Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

وحید روشن قلب ؛ رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص دستور العمل توقف ٢٠درصدی نمادها و مشکلات گروهی از سهامدارن مربوط به برخی شرکت ها «به دلیل عدم ارائه اطلاعات مورد درخواست سازمان بورس و محدودیت هایی همچون توقف طولانی نماد» به خبرنگار بورس ٢۴ گفت : سازمان در طی سال و در موارد متعدد اقدام به دریافت اطلاعات و توضیحات تکمیلی در خصوص ابهامات احتمالی اطلاعات منتشر شده توسط ناشران می کند و تعلیق نماد به علت عدم ارائه اطلاعات مورد درخواست سازمان صرفا در مواقعی که ابهام با اهمیتی نسبت به اطلاعات ناشر وجود داشته باشد و اطلاعات در موعد مقرر ارائه نشده باشد اتفاق می افتد که این مورد هم در راستای حمایت از حقوق سهامداران است و در موارد کمی این گونه توقف ها اتفاق می افتد.

جزئیات بیشتر از دستورالعمل جدید توقف نمادها و ماجرای نمادهای تحت احتیاط و مشمول تعلیق

بورس24 : تحول و تنوع در بازار، همیشه وجود داشته و بازار در مقابل دستورات و تغییرات جدید واکنش نشان می دهد ؛ خواه مثبت و یا منفی. موضوع دستور العمل توقف نماد ها پس از20درصد تغییر،نیز از جمله مواردی بوده که همچنان بازار را دچار ابهام کرده است. گرچه بارها مدیران ارشد بازار عنوان کردند این موضوع به نفع سهامداران است و منجر به شفافیت بازار می شود. ظاهرا این بار قرار بر این است شرکت ها پس از 20 درصد رشد یا افت فقط به مدت 60 دقیقه وارد فاز استراحت شوند و پس از رفع ابهام، بازگشایی خواهند شد.

اما، آیا این موضوع شامل همه شرکت ها می شود؟ ظاهرا اگر شرکتی ابهامات بیشتری داشته باشد، به دلیل این که اطلاعات قابل قبولی به بازار و سهامدارن خود نداده است ، مشمول تعلیق و توقف طولانی می شود تا زمانی که اطلاعات از سوی شرکت ها به درستی افشا گردد. این موضوع حسن بزرگی دارد ، این که سهامدارن در زمان بازگشایی سهم به راحتی تصمیم می گیرند که این سهم ارزش سهامداری دارد یا خیر؟

وحید روشن قلب ؛ رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص دستور العمل توقف 20درصدی نمادها و مشکلات گروهی از سهامدارن مربوط به برخی شرکت ها «به دلیل عدم ارائه اطلاعات مورد درخواست سازمان بورس و محدودیت هایی همچون توقف طولانی نماد» به خبرنگار بورس24 گفت : سازمان در طی سال و در موارد متعدد اقدام به دریافت اطلاعات و توضیحات تکمیلی در خصوص ابهامات احتمالی اطلاعات منتشر شده توسط ناشران می کند و تعلیق نماد به علت عدم ارائه اطلاعات مورد درخواست سازمان صرفا در مواقعی که ابهام با اهمیتی نسبت به اطلاعات ناشر وجود داشته باشد و اطلاعات در موعد مقرر ارائه نشده باشد اتفاق می افتد که این مورد هم در راستای حمایت از حقوق سهامداران است و در موارد کمی این گونه توقف ها اتفاق می افتد.

وی گفت: همچنین سازمان در راستای کاهش این گونه توقفات و مشخص نمودن حداکثر زمان توقف در سال گذشته اصلاحاتی را در دستورالعمل ها اعمال نمود که این اصلاحات منجر به کاهش بسیار زیاد تعداد نمادهای متوقف و مدت توقف نمادها شده است.

به گفته وی؛ در اصلاحات اخیر صورت گرفته در دستورالعمل معاملات بورس نیز سقف 6 ماهه برای تعلیق نمادهای معاملاتی درنظر گرفته شده است و این موضوع نیز باعث خواهد شد که همین تعداد اندک نمادهایی که به دلایل مشخص با توقف طولانی مدت روبرو شده اند در 6 ماه آینده تعیین تکلیف شوند.

همه چیز برای آگاهی سهامداران است...

روشن قلب گفت: از طرفی با انتشار لیست نمادهای مشمول فرایند تعلیق و انتشار مهلت ارائه شده به ناشر توسط بورس جهت ارسال اطلاعات، سرمایه گذاران با اطلاع از ناشرانی که به علت عدم ارسال به موقع اطلاعات مشخص شده در دستورالعمل افشا با احتمال تعلیق مواجه می باشند اقدام به خرید و فروش سهام می نمایند.

این مقام مسئول در سازمان بورس اوراق بهادار گفت: ضمن پیگیری ارسال اطلاعات توسط ناشران؛ اقدام به پیگیری حقوقی ناشرانی که عامدانه اقدام به ارسال به موقع اطلاعات نکرده اند نموده و همچنین پیرو اصلاحات اخیر صورت گرفته، سقف 6 ماهه برای نماد های تعلیق شده و نمادهای تحت احتیاط در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این که تعلیق نمادها و قرار گیری نمادها تحت احتیاط و ایجاد محدودیت ها در بسیاری از موارد سبب کاهش قیمت و بی اقبالی بازار و به نوعی تزریق جو ترس از توقف طولانی مدت نماد می‌شود، آیا این شرایط به ضرر سهامداران خرد نخواهد بود؟گفت:همانطور که در پاسخ به سوال اول نیز اشاره شد، با اصلاحات صورت گرفته در سال گذشته و سال جاری، سازمان در جهت کاهش تعداد نمادهای تعلیق شده و کاهش مدت زمان تعلیق و توقف نمادهای معاملاتی گام های موثری برداشته به طوری که در حال حاضر فقط 6 نماد متوقف بیش از 10 روز وجود دارد که توقف این نمادها نیز به علت عدم وجود اطلاعات قابل اتکا کافی برای تصمیم گیری سهامداران است. همچنین ایجاد حالت معامله تحت احتیاط نیز راهکاری است که برای بازگشایی سریع تر نمادهایی که دارای ابهام مشخص و رفع نشده هستند؛ ایجاد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24