Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

آن‌طور که مشاور ارشد کاخ سفید آمریکا و رسانه‌های چینی خبر داده‌اند، دیدار رهبران دو اقتصاد بزرگ جهان که بسیاری منتظر نتیجه آن بودند، «خیلی خوب» پیش‌ رفته‌است. آمریکا در ماه ژانویه تعرفه تازه‌ای بر کالاهای چینی وضع نمی‌کند.

«آتش‌بس» تجاری بین چین و آمریکا؛ ترامپ و شی به توافقاتی رسیدند

بورس24 : دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، رهبران آمریکا و چین که در جریان اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین حضور دارند موافقت کرده‌اند جنگ تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان را برای ۹۰ روز متوقف کنند تا به گفتگوهای جاری میان نمایندگان دو کشور فرصت بیشتری داده باشند.

ضیافت شام رهبران دو کشور در حاشیه اجلاس رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در بوینس‌آیرس برگزار شد و در جریان آن دونالد ترامپ موافقت کرد تصمیم خود برای وضع تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین را فعلا تعلیق کند و در برابر شی جین‌پینگ وعده داده واردات کالاهای آمریکایی را افزایش دهد.

این نخستین دیدار دو رهبر پس از آغاز جنگ تجاری میان دو کشور بود که طی آن آمریکا بر حدود ۲۰۰ میلیارد کالای وارداتی از چین تعرفه بست و پکن هم در تلافی برای حدود ۱۰۰ میلیارد کالای آمریکایی تعرفه وضع کرد.

خبر این توافق را ابتدا رسانه‌های چینی منتشر کردند و به نقل از رهبران این کشور نوشتند واشنگتن موافقت کرده هیچ تعرفه‌ جدیدی از روز اول ژانویه آینده علیه کالاهای چینی وضع نکند.

سایت رادیو فردا نیوز در این باره نوشت: آن‌طور که مشاور ارشد کاخ سفید آمریکا و رسانه‌های چینی خبر داده‌اند، دیدار رهبران دو اقتصاد بزرگ جهان که بسیاری منتظر نتیجه آن بودند، «خیلی خوب» پیش‌ رفته‌است. آمریکا در ماه ژانویه تعرفه تازه‌ای بر کالاهای چینی وضع نمی‌کند.

اظهارات و سخنان مطرح‌شده پس از شام کاری دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ در بوئنوس‌آیرس، پایتخت آرژانتین، نشان می‌دهد ممکن است دو طرف در حال کاستن از تنش‌های اقتصادی باشند؛ تنش‌هایی که مقدمه یک «جنگ تجاری» میان دو کشور توصیف شده‌است.

تنش‌های رو به فزونی با وضع تعرفه‌های تازه از سوی واشینگتن بر کالاهای چینی، و سپس اقدام متقابل پکن، آغاز شده و با هشدارها و تهدیدهای دو طرف ادامه پیدا کرده است.

تعرفه‌ها و بگومگوها به‌طور مشخصی بر بازارهای جهانی تاثیر گذاشته‌است، به همین دلیل نیز بسیاری منتظر نتیجه دیدار ترامپ و شی بودند.

ترامپ در آغاز دیدار با شی ابراز امیدواری کرده بود که دو طرف به «دستاورد خیلی خوبی» برای هر دو کشور برسند. رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این دیدار نیز اظهار کرده بود که «نشانه‌های خوبی» دیده می‌شود.

پس از شام کاری، لری کادلو، مشاور ارشد امور اقتصادی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت دیدار دو رهبر «خیلی خوب» بود. نخستین واکنش رسمی پس از شام کاری میان شی و ترامپ با گفته‌های وزیر خارجه چین ادامه پیدا کرد که مذاکرات را «بسیار مثبت و سازنده» توصیف کرده‌است.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، گفته این مذاکرات «در سطحی هم‌تراز» انجام شده و می‌تواند به «راه‌حلی برد برد برای مشکلات» منتهی شود.

وانگ یی افزوده چین روند واردات از ایالات متحده را برای کاستن از کسری تجاری دو طرف، افزایش خواهد داد و پکن و واشینگتن به مذاکرات برای این‌که «رشد باثبات و امیدوارکننده» دو کشور تضمین شود، ادامه می‌دهند.

کسری تراز تجاری آمریکا در برابر چین سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۳۷۵ میلیارد دلار رسیده بود. موضوعی که بارها مورد انتقاد دونالد ترامپ قرار گرفته‌است.

رسانه‌های چینی صبح یک‌شنبه ۱۱ آذر گفته بودند دو رهبر پذیرفته‌اند پس از اول ژانویه، تعرفه‌های تازه‌ای وضع نکنند. ساعتی بعد نیز رسانه‌های بین المللی به‌نقل از کاخ سفید گفتند دو رهبر بر سر آتش‌بسی ۹۰ روزه در پیوند با وضع تعرفه‌های جدید به توافق رسیده‌اند؛ تا مذاکرات تجاری ادامه پیدا کند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفته ترامپ موافقت کرده تعرفه‌های تازه‌ای از اول ژانویه وضع نکند و دو کشور «فورا مذاکرات خود برای تغییرات بنیادین را آغاز خواهند کرد».

وضع تعرفه‌ها و تنش‌های اقتصادی میان دو کشور سبب شده تا صندوق بین المللی پول هشدار دهد ادامه این روند پیامدهایی خواهد داشت که «همه از آن رنج خواهند برد». صندوق بین المللی پول در ضمن هشدار داده است که «جنگ تجاری» بین چین و آمریکا به طور خاص می‌تواند بر کشورهای در حال توسعه،‌ فشار وارد کرده و اقتصاد آنها را آسیب‌پذیر سازد.

منبع: جام نیوز

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24