Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

تفکر سنتی به این بورس، نه گفت برخی گروه‌ های ذینفع هم سهیم بودند حسن کاظم زاده - معاون تحلیل و سرمایه‌ گذاری جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان، طی سخنانی گفت...

یک تحلیل گر اقتصادی: بورس ارز سفته بازی و قیمت سازی غیر رسمی را کم رنگ می کند

بورس24حسن کاظم زاده - معاون تحلیل و سرمایه‌ گذاری جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان، طی سخنانی گفت: در صورت راه‌ اندازی بورس بازار متشکل و رسمی برای افرادی که قصد خرید ارز دارند و دسترسی از طریق مبادی رسمی اتفاق می‌ افتد و در نتیجه سفته بازی و قیمت سازی غیر رسمی کم رنگ می‌ شود.

به گفته او یکی از ویژگی‌ های بازار متشکل مشخص شدن حجم معامالات در نوسانات قیمت است، که همین مساله باعث می‌ شود، مشخص شود کاهش یا افزایش قیمت هم زمان با چه حجمی از معاملات بوده است.

وی ادامه داد: زمانی که نوسان قیمت همراه با حجم معاملاتی نباشد، افراد و سرمایه‌ گذاران به آن اتکا نمی‌ کنند و آنرا معتبر نمی‌ دانند. یکی از مشکلات همیشگی در بحث تک نرخی شدن ارز، ناتوانی در اعمال تبعیض های مثبت در فضای اقتصادی است.

به گفته او به عنوان مثال دولت تمایل به تخصیص ارز با نرخ ترجیحی به برخی از کالاها دارد. این در حالی است، که عدم وجود بازار متشکل باعث به وجود آمدن رانت و سوء استفاده و فسادهایی می‌ شود که موارد بسیاری از آنرا دیده‌ ایم.

او گفت: یکی از ملزومات تک نرخی شدن شفافیت معاملات است، که این شفافیت از بستر بازار متشکل ارزی می‌گذرد و نه سیستم معاملات مبتنی بر بازار سنتی. البته مکانیزم‌ های کنترلی بانک مرکزی جهت تعیین قیمت ارز از طریق عملیات بازار نیز در صورت عدم وجود بازار متشکل امکان‌ پذیر نیست.

وی تاکید کرد: همچنین مهم‌ ترین عامل عدم راه‌ اندازی بورس ارز نبودن زیرساخت‌ های قانونی و فنی لازم برای این مهم بوده که در حال حاضر برخی از این زیرساخت‌ ها ایجاد شده و آماده بهره‌ برداری است. در کنار آن منابع برخی از گروه‌ های ذینفع در عدم راه‌ اندازی بازار متشکل، سهیم بوده که این افراد همواره در مقابل راه‌ اندازی بازار متشکل مقاومت کرده‌ اند.

او گفت: در کنار آن وجود تفکر سنتی در تیم‌ های مدیریتی قبلی بانک مرکزی نیز از موانع اصلی راه‌ اندازی بورس ارز بوده است. اگر چه صادر کنندگان و وارد کنندگان به عنوان تامین کنندگان و مصرف کنندگان ارز در این بازار حضور خواهند داشت، اما با توجه به اینکه اصلی‌ ترین کارکرد ارز در سیستم اقتصادی کشور بحث تجارت است به نظر می‌ رسد نحوه فروش ارز صادر کنندگان به منظور تامین نیاز وارد کنندگان باید متفاوت از شرایط دسترسی عموم به منظور سرمایه‌ گذاری شود.

به گفته او به عبارت دیگر تقاضای سرمایه‌ گذاری و تقاضای واردات باید از هم متمایز شوند. چرا که عدم وجود این تمایز در سیستم‌ های سنتی بازار ارز در گذشته مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24