Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بهزاد گلکار از کارشناسان خبره بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ در خصوص دلایل منفی بودن بازار گفت: پیش از هر چیزی باید تاکید کرد که بازار در ماه های گذشته با سرعت بسیار بالایی رشد کرده بود. سرعت رشد بازار در ماه های ابتدایی سال جاری بیش از اندازه بود که در نتیجه برآوردهای بسیار خوش بینانه فعالان بازار صورت گرفت. او اضافه کرد: تصور فعالان بازار سرمایه این بود که هم صنایعی که فروش داخلی دارند و هم صنایعی که محصولات خود را به صورت صادراتی به فروش می رسانند پتانسیل رشد بالایی دارند و بازار نیز تحت تاثیر همین پیش بینی ها بیش از حد رشد کرد. اما کاهش قیمت ارز کلیه برآوردها را تغییر داد.

بورس می ریزد همچنان؟؟

بورس24 : از هفته دوم مهر ماه که بازار وارد فاز کاهشی شد تاکنون بسیاری از شرکت ها گزارش های ماهانه مناسبی را منتشر کرده اند. با وجود این که اطلاعات منتشر شده از شرکت ها نشان از بهبود وضعیت فروش تناژی و ریالی آن ها دارد اما بازار همچنان به کاهشی بودن گرایش دارد.

بهزاد گلکار از کارشناسان خبره بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص دلایل منفی بودن بازار گفت: پیش از هر چیزی باید تاکید کرد که بازار در ماه های گذشته با سرعت بسیار بالایی رشد کرده بود. سرعت رشد بازار در ماه های ابتدایی سال جاری بیش از اندازه بود که در نتیجه برآوردهای بسیار خوش بینانه فعالان بازار صورت گرفت.

او اضافه کرد: تصور فعالان بازار سرمایه این بود که هم صنایعی که فروش داخلی دارند و هم صنایعی که محصولات خود را به صورت صادراتی به فروش می رسانند پتانسیل رشد بالایی دارند و بازار نیز تحت تاثیر همین پیش بینی ها بیش از حد رشد کرد. اما کاهش قیمت ارز کلیه برآوردها را تغییر داد.

تاثیر منفی حذف پیش بینی سود

وی در ادامه به غیبت EPS از بازار سرمایه اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از مشکلات کنونی بازار حذف ای پی اس از گزارش های شرکت هاست. با وجود این که این فاکتور وزن زیادی در بازار سرمایه ندارد اما تاثیر بسیار بالایی در پیش بینی ها و چشم انداز فعالان بازار از شرکت ها دارد و عدم اطلاع از ای پی اس های شرکت ها تاثیر منفی زیادی بر روی بازار دارد.

گلکار تصریح کرد: در ماه های گذشته و در غیاب ای پی اس شرکت ها ، کلیه پیش بینی ها بر مبنای نرخ تسعیر ارز صورت گرفت اما به محض این که قیمت ارز کاهشی شد بازار در فاز نزولی قرار گرفت. در روزهای ابتدایی مهر ماه روند منفی بازار به گونه ای بود که از اصلاحی موقتی خبر می داد اما از ابتدای آبان ماه که روند قیمتی ارز نزولی شد بازار نیز تمایل خود را برای تداوم روند کاهشی نشان داد.

این کارشناس خبره آینده بازار سرمایه را در سال جاری به کیفیت گزارش های 9 ماهه شرکت ها منوط دانست و گفت: در شرایط فعلی تنها عاملی که می تواند چشم انداز روشن تری از بازار سرمایه به فعالان بازار بدهد گزارش های 9 ماهه شرکت هاست. در شرایطی که ای پی اس وجود ندارد باید منتظر انتشار گزارش های عملکرد 9 ماهه شرکت ها باشیم تا بتوانیم درباره سه ماهه پایانی سال جاری تحلیل درست تری داشته باشیم.

دلار و بورس...

او اذعان کرد: در شرایط فعلی مهمترین فاکتوری که بر بازار سرمایه تاثیر دارد نرخ دلار است که فعلا به کمتر از 10 هزار تومان رسیده است. در چنین شرایطی شرکت های صادرات محور نسبت به ماه های گذشته که نرخ دلار رشد زیادی کرده بود، در تسعیر درآمدهای ارزی با حاشیه سود کمتری همراه خواهند شد و تا زمانی که گزارش های 9 ماهه شرکت ها منتشر نشود بازار دستخوش این مساله خواهد بود.

وی در ادامه به نکته مهم دیگری اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس در تابستانی که گذشت با افزایش قابل توجه تقاضا مواجه بودند و گزارش های ماهانه آن ها رشد چشمگیر فروش آن ها را بازگو می کرد. بسیاری از این تقاضاها به دلیل متصور شدن تداوم روند افزایشی نرخ ارز و بالا رفتن تورم شکل گرفته بود. بسیاری از خریداران در ماه های تابستان سفارش های خرید زیادی را به شرکت های تولیدی دادند و این سفارش ها حالا تبدیل به موجودی انبار شرکت ها شده و در مدت اخیر روانه بازار نشده و به دست مصرف کننده نرسیده است.

او افزود: بنابراین رشد فروش بسیاری از تولیدکنندگان در ماه های اخیر ناشی از تقاضاهای موثری بوده که در انبارها نشسته است و در حال حاضر صاحبان این محصولات تقاضای چندانی ندارند. در شرایط کنونی بسیاری از خریداران منتظر ثبات قیمت دلار هستند تا نسبت به آن درباره استراتژی های آتی تصمیم گیری کنند.

بازهم افت؟

گلکار در پایان اذعان کرد: با توجه به عوامل کنونی موثر بر بازار سرمایه و همچنین وضعیت چند ماه گذشته شرکت ها و با در نظر گرفتن روند قیمتی نرخ دلار پیش بینی می شود شاخص باز هم می تواند به روند کاهشی خود ادامه دهد. حتی ممکن است در ماه های آتی شاهد ریزش 15 تا 20 هزار واحدی شاخص نیز باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24