته گذشته تاکنون حجم معاملات بسیار کمی را تجربه کرده که به نظر می رسد باید اقدامات اساسی تری به جهت فرهنگ سازی و گسترش این فرهنگ و استفاده از این ابزارهای جدید مالی اجرایی شود.

به حجم معاملات یکی از شاخص های آتی طی تاریخ یکم دی ماه دقت کنید.

همان طور که نشان داده شده حجم معاملات بازار قراردادهای آتی سبد سهام انگشت شمار و بسیار محدود است. شاید دلیل این موضوع به عدم آمادگی بسترهای معاملاتی آنلاین مربوط باشد، چه بسا که بسیاری از معامله گران به همین دلیل وارد معامله این شاخص ها و پوشش ریسک نمی شوند.

به ردیف حجم و تعداد معاملات طی روزهای اخیر توجه کنید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24