Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سعید محمد علیزاده مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص موضوع توقف نماد ها پس از ۲۰ درصد نوسان مثبت یا منفی به خبرنگار بورس ۲۴ گفت: دستورالعمل وقفه ۶۰دقیقه ای نماد شرکت ها که از اوایل آذر ماه جاری قابل اجرا است ، به این صورت خواهد بود که ، اساسا بعد از نوسان ٢٠ درصدی توقف و بازگشایی خاصی روی نماد اتفاق نمی افتد بلکه تنها یک وقفه ۶۰دقیقه ای در معاملات سهم رخ می دهد. همچنین صرفا در زمان وقفه، پیام ناظر بازار منتشر می شود و بعد از ۶٠ دقیقه دیگر ناظر پیامی را منتشر نخواهد کرد...

پایان دستورالعمل آزاردهنده توقف نمادها پس از ٢٠ درصد

بورس24 : دی ماه سال گذشته بود که سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل جدید افشای اطلاعات ناشران را رونمایی کرد.این دستور العمل جدید زوایای پیدا و پنهان زیادی داشت اما یکی از موارد چالش برانگیز آن توقف نمادها پس از 20 درصد نوسان در بورس و 50 درصد نوسان در بازار پایه بود که سبب شد این مقررات در زمان رشد بازار اختلالاتی را به وجود بیاورد و چون در زمان توقف نماد به دلیل 20 درصد رشد متوالی ، شرکت ها باید اصطلاحا اطلاعیه شفاف سازی منتشر می کردند ، این مقررات سبب شده بود یا نماد به دلیل عدم شفاف سازی ناشر متوقف بماند و یا این که شفاف سازی شرکت تنها یک جمله کلیشه ای داشته باشد : «نوسان قیمت سهم به دلیل جو بازار بوده و هیچ رخداد با اهمیتی رخ نداده و هر گونه رخداد با اهمیت متعاقبا از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی خواهد شد.»

توقف و بازگشایی نمادها در قالب این دستورالعمل جدید انتقادات شمار زیادی از بازیگران بازار سهام را برانگیخته بود ، تا جایی که علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران در حاشیه برگزاری کیش اینوکس به بورس24 خبرداد : این دستورالعمل احتمالا با پیشنهاد ارائه شده توسط بورس و بررسی های لازم توسط نهاد ناظر مورد بازنگری قرار می گیرد.

عدم توقف نماد و وقفه تنها یک ساعته معاملات سهم پس از 20 درصد رشد مداوم بدون نیاز به شفاف سازی ، مهمترین تغییری است که قرار است در دستورالعمل جدید افشای اطلاعات ناشران رخ دهد.

زمان توقف ، فقط 60 دقیقه...

سعید محمد علیزاده مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص موضوع توقف نماد ها پس از ۲۰ درصد نوسان مثبت یا منفی به خبرنگار بورس24 گفت: دستورالعمل وقفه ۶۰دقیقه ای نماد شرکت ها که از اوایل آذر ماه جاری قابل اجرا است ، به این صورت خواهد بود که ، اساسا بعد از نوسان 20 درصدی توقف و بازگشایی خاصی روی نماد اتفاق نمی افتد بلکه تنها یک وقفه ۶۰دقیقه ای در معاملات سهم رخ می دهد. همچنین صرفا در زمان وقفه، پیام ناظر بازار منتشر می شود و بعد از 60 دقیقه دیگر ناظر پیامی را منتشر نخواهد کرد.

این مقام نظارتی اضافه کرد : در خصوص ارائه اطلاعیه به سامانه کدال نیز پس از 20 درصد نوسان ، افشای اطلاعیه شفاف سازی توسط ناشر اختیاری می باشد.این نکته فراموش نگردد که در مقررات جدید هیچ گونه توقفی صورت نمی گیرد و صرفا یک وقفه 60 دقیقه ای انجام می شود.

چه تغییرات دیگری در راه است؟

علیزاده درباره دیگر تغییرات احتمالی در دستورالعمل افشای اطلاعات هم گفت : بر اساس تغییرات جدید نمادهایی که در شرایط "معامله تحت احتیاط" قرار می گیرند ، ابتدا در سامانه کدال و سپس توسط ناظر بازار با درج علامت دایره کنار نماد مورد اطلاع رسانی قرار می گیرند.

وی گفت: پس از این دو مرحله، کارگزاران موظف هستند قبل از انجام معامله فرم اطلاع از ابهام را از سرمایه گذار اخذ نمایند.لذا سرمایه گذاران برای معامله چنین شرکت هایی از قبل اطلاع می یابند.

مدیر اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نماد هایی که در شرایط تعلیق هستند نیز گفت: از این به بعد هر نمادی که در شرایط معامله تحت احتیاط قرار گیرد یا تعلیق شود حداکثر 6 ماه فرصت دارد از شرایط فوق خارج شود. در غیر این صورت لغو پذیرش شده و به بازار پایه فرابورس منتقل می شود.

اگر کسی تخلف کند...

وی گفت: در صورت بروز تخلف برای مدیران، ناشر متخلف تشکیل پرونده شده و جهت بررسی به واحد حقوقی سازمان ارجاع داده می شود.

این مقام نظارتی در پاسخ به این سوال که با این اصلاحات آیا معاملات سهام محدود نخواهد شد؟ گفت : به هیچ وجه معاملات سهم محدود نمی شود. اتفاقا دیدگاه سازمان در خصوص اصلاح دستورالعمل ها در سال گذشته و همچنین چند مورد اصلاحات اخیر، ایجاد شرایطی جهت امکان معامله مستمر بر روی سهام می باشد.در حال حاضر اگر نمادی دارای ابهام بااهمیت هم باشد ، نمی تواند بیش از 6 ماه بسته بماند.

او زمان اجرای اصلاحات اخیر را ابتدای آذرماه سال جاری عنوان کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24