Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیران چهار شرکت نرم افزاری : ما سورپرایز شدیم! بهتر بود قبل از راه اندازی این بازار ما در جریان قرار می گرفتیم... یک مقام مسئول در بورس تهران : همه در جریان راه اندازی این بازار بودند ، همه... با توجه به این که ابزارهای جدید معاملاتی در زمان راه اندازی گردش زیادی ندارند ، شرکت های نرم افزاری تمایلی به همراهی جهت تولید نرم افزار ندارند.نمونه آن معاملات اختیار معامله است که علی رغم گذشت بیش از دو سال هنوز فقط یک شرکت در آن ورود پیدا کرده است. در این مورد هم تقریبا همه شرکت های نرم افزاری در جریان بودند و دقیقا وقتی مورد توجه قرار گرفت ، همه بحث ایجاد کرده اند و مدعی شده اند.

اکران «قراردادهای آتی سبد سهام» ؛ بدون تاریخ ، بدون امضا...!؟

بورس24 : اینجا بورس ماست ؛ بورس تهران! در حالی که دماسنج بازار و هسته ای که همیشه خسته است و مختل ؛ با زبان خود به ما می گویند این بازار قبل از فرارسیدن زمستان چائیده ؛ روز گذشته در مرکز شهر تهران قراردادهای آتی سبد سهام رونمایی شد.

رونمایی از یک ابزار معاملاتی جدید در بورس خسته این روزها شاید بهانه ای باشد برای رفع کسالت و فرصتی برای بازگشت امید به بورس برای کسب سود حلال!!اما ظاهرا این رخداد برای شرکت های نرم افزاری زیاد هم خوشحال کننده نیست چرا که قراردادهای آتی سبد سهام در شرایطی رونمایی شده که خیلی از بازیگران بازار سهام از چند و چون آن مطلع نبودند ، به ویژه شرکت های ارائه دهنده خدمات معاملات برخط موسوم به OMS ها.

در حاشیه برگزاری مراسم رونمایی از قرارداد آتی سبد سهام مشخص شد که تنها شرکت ارائه دهنده خدمات برای این ابزار مالی جدید کمپانی نرم افزاری صحرا است ؛ این در حالی که در بازار سرمایه غیر از این کمپانی 8 شرکت نرم افزاری دیگر هم با سرمایه گذاری های قابل توجه بخش خصوصی با خدمات و کیفیت های مختلف در حال فعالیت هستند.

بررسی بورس24 نشان می دهد : رایان هم افزا و تدبیر پرداز ، دو شرکت ارائه دهنده خدمات بر خط در بازار سرمایه ایران هستند که سهم عمده ای را از بازار معاملات آنلاین به خود اختصاص داده اند.از بین 105 کارگزاری فعال در حدود 95 شرکت از خدمات این دو کمپانی استفاده می کنند. البته علاوه بر این دو شرکت 7 شرکت دیگر نیز خدمات معاملات بر خط ارائه می دهند که عموما این 7 شرکت وابسته به کارگزاری ها هستند و کارگزاری های خصوصی با هدف نوآوری پلت فرم های معاملاتی خوب و در خور توجهی را برای مشتریان خود ایجاد کرده اند.

اما نکته اینجاست که بیشتر بسترهای معاملات آنلاین موجود در اصطلاح رایج MULTI OMS هستند و امکان ارائه این خدمات را دارند ، اما موضوع راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام آنچنان شتابان و بدون اطلاع قبلی به شرکت های مزبور اجرایی شده که تنها یک شرکت در زمان اکنون قادر به ارائه سرویس برای این فرصت جدید معاملاتی یعنی STOCK FUTURES باشد.

مدیران 4 شرکت ارائه دهنده خدمات آنلاین موسوم به OMS در گفت و گو با بورس24 از راه اندازی قرارداد های آتی سبد سهام به شکل شتابزده و بی خبری از جزئیات این امکان معاملاتی جدید سخن گفته و گلایه کرده اند...

مدیر عامل رایان هم افزا: هیچ جلسه ای با ما برگزار نشد ؛ هیچی!!

