شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی گفت: از تامین مالی صرفا بانکی به سمت سهام و اوراق سوق پیدا کنیم، به همین دلیل در آینده اوراق مبتنی بر رتبه را منتشر خواهیم کرد.
بورس24 : همایش فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی با حضور مسئولانی از وزارت راه، سازمان بورس و شرکت راه آهن برگزار شد.
در ابتدای این همایش بیرانوند معاون راه آهن طی، سخنانی عنوان کرد: یکی از چالش های جدی برای ما تامین مالی است، که از تمام منابع می توان استفاده کرد. با رشد و توسعه و تکمیل ابزارهای نوین مالی حوزه ها، برنامه های زیادی برای رشد و توسعه وجود دارد که بازار سرمایه یکی از آن ها است.
وی ادامه داد: ساز و کار لازم برای تامین سرمایه های مورد نیاز از راه بازار سرمایه و تامین مالی از این طریق مورد بررسی قرار گرفته است.
در ادامه همچنین سعید محمد زاده معاون وزیر راه در حوزه حمل و نقل ریلی گفت: امکان سرمایه گذاری در بخش هایی همچون ناوگان ریلی، تقویت حمل ونقل باری، تامین تدارک و تعمیرات، توسعه زیر بنا، مدرن سازی راه آهن و... صورت گیرد.
وی گفت: ۱۰۰۰ کیلومتر به حوزه دو خطه نمودن پروژه های زیرساختی تا سال آینده اضافه خواهد شد. همچنین قیمت حمل و نقل ریلی در ایران به ازای هر یک تن بر کیلومتر، معادل ۰.۸ سنت است که در برابر کشور های دیگر بسیار رقم پایینی است. با این وجود همچنان در کشور ، حمل و نقل بار در بستر ریل در بسیاری مناطق مقدور نیست.
وی بیان داشت: در افق برنامه ششم توسعه، تاکید شده تا سهم حمل کالا در بخش حمل و نقل ریلی به ۳۰درصد برسد، تا شاهد رونق هرچه بیشتر این بخش باشیم.
توسعه شبکه ریلی طی 10 سال اخیر
وی افزود: طی ۱۰ سال اخیر بیش از دو هزار کیلومتر ریل به راه آهن ایران تحویل داده شد، با این وجود در گزارش های عملکردی ارایه شده ، همچنان سهم این بخش در حمل و نقل اندک است.
مدیر عامل راه آهن ایران با اشاره به صرفه جویی های صورت گرفته در مصرف سوخت گفت: در چند سال اخیر با افزایش میزان حمل و نقل از طریق مسیر های ریلی، توانستیم بیش از ۷۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت داشته باشیم و قانون گذار نیز مقرر کرده است، میزان صرفه جویی از این بخش ، به سرمایه گذار بازگردد.
محمدزاده با بیان اینکه حمل ۱۳۳ میلیون تن بار از طریق خطوط ریلی، در آینده ای نزدیک هدف دولت است، افزود: بخش حمل و نقل ریلی برای تحقق این هدف از بخش خصوصی و بازار سرمایه دعوت می کند. در این حوزه فعالیت کنند و در نتیجه حمل و نقل ریلی به عنوان سرمایه ملی به راحتی از بین نرود و رونق هرچه بیشتری داشته باشد.
وی افزود: بررسی روند حمل و نقل ریلی از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۹۲ نشان می دهد که بیشترین میزان حمل بار طی این مدت ، ۳۴ میلیاردتن بر کیلومتر بوده است. این در حالیست که این رقم از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۴۷ میلیاردتن بر کیلومتر رسیده و نیم میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف سوخت به همراه داشته است.
بازار سرمایه بستر انتشار اوراق بدهی است
در ادامه این همایش، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس سخنرانی کرد وی در ابتدا عنوان کرد: زیر ساخت های هر کشوری یکی از مهمترین عوامل توسعه کشور است، مخصوصا شبکه ریلی هر کشور شاخص مهمی برای نشان دادن مسیر توسعه کشورها است. وقتی صحبت از زیرساخت ها در اقتصاد کلان می شود مطمئنا شاهد آثار بیرونی مثبت نیز هستیم.
وی افزود: بحث حمل و نقل و شبکه ریلی اگر وجود نداشته باشد طبیعتا هیچ فعالیت بخش خصوصی نمی تواند سودآور باشد. تامین مالی در کشورهای مختلف به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود مسلما همه کشورها به مشارکت با سرمایه گذاران خارجی علاقه مندند.
وی بیان داشت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه مبتنی بر دارایی و مبتنی بر بدهی است که تامین مالی از طریق بازار بدهی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، در حال حاضر ۹۰ میلیارد تومان گردش اوراق در بازار سرمایه صورت می گیرد. این به معنای حجم ۶ برابری بازار بدهی طی دو سال اخیر است.
دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه در دنیا تامین مالی بخش های مختلف اقتصادی مبتنی بر اوراق بدهی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: طی سال های اخیر حجم تامین مالی مبتنی بر اوراق بدهی از طریق بازار سرمایه افزایش داشت. هر چند بخش عمده ای از این اوراق توسط دولت منتشر شد و اگر بخش خصوصی نیز وارد این حوزه شود شاهد موفقیت های بیشتری خواهیم بود.
