Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مردی که حدود ۶٠ سال سن دارد می گوید از اوایل تاسیس بورس در این بازار معامله می کند. او در رابطه با وضعیت بازار سرمایه می گوید: «سهامدارانی که بدون تحلیل اقدام به خرید و فروش سهام می کنند نمی توانند دوام چندانی داشته باشند. این روزها بهتر است سرمایه ها به سمت و سوی صنایعی بروند که مزیت نسبی داشته باشند.

اینجا جنب پل حافظ؛ کسانی که هنوز برای خرید و فروش سهم به تالار شیشه ای مراجعه می کنند درباره بورس چه می گویند؟

بورس24 - ناهید صباحی: ساختمان قدیمی بورس تهران برای خیلی ها ساختمانی آشناست. برج سر به فلک کشیده ای که اوج فعالیت در آن از 9 صبح تا 12:30 ظهر است؛ دقیقا زمان معاملات بورس. وارد که می شوم بیش از هر چیزی سکوت سالن بورس توجهم را به خود جلب می کند. از پله های انتهای سالن بالا می روم. طبقه دوم این ساختمان پر از صندلی هایی است که برای سرمایه گذاران و فعالان این صنعت در نظر گرفته شده است. قول و قرار نانوشته ای که آن ها را هر روز از ساعت 9 تا 12:30 به این ساختمان می کشاند. اغلب چهره ها حکایت از سپری شدن دوران بدی در بازار سرمایه دارند. برخی با تبلت هایی که در دست دارند در حال بررسی نمادها هستند و برخی هم به همان تابلو معروف و بزرگ مقابل چشم دوخته اند. اما اکثر فعالان بازار سرمایه به صورت آنلاین به خرید وفروش سهام می پردازند. یک ساعتی به پایان ساعت معاملات مانده است اما هیچ گفت وگویی میان افراد حاضر در سالن انجام نمی شود.

مقابل راه پله ها جمع سه نفره ای ایستاده اند. نزدیک می شوم و خودم را خبرنگار معرفی می کنم. از وضعیت بازار سرمایه که می پرسم یکی از آن سه نفر می گوید: «بنویسید خوب نیست. اصلا خوب نیست.» حدود 50 سال سن دارد. می گوید: «از اوایل تاسیس بازار سرمایه حضور فعالی داشته ام. هرروز اینجا می آیم و به خرید و فروش سهام می پردازم». سرش را تکان می دهد و می گوید: «در این سال ها سه بار تمام زندگی ام را از دست دادم و باز هم از صفر شروع کردم. در واقع به نوعی به این فضا و هیجاناتش عادت کرده ام. سال 91 سهام 150 میلیون تومانی ام به 30 میلیون رسید. کاری که از دستم بر نمی آمد اما نتوانستم در بخش های دیگر اقتصاد سرمایه گذاری کنم. الان هم بازار سرمایه بیشتر از هر زمانی تحت نوسان است، به طوری که برای ارزیابی روند آن نمی شود گزارش روزانه ای در نظر گرفت. هیچ چشم اندازی هم برای آینده این بازاری که می بینیم نمی توان در نظر داشته باشیم». 2 نفر دیگری که کنار ما ایستاده اند حرف های او را تایید می کنند؛ می گویند کشاورز از قدیمی های این بازار است. حال این روزهای بازار هیچ خوب نیست.

مردم به بازار سرمایه اعتماد ندارند

اما در اینجا افرادی هم هستند که به سبب حضور طولانی مدتشان در بورس وهمچنین فعالیت هایی که طی این چند سال داشته اند به نوعی کارشناس این حوزه محسوب می شوند.

مردی که حدود 60 سال سن دارد می گوید از اوایل تاسیس بورس در این بازار معامله می کند. در رابطه با وضعیت بازار سرمایه می گوید: « بورس ایران از عوامل مختلف اجتماعی، سیاسی و ... تاثیر می پذیرد. ازسوی دیگر علاوه بر این ها قیمت جهانی نفت و فلزات نیز به شدت تاثیر گذارند. سهامدارانی که بدون تحلیل شرایط اقدام به خرید و فروش سهام می کنند نمی توانند دوام چندانی داشته باشند. این روزها بهتر است سرمایه ها به سمت وسوی صنایعی بروند که مزیت نسبی داشته باشند، مانند نفت، معدنی ها، شرکت های سیمانی و... هم اکنون با توجه به هیجانات بازار و همچنین قیمت دلار در بازار آزاد تمامی سهم ها حدود 30 تا 50 درصد ریزش سود داشته اند. علاوه براین ها جنگ تجاری میان چین و آمریکا نیز بی تاثیر نبوده اند. قیمت های حال حاضر بورس قیمت های ارزانی است اما مردم به بازار سرمایه بی اعتقاد هستند».