حمید رضا عبداله پور مدیر عامل شرکت رایان هم افزا در پاسخ به این سوال که چرا این مجموعه به عنوان یکی از ارائه دهندگان اصلی خدمات معاملات بر خط در لیست شرکت های خدمات دهنده معاملات برخط آتی سبد سهام نیست به بورس24 گفت: طبیعتا زمانی که یک ابزار مالی جدید که در سبد ابزارهای معاملاتی فعلی نبوده است ، رونمایی می شود قبل از آن باید حداقل با سرویس دهندگان اصلی از سوی سازمان بورس جلسه ای جهت هماهنگی های لازم برگزار شود و ابعاد مختلف این ابزار جدید معرفی شود تا خدمات دهندگان آمادگی لازم را داشته باشند. اما این عدم هماهنگی منجر شده است تا مجموعه ما هنوز این امکان را در سبد خدمات بر خط خود ارائه ندهد.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه معاملات آتی و آپشن زیر ساخت های لازم برای ارائه خدمات در این ابزار مالی جدید رونمایی شده وجود دارد، اما کارشناسان ما باید بررسی های لازم در این زمینه را نهایی کنند و طبیعتا ظرف یک تا دو ماه آینده ارائه این خدمات از سوی ما اجرایی خواهد شد.

عبداله پور گفت:رایان هم افزا به 55 شرکت کارگزاری که دارای مجوز ارائه معاملات بر خط به مشتریان خود هستند خدمت ارائه می دهد که این عدم هماهنگی از سوی مسئولین مربوطه منجر شده که ما هنوز امکان معاملات آتی سبد سهام را در بستر نرم افزاری خود نداشته باشیم!

وی یادآور شد: هیچ جلسه هماهنگی و معرفی برای این ابزار مالی جدید از سوی سازمان بورس و یا شرکت بورس برای معرفی این ابزار جدید برگزار نشد که ما آمادگی و یا عدم آمادگی خود را برای اجرای آن اعلام کنیم.

یک مقام تدبیر پرداز : سورپرایز شدیم!

سید شهرام سید شاکری عضو هیئت مدیره و معاون بازرگانی شرکت تدبیر پرداز هم درباره علت عدم آمادگی این شرکت ارائه دهنده خدمات برخط در بازار سرمایه برای معاملات آتی سبد سهام از سوی این شرکت به بورس24 گفت: در درجه اول باید به این موضوع اشاره کرد که با توجه به وجود 9 شرکت ارائه دهنده خدمات برخط ، هر شرکت در یک حوزه فعال تر از دیگری است اما آنچه که رخ داده این است که اطلاعات دقیقی درباره راه اندازی این ابزار جدید به شرکت ها داده نشده بود. تنها در مرداد ماه دستورالعملی با این مضمون که شرکت بورس در حال بازنگری در مورد ابزارهای آتی سهام است ارسال شد که هیچ اشاره ای به راه اندازی معاملات آتی سبد سهام در این دستورالعمل نشده بود.

وی ادامه داد: با توجه به این که من دبیر کارگروه IT بازار سرمایه نیز هستم و در جلسات منظمی که برای تسهیل فرآیند ها و رفع نواقص با شرکت های ارائه دهنده خدمات به صورت دوره ای برگزار می شود ، حضور دارم ، اما با این وجود طرح موضوع درباره راه اندازی ابزار جدید مالی به نام معاملات آتی سبد سهام از سوی هیچ یک از اعضا مطرح و مورد بررسی قرار نگرفت.

سید شاکری در پایان گفت: در حدود 40 شرکت کارگزاری از خدمات ما استفاده می کنند و در تلاشیم تا سریع تر این ابزار مالی جدید در سامانه های تحت پوشش تدبیر پرداز نیز راه اندازی شود ، ولی متاسفانه باید گفت که راه اندازی این قراردادها شتابزده انجام شد و ما عملا سورپرایز شدیم.

مدیر عامل شرکت پردازش مالی مبنا : ناگهانی بود!

مهرداد رجبی مدیر عامل شرکت پردازش مالی مبنا هم درباره برنامه این شرکت برای ورود به حوزه معاملات آتی سبد سهام به بورس24 گفت: برای ورود به این حوزه به طور قطع اقدام خواهیم کرد اما برخی موارد مد نظر بورس منجر می شود تا قدری با تاخیر ورود کنیم. برای مثال برخی هشدارها درباره وضعیت دارایی مشتریان از جمله AT RISKو CALL MARGIN که طبعا در حوزه فعالیت واحد های نظارتی بورس و یا سامانه های نظارتی بورس است به شرکت های ارائه دهنده خدمات محول شده است.

