Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : ٣١مرداد ماه سال ١٣٩۶ بود که بانک مرکزی بانک ها را الزام کردتا از ١١شهریور همان سال نرخ سود سپرده های کوتاه مدت را ١٠ درصد و نرخ سود سپرده های یک ساله را به ١۵ درصد برسانند، اقدامی که در راستای کاهش هزینه پول برای بانک ها عملیاتی شد و منجر به پر کشیدن پول ها از بازار پول که در دسترس دولت و بانک مرکزی بود به سایر بازارها از جمله ارز و طلا شد، پس از این که این اقدام صورت گرفت شاهد نابسامانی های زیادی در این دو بازار بودیم و بانک مرکزی برای کاهش تنش های ناشی از این تصمیم مجوز فروش اوراق ١٨ درصدی را صادر کرد و این سرآغازی شد بر افزایش چراغ خاموش سود سپرده ها، اگر چه اکنون رئیس جدید بانک مرکزی برای بانک هایی که نرخ سود های بالای ٢٠ درصدی می پردازند خط و نشان کشیده است ، اما شعب بسیاری از بانک های خصوصی از نرخ های جذاب بالای ٢٠ درصد برای سپرده های خود با ارقام قابل توجه در آینده ای نزدیک خبر می دهند...

رصد آخرین وضعیت نرخ سود در بانک ها / از ١۵ درصد تا بالای ٢٠ درصد ؛ همه رقم همه مدل!!

بورس24 :  31مرداد ماه سال 1396 بود که بانک مرکزی بانک ها را الزام کردتا از 11شهریور همان سال نرخ سود سپرده های کوتاه مدت را 10 درصد و نرخ سود سپرده های یک ساله را به 15 درصد برسانند، اقدامی که در راستای کاهش هزینه پول برای بانک ها عملیاتی شد و منجر به پر کشیدن پول ها از بازار پول که در دسترس دولت و بانک مرکزی بود به سایر بازارها از جمله ارز و طلا شد، پس از این که این اقدام صورت گرفت شاهد نابسامانی های زیادی در این دو بازار بودیم و بانک مرکزی برای کاهش تنش های ناشی از این تصمیم مجوز فروش اوراق 18 درصدی را صادر کرد و این سرآغازی شد بر افزایش چراغ خاموش سود سپرده ها، اگر چه اکنون رئیس جدید بانک مرکزی برای بانک هایی که نرخ سود های بالای 20 درصدی می پردازند خط و نشان کشیده است ، اما شعب بسیاری از بانک های خصوصی از نرخ های جذاب بالای 20 درصد برای سپرده های خود با ارقام قابل توجه در آینده ای نزدیک خبر می دهند.

طبیعتا در شرایط حال حاضر که شاهد تورم چشمگیر هستیم، همچنین نرخ ها در بازارهای طلا و ارز نیز با ریسک بالایی روبرو است و از طرفی با ورود دولت به موضوع قیمت گذاری خودرو این بازار نیز از تب و تاب افتاده و جذابیت خود را به طور نسبی از دست داده است و قیمت ملک هم با روند فزاینده ای افزایشی شده و نیازمند سرمایه هنگفتی برای سرمایه گذاری است، همچنین بورس هم که یا با صف خرید روبرو است یا با صف فروش و یا معاملات آن به خاطر اختلال سیستم معاملات با مشکل روبرو است، بنابراین سرمایه گذاری در آن چندان اقتصادی نیست پس دو گزینه برای سرمایه گذاری کم ریسک وجود دارد سپرده گذاری در بانک یا سرمایه گذاری در صندوق های بادرآمد ثابت بازاری است که در دسترس ترین سرمایه گذاری بدون ریسک را داشته باشد.اکنون بانک ها برای جذب منابع بیشتر  برای نرخ های بالاتر رقابت دارند.

جالب اینجاست که عمده بانک های بورسی دارای زیان و زیان انباشته هستند و برخی از این بانک ها عملا مشمول ماده 141(ورشکسته) هستند، و جال بتر اینجا ست که پر ریسک ترین شرکت های فعال در حوزه بازار پول کم ریسک ترین انتخاب برای سرمایه گذاری هستند!!!! البته این به این خاطر است که بازار پول به نوعی سوگولی دولت است.  

