Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این روزها سهام بانکی در بورس تهران مورد توجه سهامداران واقع شده است.بانک سرمایه هم که در بازار سهام با نماد «سمایه» معامله می شود پس از بازگشایی نماد در بازار پایه فرابورس توانست حدود ٨٠ درصد بازدهی را ثبت کند تا شاید این رخداد نقطه امیدی باشد برای جبران بخشی از زیان های سرمایه گذاران. ما در حالی شاهد کاهش سود تسهیلات دهی به سطوح ٢٢۶ میلیارد تومان در ۶ ماهه سال ٩٧ هستیم که این سود در سنوات قبل در سطوح بالاتری قرار داشته و بانک در سال مالی ٩۴ سود تسهیلات بالای ٢٣٠٠ میلیارد تومانی داشته است، به عبارتی بانک قادر است با رشد درآمدها از یک‌سو و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و با کاهش سود پرداختی به سپرده‌ها مواجه شده و این شکاف سود تسهیلات‌دهی با سپرده‌ها را تقلیل دهد.

نگاهی امیدوارانه به متغیرهای با اهمیت بانک سرمایه

بورس24 : این روزها سهام بانکی در بورس تهران مورد توجه سهامداران واقع شده است.بانک سرمایه هم که در بازار سهام با نماد «سمایه» معامله می شود پس از بازگشایی نماد در بازار پایه فرابورس توانست حدود 80 درصد بازدهی را ثبت کند تا شاید این رخداد نقطه امیدی باشد برای جبران بخشی از زیان های سرمایه گذاران.

بانک سرمایه طی سال‌های اخیر با روند زیان دهی همراه شده است، روندی که علل اصلی آن عدم تناسب سود سپرده‌ها با سود تسهیلات اعطایی می‌باشد.رصد آخرین وضعیت صورت های مالی «سمایه» نشان می دهد : تراز تسهیلات دهی بانک منفی است، به عبارتی بانک بیش از دو برابر سود تسهیلات سود سپرده پرداخت می‌کند که این امر ناشی از بالا بودن سود سپرده‌ها در سال 96 و عدم تسهیلات دهی متناسب با سپرده گیری می‌باشد.

در سال 97 در صنعت بانکداری شاهد شکست نرخ پول و کاهش بهای تمام‌شده پول هستیم این امر در درجه اول می‌تواند سود پرداختی یا همان هزینه تمام‌شده پول در بانک سرمایه را کاهش دهد.

اما در حالی شاهد کاهش سود تسهیلات دهی به سطوح 226 میلیارد تومان در 6 ماهه سال 97 هستیم که این سود در سنوات قبل در سطوح بالاتری قرار داشته و بانک در سال مالی 94 سود تسهیلات بالای 2300 میلیارد تومانی داشته است، به عبارتی بانک قادر است با رشد درآمدها از یک‌سو و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و با کاهش سود پرداختی به سپرده‌ها مواجه شده و این شکاف سود تسهیلات‌دهی با سپرده‌ها را تقلیل دهد.

از سوی دیگر همان‌طور که در جدول ذیل مشخص است بانک در زمینه سود پرداختی به سپرده ها یک روند کاهشی را طی کرده است ، به طوری که در 6 ماهه سال گذشته سود پرداختی به سپرده ها در سطوح بالای 2000 میلیارد تومان بوده که این رقم برای 6 ماهه سال جاری به سطح 1857 میلیارد تومان تقلیل یافته است.

در نهایت در صورتی که بانک بتواند از یک سو درآمدهایش را افزایش و از سوی دیگر در مسیر کاهش هزینه به خصوص با فروش دارایی هایش حرکت نماید ، می توان متوقف شدن روند صعودی زیاندهی و شروع روند کاهش زیان را در این بانک شاهد بود.

شاید این تحلیل امیدوارانه سهامداران سبب شده تا سهم پس از بازگشایی حدود 80 درصد رشد کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24