محمدی تصریح کرد: بازار سرمایه علاوه بر انتشار اوراق دولتی تمایل دارد تا برای بخش خصوصی نیز اوراق منتشر نماید. وظیفه بازار سرمایه تامین مالی ارزان قیمت است. ما به کمک نهادهای مالی مانند تامین سرمایه می توانیم اوراقی را منتشر کنیم که ویژه حمل و نقل باشد، همچنین کمیته فقهی ابزارهای متنوع اسلامی را نیز در اختیار ما قرار داده است.
حجم انتشار اوراق 6 برابر شد
رئیس سازمان بورس تاکید کرد: کل اوراق منتشر شده توسط بازار سرمایه برای حوزه حمل و نقل از سال ۹۰ تا ۹۵ به اندازه ۹۲ میلیارد تومان بوده است. سال ۹۵ نیز به اندازه ۵۱ میلیارد تومان، سال ۹۶ نیز ۱۳۵ میلیارد تومان اوراق منتشر شده و سال ۹۷ ، برای ۱۶۰ میلیارد تومان اوراق موافقت اصولی صادر شده است.
سخنگوی سازمان بورس افزود: بین سال 1390 تا 1395 مجموع اوراق بهادار بخش ریلی منتشر شده از طریق بازار سرمایه حدود 92 میلیارد تومان بود اما در سال 1395 این رقم به 51 میلیارد تومان افزایش یافت و در سال 1396 به 135 میلیارد تومان رسید.
وی خاطر نشان کرد: اگر راه آهن جمهوری اسلامی بتواند تضامین خوبی را که مورد انتظار است، به سازمان بورس بدهد قطعا بازار سرمایه آمادگی دارد تامین مالی های بزرگتر در این حوزه را فراهم آورد. ابزارهای تامین مالی مبتنی بر منفعت نیز از دیگر ابزارهایی است که مورد توجه قرار گرفته است.
دبیر شورای عالی بورس با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری های خارجی در حوزه زیر ساخت های اقتصادی، عنوان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار به عضویت عادی آیسکو درآمد. این یک پیام مهم برای سرمایه گذاران خارجی است.
او گفت: اکنون استانداردهای بازار سرمایه ایران با استانداردهای بین المللی یکسان شده و حمایتی که از سرمایه گذاران صورت می گیرد برابر با حمایت در سایر کشور ها است. این پیامی است که می توانیم به مخاطبان خارجی حوزه ریلی بدهیم که اگر اوراق ریلی بخرند قوانین آن با استانداردهای جهانی سازگار است و تمامی حمایت هایی که لازم است، به طور استاندارد از یک سرمایه گذار صورت بگیرد، در ایران انجام می شود.
تنوع اوراق در بازار سرمایه بیشتر می شود
این مقام مسئول تاکید کرد: مجوزهایی برای ایجاد شرکت های رتبه اعتباری صادر شده و هدف ما این است، که از تامین مالی صرفا بانکی به سمت سهام و اوراق سوق پیدا کنیم، به همین دلیل در آینده اوراق مبتنی بر رتبه را منتشر خواهیم کرد.
وی افزود: اوراق بیمه اتکایی نیز که بازدهی بیشتری خواهد داشت، به منظور مدیریت نقدینگی موثر منتشر می شود. بازار سرمایه توانایی انتشار انواع اوراق همچون صکوک اجاره برای حوزه حمل و نقل را دارد و ما برای توسعه و رشد انواع ابزارها برای حوزه حمل ونقل آمادگی کافی داریم.
پس از اتمام صحبت های شاپور محمدی محمود رضا خواجه نصیری در خصوص راه های تامین مالی گفت: تامین سرمایه ها به عنوان واسط بین سرمایه گذاران بستر مناسب برای سرمایه گذاری را فراهم می آورند.
تمدن از تامین مالی حوزه حمل و نقل حمایت می کند
وی بیان داشت: تامین سرمایه تمدن سابقه تامیت مالی مترو را از سال ۹۴ دارد که حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای مترو توسط این مجموعه تامین مالی شده است. این موضوع برای صنعت حمل و نقل نیز می تواند فراهم شود. ما برای تامین مالی تا ۱۰ الی ۱۵ هزار میلیارد تومان هیچ محدودیتی نداریم.
این مقام مسئول تصریح کرد: تامین سرمایه تمدن از مفهومی به نام کلینیک درمان گری مالی رونمایی کرد. در این کلینیک فرصت های سرمایه گذاری برابر معرفی می شود، وقتی یک محصول یا ابزار مالی بخواهد معرفی شود باید از ادبیات خاص مالی استفاده شود.
خواجه نصیری تاکید کرد: در بخش دانش بنیان نیاز است که آستین ها را بالا بزنیم و هماهنگی های لازم جهت بستر سازی مالی را فراهم کنیم. به همین دلیل نیاز به تفکر مالی داریم، اما قبل از اینکه به این نتیجه برسیم که از چه ابزاری استفاده کنیم باید زیرساخت سازی صورت گیرد.
وی گفت: تامین سرمایه تمدن در حوزه ریلی برای شرکت ریل پرداز در دست انتشار دارد و برای ریل سیر کوثر منتشر کرده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.