Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در حالی که عربستان تلاش می‌کند بیش از پیش به دولت جدید عراق نزدیک شود، اما شرکت‌های ایرانی حضور فعال‌تری در نمایشگاه بین‌المللی بغداد که پنجره‌ای به‌روی اقتصاد عراق محسوب می‌شود داشته‌اند.

حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی بغداد

بورس24 : به نقل از رویترز، حدود 60 شرکت ایرانی تولید کننده محصولاتی همچون فولاد، محصولات پتروشیمی و فرش در این نمایشگاه با چای و شیرینی از بازدید کنندگان عراقی استقبال کردند.

به‌خلاف سال گذشته، در نمایشگاه امسال بغداد هیچ شرکت سعودی‌ای حضور ندارد. ریاض ترجیح داده بیشتر روی ملاقات‌های سطح بالا از جمله در سطح دیدار وزرای نفت دو کشور در بغداد تمرکز کند. پس از دیدار وزرای نفت عراق و عربستان، دو کشور وعده همکاری‌های بیشتر در بخش انرژی را داده‌اند. رئیس جمهوری جدید عراق هم در اولین سفر رسمی خود به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس رفته است.

عربستان و دیگر کشورهای عربی به‌دنبال افزایش حضور خود در عراق هستند و شاید تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران فرصت این حضور را برای آنها فراهم کند، اما به‌سختی می‌توان با نفوذ ایران در عرصه سیاسی و تجارت عراق مقابله کرد.

خالد الوالی، تاجر عراقی در حالی که از غرفه یک شرکت ایرانی بازدید می‌کرد گفت: «محصولات ایرانی برای عراق خیلی مهم هستند». وی افزود، محصولات وارداتی از ایران ارزان‌اند. ایران منبع مهمی برای تأمین مواد خام است.

آرش نماینده یک شرکت محصولات شیمیایی ایران در این نمایشگاه گفت، این اولین باری است که شرکتش به عراق آمده است. «عراق بازاری جذاب برای ماست. آنها در همسایگی ما هستند و پس از سال‌ها جنگ به محصولات ارزان‌قیمت نیاز دارند. ما تصمیم داریم تمام این ده روز را در نمایشگاه حضور داشته باشیم».

بیرون سالن ایران تنها یک شرکت اماراتی دیده می‌شود که در زمینه فروش بویلر فعالیت دارد.

منابع آگاه در وزارت تجارت عراق گفتند، شرکت‌های سعودی که سال گذشته تعدادشان به حدود 60 شرکت می‌رسید، در دقایق آخر از حضور در نمایشگاه انصراف داده‌اند، به‌عوض تعداد شرکت‌های ایرانی دو برابر شده است.

وزارت بازرگانی عربستان در پاسخ به درخواست اظهار نظر در مورد حضور شرکت‌های سعودی در نمایشگاه بغداد، بدون ارائه توضیح بیشتر گفته: «ارتباطی به ما ندارد».

دانا علی یک مغازه‌دار عراقی در شهر سلیمانیه می‌گوید: «بیشتر کالاهای ما ایرانی هستند. ما کالاها را در مرز تحویل می‌گیریم و آنها خیلی هم ارزان هستند. هزینه حمل‌ونقل هم خیلی پایین است».

در بغداد، تحریم‌ها علیه ایران از برخی جهات به‌نفع عراق تمام شده است. حامد شهین مهر، نماینده یک شرکت پتروشیمی ایرانی می‌گوید: «شرکت ما در لیست تحریم‌ها نیست، اما تحریم‌ها تجارت با اروپا را سخت‌تر کرده است. ما با یک شرکت انگلیسی قرارداد داشتیم. اما آنها اخیراً قرارداد را لغو کرده‌اند... این باعث می‌شود عراق برای ما به بهترین گزینه موجود تبدیل شود».

منبع: تسنیم

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24