تلفن همراهش چند باری زنگ می خورد. انگار برای مشاوره خرید و فروش سهم با او تماس می گیرند. به فرد پشت خط می گوید تا نیم ساعتی فعلا دست نگه دارد. تلفن را قطع می کند و ادامه می دهد:« دولت بهایی به سازمان بورس نمی دهد. یکسری شرکت های خصوصی به سهامشان اعتقاد دارند. در واقع دلسوز سهامداران هستند و اجازه نمی دهند افراد سرمایه گذار با ضرر و زیان جدی مواجه شوند. به طور مثال شرکت هایی مانند چین چین، مهرام، دکتر عبیدی و... شرکت های خصوصی هستند که عملکرد خوبی هم دارند. اما دولتی ها به دلیل تغییر مدیران دلسوزی چندانی ندارند. با شروع تحریم ها سوددهی سهم شرکت های غذایی بسیار خوب بود. اینطور نیست که تمامی بازار سرمایه یکجا از بین برود، با مرگ صنعتی، صنعت دیگری زنده می شود. با توجه به افزایش نقدینگی در جامعه بهترین زمان برای هدایت این حجم از نقدینگی ها به سمت بازار سرمایه بود که متاسفانه هیچ برنامه ریزی انجام نشد و در نهایت هم دیدیم که با کاهش قیمت ارز چه سرمایه های سرگردان چه آسیبی را متحمل شدند».

یکی دیگر از سهامداران قدیمیبازار می گوید:« بازار سرمایه مانند یک دماسنج است. برخی از مدیران با مصاحبه هایی که می کنند سبب آشفتگی این بازارمی شوند. در حال حاضر صندوق های سرمایه گذاری حمایت می کنند اما خود این ها با مشکلات بسیاری مواجه هستند. خوبی بازار سرمایه این است علارقم سایر بازارها تورمی که به وجود می آورد را در خود نگه می دارد و وارد تمامی بخش های اقتصادی نمی کند. به طور مثال شاهد بودیم در ماه های اخیر افزایش قیمت دلار تا چه حد سبب افزایش تورم در جامعه شد».

جذابیت پتروشیمی ها برای سرمایه گذاران بازار سرمایه

آن سوی دیگر تالار سهامدار دیگری در حال بررسی شاخص ها است. از فعالیت امروزش در بازار که می پرسم می گوید:« سعی می کنم در اکثر گروه های معاملاتی سرمایه گذاری کنم. این روزها بیشتر گروه های پتروشیمی در حال سوددهی هستند. در واقع شرکت هایی که محصولات خود را صادر می کنند و باعث ارز آوری می شوند از استقبال بیشتری برخوردارند چرا که سوددهی بیشتری دارند. اما به طور کلی بازار سوددهی قابل انتظاری ندارد. از سوی دیگر می بینیم شرکت هایی که اصلا هیچ فعالیتی ندارند در حال سوددهی هستند. این گونه نمادها اصلا برای سرمایه گذاری قابل اطمینان نیستند. حدود10 سال در این بازار فعالیت می کنم. در این مدت اکثر کسانی که تازه وارد می شوند با اولین ضرر و زیان از این بازار خارج می شوند. اما قدیمی ترهای این سالن از صبر وحوصله بیشتری برخوردارند. با توجه به تجربه ای که دارند می دانند زیان دهی بخش انکار ناپذیر فعالیت در این بازار است. تا بوده همین بوده. خیلی ها آمدند وتمام سرمایه زندگی خود را اینجا گذاشتند و رفتند. مخصوصا این روزها که هیچ چیز مشخصی وجود ندارد. متاسفانه سیاست در بازار سرمایه ما تاثیر مستقیم دارد. می گوید امروز در بخش های تجهیزات صنعتی و معادن سهم خریدم انگار این روزها سوددهی این شرکت ها بیشتر از سایر بخش ها است».

ساعت به 12:30 می رسد. افرادی که در سکوت، فقط نگاهشان به تابلو و قیمت سهم ها بود، یکی یکی تالار را ترک می کنند. شاید به این امید که فردا {امروز}، روز بهتری باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24