Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مانوئل کوودو، وزیر نفت ونزوئلا هدایت اوپک را از آغاز ماه آینده میلادی در دست می‌گیرد و به عقیده برخی تحلیلگران، انتصاب کوودو جرقه ای خواهد بود برای انفجار اوپک.

ژنرال سابق ونزوئلا رئیس اوپک شد

بورس24 : به نقل از اویل پرایس، مانوئل کوودو، وزیر نفت ونزوئلا هدایت اوپک را از آغاز ماه آینده در دست می‌گیرد. به عقیده برخی تحلیلگران، انتصاب کوودو جرقه ای خواهد بود برای انفجار اوپک.

با این که کوودو، یک ژنرال سابق، گفت که به دنبال تعادل و ثبات است، « توافقی که برای همه عادلانه باشد»، ولی انتظارات از او چندان بالا نیست .

تنش هایی در داخل اوپک وجود دارد که در روزهای پیش از نشست وین برملا شد. برخی اعضای اوپک از عربستان سعودی عصبانی هستند که طی دو سال گذشته بیش از حد با روسیه صمیمی شده است و این شک را ایجاد کرده که عربستان منافع خود را به منافع کارتل ترجیح می‌دهد .

به علاوه، اعضای اوپک عقیده دارند عربستان برای افزایش تولید خود از ماه جولای، از واشنگتن اطاعت کرده است. ترامپ اوپک را متهم کرده بود قیمت نفت را به طور غیر واقعی بالا نگه می دارد. حالا به خاطر این افزایش بیش از حد تولید، قیمت نفت سقوط کرده و اوپک باید دوباره تولید را کم کند. ولی همه اعضا توان این کار را ندارند و ونزوئلا یکی از این کشورهاست .

تولید نفت این کشور آمریکای جنوبی به 1.2 میلیون بشکه در روز سقوط کرده است، یعنی یک کاهش 29 درصدی در 12 ماه گذشته که همزمان شده است با تصدی وزارت نفت توسط کوودو. کاراکاس تلاش می کند این روند کاهشی را برعکس کند و تولید را تا پایان سال جاری میلادی یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد ولی از آنجایی که الان در ماه دسامبر به سر می بریم، به نظر نمی‌رسد فرصتی برای این کار مانده باشد .

سابقه کوودو و دولت ونزوئلا به نظر برخی تحلیلگران به خودی خود یک مشکل است. کاراکاس با واشنگتن اختلاف دارد و اخیراً دوباره در مورد تحریم صادرات نفت خام به آمریکا صحبت می کند ولی عربستان با واشنگتن رابطه خوبی دارد . بنابراین می‌توان در مورد منافع ملی مختلفی که در اوپک جریان دارد حدسهایی زد .

چیزی که شرایط را چالش برانگیز تر می کند، افزایش این حس است که دیگر احتیاجی به اوپک نیست.

در سال جاری آمریکا، روسیه و عربستان هر سه به رکوردهای جدیدی در تولید نفت رسیدند. آمریکا با تولید روزانه 11.7 میلیون بشکه به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت تبدیل شد. روسیه 11.4 میلیون بشکه نفت پمپ کرد و تولید عربستان به روزانه 11.2 میلیون بشکه رسید. به عبارت دیگر، این سه کشور روی هم یک سوم تولید جهانی نفت را داشتند .

برخی اعضای کوچکتر اوپک رفته‌رفته حس می‌کنند کنار گذاشته شده‌اند. تصمیم قطر برای بیرون رفتن از اوپک پس از شش دهه عضویت، یک شوک بود، حتی با اینکه یک کشور کوچک تولید کننده نفت است. وزیر انرژی این کشور گفت هدف این تصمیم تمرکز بر تولید گاز طبیعی در قطر است ولی در واقع قطر یک کشتی در حال غرق را ترک کرد .

به نظر می رسد هر رئیسی برای اوپک تعیین شود، نتواند شکاف داخلی اوپک را حل کند. با رئیسی که معرف یکی از خشمگین ترین اعضای اوپک است، آینده این گروه از این هم نا مطمئن تر می شود .

منبع: تسنیم

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24