Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : ایران خودرو در حالی در عملکرد ۶ ماهه به زیان سنگین رسید که عمدتا این زیان از بابت عدم افزایش نرخ خودرو و رشد هزینه های تولیدی شرکت بود. بررسی بورس ٢۴ نشان می دهد : در آخرین صورت های مالی گروه خودروسازی ایران خودرو در تمامی اقلام تولید ، مواد اولیه و سربار و دستمزد ها شاهد رشد دو رقمی و بعضا سه رقمی هزینه ها بوده ایم ، اما در قیمت فروش رشدی حاصل نشده است. همین امر سبب شد تا با فروش ١١٢٩٠ میلیارد تومانی محصولات ایران خودرو در ۶ ماهه با بهای تمام شده ١٢٢٧٨ میلیاردی ، عملا حاشیه سود شرکت منفی و شرکت به زیان ناخالص ٩٨٨ میلیاردی برسد.حال آن که با تنها ١٠ درصد رشد قیمت فروش یعنی معادل ١١٣٠ میلیارد تومان ، نه تنها این شرکت زیان ده نمی شد ، بلکه شرکت با حاشیه سود ناخالص همراه می شد.

اگر قیمت های فروش ایران خودرو واقعی می شد...

بورس24 : ایران خودرو در حالی در عملکرد 6 ماهه به زیان سنگین رسید که عمدتا این زیان از بابت عدم افزایش نرخ خودرو و رشد هزینه های تولیدی شرکت بود.

بررسی بورس24 نشان می دهد : در آخرین صورت های مالی گروه خودروسازی ایران خودرو در تمامی اقلام تولید ، مواد اولیه و سربار و دستمزد ها شاهد رشد دو رقمی و بعضا سه رقمی هزینه ها بوده ایم ، اما در قیمت فروش رشدی حاصل نشده است.

همین امر سبب شد تا با فروش 11290 میلیارد تومانی محصولات ایران خودرو در 6 ماهه با بهای تمام شده 12278 میلیاردی ، عملا حاشیه سود شرکت منفی و شرکت به زیان ناخالص 988 میلیاردی برسد.حال آن که با تنها 10 درصد رشد قیمت فروش یعنی معادل 1130 میلیارد تومان ، نه تنها این شرکت زیان ده نمی شد ، بلکه شرکت با حاشیه سود ناخالص همراه می شد.

این بررسی حاکی از آن است : اگر این افزایش نرخ تنها به 25 درصد می رسید شرکت حتی به سود عملیاتی نیز دست پیدا می کرد.

پس در نهایت علت زیاندهی در ایران خودرو تنها عدم افزایش قیمت های فروش در مقابل افزایش بهای تمام شده ناشی از افزایش قیمت ارز می باشد.به عبارت ساده تر مواد اولیه و تمامی سرفصل های تولید شرکت با دلار 8000 تومانی به بالا تامین می شود ، در حالی که قیمت فروش محصولات شرکت همچنان بر مبنای قیمت دلار 4200 تومانی است.

نکته جالب تر این که شرکت در این حالت به زیاندهی رسیده و با کاهش فروش همراه می شود ، از سوی دیگر مصرف کنندگان خودرو هم دستشان به خودروی قیمت پایین نرسیده و هم اکنون فاصله قیمتی بالایی با قیمت بازار و کارخانه به وجود آمده است.

حکایت کنونی ایران خودرو ، لزوم حمایت از فولاد سازانی است که با تصمیمات اشتباه و سرکوب قیمت فروش داخلی آن ها تنها سودسرشاری نصیب دلال های صنعت شده و هم سهامداران زیان دیدند و هم مصرف کنندگان و هم قیمت ها بالا بود و هم خودرو نایاب!!

در نهایت با برداشته شدن سقف قیمت ها و متعادل شدن قیمت بازار و کارخانه ، هم رانت خواری از بین می رود و هم محصول در بازار به وفور یافت می شود و هم قیمت ها تعدیل خواهد شد.

پس افزایش قیمت خودرو به مانند محصولات فولادی سبب می شود هم مصرف کنندگان با وضعیت بهتری در خرید مواجه شوند ، هم از بعد انتخاب و هم از لحاظ قیمت و هم عدم نیاز به ماندن در صف های طولانی پیش خرید ؛ همچنین باعث می شود شرکتی مانند ایران خودرو به سوددهی رسیده و با افزایش توان مالی بتواند تیراژ تولید خود را حفظ کرده و بازار ملتهب نشود.

این بررسی بورس24 نشان می دهد : شرکت ایران خودرو با هوشمندی در ترازنامه خود با رشد خوبی در سرفصل موجودی مواد و کالا همراه شده است.ادامه فروش با این وضعیت یعنی شناسایی زیان های بیشتر ، پس شرکت بخشی از تولیدات خود را به منظور افزایش نرخ نگاه داشته است که قطعا پس از افزایش نرخ و راهی شدن این تولیدات به بازار شاهد کاهش قابل توجه زیان شرکت نیز خواهیم بود. پس کلید برطرف شدن التهاب در بازار خودرو هم از بعد مصرف کننده ، هم تولید کننده و هم سرمایه گذار استفاده از تجارب قبلی در سایر صنایع مانند فولاد سازان و پتروشیمی ها و نزدیک ساختن قیمت ها به بازار واقعی است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24