Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : عرضه اولیه با نماد «زکشت» رکورد زد ، رکورد کم تعداد ترین تخصیص به کدها با اختلافی فاحش تعلق می گیرد به عرضه اولیه «شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت». در این عرضه به هر کد فقط ٨٠ سهم به ارزش حدود ٢۵ هزار تومان تعلق گرفت که کارمزد خرید این معامله در حدود ٢هزار تومان بود ، تقریبا ١٠ درصد از بازدهی سهم است چرا که تعداد کد های خریدار این سهم ٢۵٢٢٠١ نفر بودند.این عرضه اولیه را می توان کوچکترین عرضه اولیه تاریخ فرابورس هم لقب داد زیرا این عرضه فقط ۶.٣ میلیارد تومان ارزش داشت. به مناسبت این رکورد تاریخی در عرضه های اولیه شاید بد نباشد یادی از گذشته ها کنیم،در گذشته های نه چندان دور هر کس به هر بیماری ای که دچار می شد می گفتند به بقالی برو «چارگل» بگیر خوب می شوی و تمام بیماری ها دوایش یک چیز بود «چارگل»!!

خوشحال باشید ، ٢۵ هزار تومان سهم خریدید با ۵ هزار تومان کارمزد!!

بورس24 : عرضه اولیه با نماد «زکشت» رکورد زد ، رکورد کم تعداد ترین تخصیص به کدها با اختلافی فاحش تعلق می گیرد به عرضه اولیه «شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت».

در این عرضه به هر کد فقط 80 سهم به ارزش حدود 25 هزار تومان تعلق گرفت که کارمزد خرید این معامله در حدود 2هزار تومان بود ، تقریبا 10 درصد از بازدهی سهم است چرا که تعداد کد های خریدار این سهم 252201 نفر بودند.این عرضه اولیه را می توان کوچکترین عرضه اولیه تاریخ فرابورس هم لقب داد زیرا این عرضه فقط 6.3 میلیارد تومان ارزش داشت.

به مناسبت این رکورد تاریخی در عرضه های اولیه شاید بد نباشد یادی از گذشته ها کنیم،در گذشته های نه چندان دور هر کس به هر بیماری ای که دچار می شد می گفتند به بقالی برو «چارگل» بگیر خوب می شوی و تمام بیماری ها دوایش یک چیز بود «چارگل»!!

در نتیجه آمار مرگ و میر ناشی از بیماری ها زیاد بود و این موضوع نشات گرفته از دانش ناکافی خانواده ها بود ، بعد ها و پس از گذشت آن دوران ، خانواده ها متوجه شدند که هر بیماری ای داروی خاص خودش را دارد و باید برای بیماری ها به پزشک متخصص مراجعه کرد ، این امر زبان حال امروز بورس ایران است، دانش ناکافی یا فقدان متخصص ؛ مساله این است.

یک روز که بازار در حال صعود است، به بهانه برقراری آرامش در بازار امنیت سرمایه گذاری به خطر می افتد و عده ای ای فروشنده می شوند.

یک روز دیگر به بهانه جلوگیری از افت بیش از حد شاخص فروشنده ها باید خریدار شوند.

در جای دیگر هسته معاملات، به امراض ناشناخته دچار می شود و بازار را به قهقرا می برد.

در موردی دیگر آن قدر اوراق بدهی پرسود وارد بازار می شود که سهام فراموش می شود.

در جای دیگر آن قدر سهام عرضه نمی شود که کارمزد آن از سود سرمایه گذاری پیشی می گیرد؛ سهمی در حد بسیار ناچیز.

اکنون در بازار سرمایه یک نسخه برای تمام شرایط پیچیده می شود و همه هم باید اجرا کنند، همین دوماه پیش بود که بازار سرمایه از شدت مثبت بودن ، نماد برای معامله کم می آورد اما خبری از عرضه اولیه نبود اما اکنون در شرایطی که بازار عمدتا فروشنده است ، شاهد عرضه های اولیه یکی پس از دیگری هستیم آن هم با یک مدل مشابه در عرضه اولیه . در زمانی نوع عرضه های اولیه به نحوی بود که انصاف در بازار سرمایه رعایت نمی شد و با ورود روش بوک بیلدینگ یک روش منصفانه برای فروش عرضه های اولیه ایجاد شد ، اما قطعا برای عرضه اولیه سهام چندین و چند روش دیگر هم وجود دارد که هم عدل و هم انصاف در این نوع عرضه رعایت شود.

در شرکت های بزرگ با سرمایه بالا روش بوک بیلدینگ منطقی است اما در سهم های کوچک که کل ارزش عرضه 6.3 میلیارد تومان بوده است و به راحتی می توان مسیر حرکت سهم را با اندک نقدینگی تعیین کرد ، این روش عرضه نه منصفانه است ، نه عادلانه و نه منطقی ؛ حتی حرفه ای هم نیست.برای چنین شرکت هایی یا باید درصد عرضه افزایش یابد یا در روش عرضه در این شرایط هر کد باید در حدود 8درصد از سود خود را بابت کارمزد خرید پرداخت کند !!!! و البته روزی که می خواهد سهم را بفروشد به همین میزان کارمزد پرداخت کند، به تعبیری واضح تر این عرضه اولیه 25 هزار تومانی حدود 5 هزار تومان یعنی حدود 20 درصد ارزش کل معامله کارمزد دارد!!یعنی اگر خریدار سهم امروز پس از 4 روز 20 درصد سود کند تازه در نقطه سر به سر است. از این قسم عرضه ها در فرابورس زیاد اتفاق افتاد که سهمیه هر کد به 200هزار تومان هم نمی رسد و بسیاری برای خرید سهام عرضه اولیه تمام اعضای خانواده را کد دار کرده اند تا در نهایت موفق به گرفتن سهم بیشتری از عرضه اولیه شوند.

ترس بازار از این است که فردا هر که پول لازم شد 5 درصد از دارایی خود را در فرابورس عرضه کند!!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24