وی ادامه داد: از طرفی این اقدام به صورت کاملا ناگهانی به شرکت ها اطلاع رسانی شد و شاید بهتر بود این اقدام به شرکت های ارائه دهنده خدمات قبل از رونمایی اطلاع رسانی می شد.

مدیر عامل شرکت سوشیانت : ما در جریان نبودیم ؛ اصلا...

محمد قاسمی مدیر عامل سوشیانت هم در این باره به بورس24 گفت : واقعیت این است که مدتی قبل نامه ای در راستای بازنگری بر معاملات آتی سهام به ما ارسال شد اما هیچ توضیحی درباره راه اندازی معاملات آتی سبد سهام درآن نبود و اگر می دانستیم که قرار است چنین ابزار مالی جدیدی راه اندازی شود با توجه به اقبال بازار برای این نوع از معاملات قطعا شرایط لازم را فراهم می کردیم.

وی افزود : عملا حتی قبل از راه اندازی معاملات آن لاین سبد سهام نیز اطلاعی به ما داده نشد و حتی در جلسات دوره ای که شرکت های OMS دارند ، طرح موضوع از سوی شرکت های همکار نیز نشد و ما به هیچ عنوان در جریان راه اندازی این بازار نبودیم.البته به سرعت در حال برنامه ریزی برای برقراری سرویس های لازم هستیم ، لکن به هر حال واقعیت این است که غافل گیر شدیم و دلیل این غافل گیری را هم نمی دانیم.

بورس چه می گوید؟

خبرنگار ما که به محل برگزاری مراسم رونمایی از قراردادهای آتی سبد سهام رفته بود ، سعی کرد با مسئول مشخصی در بورس تهران درباره گلایه های شرکت های نرم افزاری صحبت کند.

یک مقام مسئول در نهاد اجرایی بازار سهام در این باره به بورس24 گفت : زمانی که معاملات آن لاین سهام راه اندازی شد بسیاری بر این عقیده بودند که صنعت کارگزاری با مشکل مواجه خواهد شد اما اکنون این سامانه معاملاتی جایگاه خود را پیدا کرده است و اکنون نیز با توجه به شرایط بازار و استقبال سرمایه گذاران از معاملات آتی سبد سهام شرکت های OMS اعلام می کنند که نا هماهنگی وجود داشته است.

وی افزود : در جلسات متعددی که با کارگزاران دارای پلت فرم داشتیم به آن ها اطلاع دادیم که ساختار لازم برای این معاملات را فراهم کنند ، همچنین در مرداد و شهریور ماه با شرکت های ارائه دهنده خدمات نامه نگاری شد که پاسخی ندادند.

او گفت : در زمان راه اندازی معاملات آن لاین آتی نیز بسیاری شرکت ها مقاومت کردند و اکنون نیز شرکت ها اظهار بی اطلاعی می کنند. در شرایط فعلی چند کارگزاری در خواست استفاده از OMS موازی داشتند که این امر هم دلیلی است بر تکاپوی بیشتر بین این شرکت هاست.

این مسئول توضیح داد : با توجه به این که ابزارهای جدید معاملاتی در زمان راه اندازی گردش زیادی ندارند ، شرکت های نرم افزاری تمایلی به همراهی جهت تولید نرم افزار ندارند.نمونه آن معاملات اختیار معامله است که علی رغم گذشت بیش از دو سال هنوز فقط یک شرکت در آن ورود پیدا کرده است. در این مورد هم تقریبا همه شرکت های نرم افزاری در جریان بودند و دقیقا وقتی مورد توجه قرار گرفت ، همه بحث ایجاد کرده اند و مدعی شده اند.

وی با بیان این که اکنون بازار قرارداد آتی سبد سهام نوپا و در ابتدای راه است ، تاکید کرد : هر شرکتی بخواهد سریعا می تواند به این بازار ملحق شود.به نظر من این که برخی شرکت های نرم افزاری برای وقت گذاشتن برای ابزارهای جدید تحریک شده اند خوب است و از این به بعد برای توسعه رقابت هم می کنند.

باری ؛ بازار قراردادهای آتی سبد سهام راه اندازی شد ، اما حکایت همچنان باقی است و گلایه های شرکت های نرم افزاری بازار سهام همچنان جاری... .

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24