با چند سوال ساده از شعب بانک ها مشاهده خواهید کرد که در عمده بانک ها خبری از رعایت سقف های تعیین شده از سوی شورای پول واعتبار نیست .

در زیر سود سپرده گذاری در چند بانک که با مراجعه حضوری خبرنگار بورس24 به چند بانک به دست آمده را مشاهده خواهید کرد.  

بانک آینده

بانک آینده در عملکرد سال مالی 96 به ازای هر سهم 4تومان سودساخته است.

این بانک تا چند هفته پیش نرخ 23 درصد را برای سپرده ها در نظر گرفته بوده است و اکنون نرخ سپرده های یک ساله  20 درصد است.

 حساب های کوتاه مدت این بانک به شرط مانده 100میلیون تومان روز شمار با نرخ 20درصد است.

موسسه اعتباری کوثر

این موسسه گزارش مالی جدیدی منتشر نکرده و آخرین گزارش بانک مربوط به سال 96 است که در پایان دوره 1تومان سود داشته است.

این موسسه  که در شرف ادغام قرار دارد و حساب های روزشمار 20 درصد برای سپرده گذاران افتتاح می کند و سود این سپرده ها به حساب های دارای کارت واریز می شود.

بانک ملت

این بانک در صورت های مالی خود 8تومان سود نقدی در شش ماهه محقق کرده است.

بانک ملت جز معدود بانک هایی است که اقدام به افتتاح حساب با نرخ های مصوب شورای پول اعتبار می کند و تقریبا ساختار مالی اصلاح شده تری دارد.

بانک تجارت

بانک تجارت در صورت های مالی شش ماهه خود موفق به تحقق 48 تومان زیان به ازای هر سهم شده است.این بانک حدود 12 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

این بانک سود 15تا 18 درصد پرداخت می کند و نرخ سود 18 درصد در ازای دریافت اوراق گواهی است که معقول است.

بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین جز بانک های خصوصی است که 20 تومان زیان به ازای هر سهم در صورت های مالی خود محقق کرده است.

اقتصاد نوین برای متقاضیان بسته به میزان سرمایه  سپرده های 18 درصد، 19 درصد و 19.5 درصدی افتتاح می کند که هر یک از این حساب ها شرایط خاص خود را دارد.

بانک دی

بانک دی در گزارش شش ماهه خود 369تومان زیان محقق کرده و بیش از 6700میلیارد تومان زیان انباشته در صورت های مالی خود ثبت کرده است.

این بانک به شرط وجود 1 میلیون در حساب ، سپرده با نرخ سود 20 درصد افتتاح می کند.

بانک سرمایه

یکی از پدیده های تولید زیان در میان بانک ها در صورت های مالی خود به ازای هر سهم 546تومان زیان محقق کرده و زیان انباشته این بانک بیش از 8 هزار میلیارد تومان است.

بانک سرمایه به سپرده های خود با شرایطی که در هنگام مراجعه به بانک اعلام  می کند برای حساب های بلند مدت 20 و برای حساب های کوتاه مدت 18 درصد سود تخصیص می دهد.

بانک شهر

این بانک وابسته به شهرداری از سال 95 تاکنون صورت مالی جدیدی را به کدال ارائه نکرده است و می توان آن را بانکی بی انضباط در ارائه اطلاعات و رعایت قوانین بورس دانست اما در صورت های مالی سال مالی منتهی به اسفند 95 به ازای هر سهم 36 تومان سود داشته است.

این بانک برای سپرده های کوتاه مدت 10درصد و برای سپرده های بلند مدت 15 درصد و همچنین برای سپرده های یک ساله بالای 100 میلیون تومان 20 درصد سود در نظر می گیرد.

بانک ملی

این بانک دولتی است و صورت های مالی آن در دسترس نیست.

این بانک دولتی به سپرده های بالای 1میلیارد تومان و با هماهنگی رئیس شعبه بانک ، سپرده های 300 میلیون تومان به بالا سود 20 درصد و به سپرده های یک ساله سود 18 درصد پرداخت می کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24