Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : این روزها بازار سهام در شرایط مطلوبی به سر نمی برد، این بازار نسبت به اخبار منفی عکس العمل شدید نشان می دهد و از کنار اخبار مثبت به سادگی عبور می کند، نقدینگی از بازار سهام خارج می شود و به سمت سایر بازارها می رود، حجم نقدینگی سرگردان در جامعه بالا رفته و به هر بازاری که وارد می شود، اتفاقات ناخوشایندی را به ارمغان می آورد. چندی پیش شاهد افزایش بی سابقه نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بودیم که ناشی از ورود ناگهانی نقدینگی به این بازار بود، پس از آن بازار سهام نیز مورد اقبال واقع شد و شاخص کل تا نزدیک ارتفاع ٢٠٠ هزار واحد هم پیش رفت ، اما پس از آن هیجان بازار خوابید و شاهد صف های فروش و خروج نقدینگی بودیم.

نقدینگی خارج شده از سهام به کجا می رود؟

بورس24 : این روزها بازار سهام در شرایط مطلوبی به سر نمی برد، این بازار نسبت به اخبار منفی عکس العمل شدید نشان می دهد و از کنار اخبار مثبت به سادگی عبور می کند، نقدینگی از بازار سهام خارج می شود و به سمت سایر بازارها می رود، حجم نقدینگی سرگردان در جامعه بالا رفته و به هر بازاری که وارد می شود، اتفاقات ناخوشایندی را به ارمغان می آورد.

چندی پیش شاهد افزایش بی سابقه نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بودیم که ناشی از ورود ناگهانی نقدینگی به این بازار بود، پس از آن بازار سهام نیز مورد اقبال واقع شد و شاخص کل تا نزدیک ارتفاع 200 هزار واحد هم پیش رفت ، اما پس از آن هیجان بازار خوابید و شاهد صف های فروش و خروج نقدینگی بودیم.

از طرفی انواع اوراق با درآمد ثابت نیز در بازار سهام پرطرفدار شدند، به همین دلیل این استنباط وجود دارد که بازار سهام از شرایط رونق فاصله گرفته و سرمایه ها در این بازار به سمت سرمایه گذاری های بدون ریسک سوق پیدا کرده است.

مدیر عملیات بازار و مدیر صندوق های با درآمد ثابت سابق شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در این خصوص با بورس24 گفت و گو کرده است.

براساس اطلاعات منتشر شده در سایت SEO.IR ورودی صندوق ها در ماه های اخیر روند به جلویی داشته است...

مجتبی جهانگیری مدیر عملیات بازار شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفت و گو با بورس24 در این خصوص گفت: اسناد خزانه مانند هر اوراق بهادار دیگری قیمت و بازدهی مورد انتظار خود را دارد ، اما چند اتفاق طی چند ماه مختلف رخ داد که منجر شد شیب بازدهی آن ها نسبت به 3 تا 4 ماه گذشته بیشتر شود. از جمله این موارد می توان به نوسانات بازار ارز اشاره کرد.

وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز تاثیر خود را بر فروش زودهنگام اوراق توسط پیمانکاران گذاشت. عموما دولت برای تسویه بدهی های خود با پیمانکاران اوراق منتشر می کند و از آنجایی که با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت تجهیزات و مواد اولیه پیمانکاران بودیم، این افراد ترجیح دادند تا تقاضای خود را به تعجیل بیندازند و نقدینگی خود را برای خرید تجهیزات و مواد اولیه تامین کنند.

وی افزود: این افزایش فروش ( عرضه ) از سوی پیمانکاران منجر شد تا نقدینگی مورد نیاز خود را برای خریدهای مورد نیاز جذب کنند، پس از چند ماه از آن زمان و ماه های آذر و آبان که نرخ دلار به ثبات رسید ، افزایش تقاضا در این اوراق را شاهد بودیم یعنی تقاضا بر عرضه پیشی گرفت.

جهانگیری توضیح داد: از طرف دیگر وقتی هیجانات بازار سهام فروکش کرد، اقبال به سمت اوراق بدون ریسک و همچنین صندوق های سرمایه گذاری از جمله ETF های درآمد ثابت بیشتر شد و ما شاهد افزایش حجم معاملات دراین صندوق ها بودیم ، ضمن این که اسناد خزانه هم به عنوان یک سرمایه گذاری بدون ریسک معاملات بیشتری را به سمت خود جذب کرد.

وی تصریح کرد: پس دو عامل افزایش تقاضا ( به دلیل فروکش کردن بازار سهام و اقبال به سمت راه های سرمایه گذاری بدون ریسک از جمله صندوق های سرمایه گذاری و اوراق ) و کاهش عرضه ( به دلیل فروش زودتر از موعد پیمانکاران ) منجر شد تا از شهریور ماه تاکنون قیمت ها و بازدهی های مورد انتظار اوراق با درآمد ثابت با افت مواجه شوند.

این مقام مسئول عنوان کرد: با ثابت شدن حرکت بازار سهام شاهد ورود سرمایه گذاران به سمت صندوق های سرمایه گذاری و همچنین اوراق با درآمد ثابت هستیم، این افزایش تقاضا باعث شد تا بازده مورد انتظار اوراق کاهش یابد.

مدیر عملیات بازار شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان خاطر نشان کرد:به عنوان مثال صندوق اعتماد آفرین پارسیان طی 3 تا 4 ماه گذشته شاهد تقاضای650 میلیارد تومانی بوده که طی سه سال گذشته این حجم از اقبال وجود نداشته است و همان طور که گفته شد افت بازار سهام می تواند یکی از دلایل این موضوع باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24