Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصا سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی، راه اندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) را اعلام عمومی کرده است. این سامانه در تلاش است تا بتواند اقداماتی به جهت آسان تر شدن ارتباط سهامداران با شرکت ها را فراهم آورد، به عنوان مثال با ثبت نام در این سامانه سهامداران برای دریافت سود نقدی سهام خود نیاز به حضور فیزیکی نخواهند داشت و سود نقدی می تواند راحت تر به دست آن ها برسد.

ضرب الاجل «سجام» برای ثبت نام سهامداران تا چهارم دی/ احتمال تمدید زمان ثبت نام تا پایان سال

بورس24 : شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه به ویژه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصا سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی، راه اندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) را اعلام عمومی کرده است.

این سامانه در تلاش است تا بتواند اقداماتی به جهت آسان تر شدن ارتباط سهامداران با شرکت ها را فراهم آورد، به عنوان مثال با ثبت نام در این سامانه سهامداران برای دریافت سود نقدی سهام خود نیاز به حضور فیزیکی نخواهند داشت و سود نقدی می تواند راحت تر به دست آن ها برسد.

این سامانه در راستای اجرای قانون مبارزه با پولشویی(مصوب1386) و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم(مصوب1394) راه اندازی شده است.

مطابق ضوابط حاکم، اخذ هرگونه خدمات پایه برای تمامی مشتریان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه منوط به شناسایی و ثبت اطلاعات اشخاص مذکور می باشد. با راه اندازی این سامانه هر شخص، تنها با یک بار شناسایی و ثبت اطلاعات امکان برخورداری از کلیه خدمات بازار سرمایه را خواهد داشت.

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان سجام، مسئولیت خودکار فرآیند جمع آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را بر عهده دارد. با راه اندازی این سامانه نه تنها شاهد تسهیل در گردآوری اطلاعات سهامداران هستیم، بلکه با تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی، شفافیت بازار نیز با رشد قابل توجهی همراه شده است.

اخیرا شرکت سپرده گذاری مرکزی ، سهامداران و تمامی کسانی که دارای کد معاملاتی از کارگزاری هستند را الزام کرده تا با ثبت نام در این سامانه و تکمیل مشخصات در خصوص یکسان سازی سامانه اقدام نمایند. مهلت این اقدام پس از چندین بار تا چهارم دی ماه سال جاری تمدید شده است.

بررسی های بورس24 در ارتباط با شرکت سپرده گذاری مرکزی حکایت از آن دارد که این مجموعه در تلاش است تا با موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار مهلت ثبت نام در این سامانه را تا پایان سال جاری تمدید نماید. بررسی بورس24 نشان می دهد : شرکت سپرده گذاری مرکزی طی نامه ای به سازمان بورس این تقاضا را کرده است و به احتمال زیاد با آن موافقت شود.

این بررسی ها نشان داد که سپرده گذاری مرکزی به عنوان سازمان ثبت بازار سرمایه تلاش می کند تا شرکت های تامین سرمایه و کارگزاری هم اعضای باشگاه مشتریان خود را به این سامانه دعوت کنند و طی اقدامی برخی از شرکت ها این عملیات را اجرایی کرده اند.

یک مقام مسئول در شرکت سپرده گذاری مرکزی در این باره به بورس24 گفت: احراز هویت برای عضویت در این سامانه از مدت ها قبل آغاز شده و مشتریانی که در سامانه سجام ثبت نام کرده اند آرام آرام به دفاتر پیشخوان فراخوانده می شوند. همچنین هدف از تشکیل و راه اندازی سپرده گذاری مرکزی این بود که اطلاعات سهامداران به صورت یکپارچه و منظم جمع آوری شود اما حالا بابت مرتفع کردن نقایصی که در طی این سال ها به وجود آمده از هر یک از سهامداران 10 هزار تومان دریافت می شود.

این در حالی است که سپرده گذاری نیز مانند شرکت بورس، فرابورس، مدیریت فناوری اطلاعات و ... از کارمزدهای خرید و فروش سهامداران سهمی دارد.

در ادامه بررسی ها مشخص شد سامانه سجام به صورت جداگانه و برای اولین بار است که در سطح کشور طراحی شده و به مرحله اجرا در آمده و دارای هزینه های نرم افزاری، سخت افزاری و حتی هزینه های استعلام منحصر به خود است. وقتی درآمدهای حاصل از کارمزد و غیره پاسخگوی این هزینه ها نباشد باید از محل دیگری دریافت شود. برخی اعتقاد دارند که این هزینه ها باید از محل کارمزد های دریافتی تامین شود. اما افزایش کارمزدها به منزله دریافت هزینه ثبت نام کنندگان از معامله گران است ، چون هر کسی که ثبت نام می کند لزوما معامله گر نیست و معاملات زیادی ندارد و به نوعی بی عدالتی محسوب می شود و از سوی دیگر با اصول و استانداردهای بورس های دنیا مغایرت دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24