Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مراسم نشست خبری یک دیدار یک عرضه سهام گهر زمین صبح امروز رسما برگزار شد.

گهر زمین به بازار سرمایه معرفی شد/ رکورددار بالاترین میزان تولید کنسانتره در کشور و دارای صادراتی قابل توجه

بورس24 : این شرکت قرار است با نماد «کگهر» در بورس عرضه اولیه شود. علی اکبر پوریانی مدیرعامل گهر زمین وضعیت فعلی این شرکت را تشریح کرد که مهم ترین نکات مطرح شده در مراسم معارفه به شرح زیر است:

*٦٤٣ میلیون تن ذخیره معدنی، معدن گهر زمین است. شرکت در سال ٩٦، در حدود ١٧ میلیون تن سنگ آهن استخراج کرده و رکورد بالاترین میزان تولید کنسانتره را در کشور داشته است. سال گذشته این شرکت ٢ میلیون ٧٥٠ هزار تن صادرات کنسانتره داشته است.

*ابعاد معدن گهر زمین ٢ کیلومتر در ٣ کیلومتر است و معدن از کمترین عناصر مزاحم مانند فسفر و گوگرد برخوردار است. با توجه به دستیابی به سیستم های نوین می توانیم به جای استخراج روباز ٢٤٠ میلیون تن ماده معدنی ٥٠٠ میلیون تن استخراج داشته باشیم. معدن ما یکی از معادن با کیفیت با عیار بالاست و با توجه به اکتشافات جدید ذخیره معدنی بیش از ٦٤٠ میلیون تن خواهد بود.

*گهر زمین برنامه داشت تا پس از افزایش سرمایه عرضه اولیه شود، برنامه افزایش سرمایه برای مجموعه وجود دارد و سرمایه شرکت به ٢٥٠٠ میلیارد تومان خواهد رسید، البته پس از اخذ مجوز های لازم.

*عیار کنسانتره گهر زمین در حدود ٦٩درصد است که قیمت آن معادل ١٧ درصد شمش فولاد خوزستان است عمده تولید کنسانتره گهر زمین پیش خرید می شود و ٢٢ درصد حق انتفاع معادل ٢٢ درصد سنگ آهن استخراجی است و هزینه بابت تولید کنسانتره و گندله پرداخت نمی شود.

خبر تکمیلی :

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهر زمین در چهل‌وچهارمین نشست خبری یک دیدار یک عرضه با اشاره به این که گهرزمین در سال 1383 به منظور تولید 10 میلیون تن گندله و کنسانتره تاسیس شده است و از سال 1395 با دستور هیات‌دولت وقت معدن شماره 3 در منطقه عمومی گل‌گهر به مدت 25 سال به گهرزمین محول شد، اظهار داشت: در سال گذشته بزرگ‌ترین عملیات معدن‌کاری تاریخ کشور توسط مجموعه سنگ آهن گهر زمین انجام شد که نتیجه آن استخراج 18 میلیون تن سنگ آهن بود.

علی‌اکبر پوریانی با بیان اینکه از آغاز به کار این مجموعه 355 میلیون تن عملیات معدن‌کاری انجام شده که از این میزان 44 میلیون تن مربوط به استخراج سنگ آهن بوده است، گفت: این ارقام نشانگر آن است که در مجموعه گهر زمین نسبت سنگ آهن به باطله در حال حاضر یک به هشت است اما در آینده این نسبت را به یک به پنج خواهیم رساند.

پوریانی سهامداران عمده گهرزمین بر اساس دارا بودن بالاترین تعداد سهم را به ترتیب شرکت گل‌گهر با 30 درصد سهم، سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه با 27.7 درصد سهم، سرمایه‌گذاری غدیر با 22.5 درصد و توسعه معادن فلزات با دارا بودن 20 درصد از سهام گوهر زمین اعلام کرد.

به گفته وی معدن گهرزمین بر اساس ذخیره زمین‌شناختی دارای 643 میلیون تن ذخیره است و از محاسن این معدن آن است که در یک مساحت 2 در 3 کیلومتری متمرکز شده است که این محدود بودن معدن مساحت از ارزش‌های آن محسوب می‌شود. پوریانی افزود: همچنین معدن گهرزمین از کیفیت و عیار خوبی برخوردار است و از نظر میزان مواد مزاحم که در معادن سنگ آهن وجود دارد، این معدن از شرایط مناسبی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهر زمین یکی از دغدغه‌هایی که مجموعه گهرزمین با آن مواجه می‌شد را پرهزینه‌ بودن برداشت زیرزمینی عنوان کرد که به گفته وی خوشبختانه با بهره‌گیری از سیستم‌های نوین معدن‌کاری و تجهیزات پیشرفته، هزینه‌های معدن‌کاری کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از پنج خط تولید کنستانتره مجموعه سنگ آهن گهر زمین دو خط مشغول به کار است، گفت: این شرکت بالای ظرفیت اسمی خود تولید کنستانتره انجام می‌شود که در این زمینه سال گذشته رتبه اول را در کشور به دست آورده است.

پوریانی از مزیت‌های این مجموعه را کارخانه سنگ‌شکن خردایشی آن عنوان کرد که شامل یک سنگ‌شکن بزرگ ژیراتوری با ظرفیت 15 تن است و در ادامه از راه‌اندازی دو خط تولید خبر داد و افزود: سال آینده خط اول تولید گندله که روزانه حداقل 5 میلیارد تومان سود دارد به بهره‌برداری خواهد رسید و در نیمه اول سال 98 نیز خط سوم کنسانتره راه می‌افتد.

مدیرعامل گهر زمین از اقدامات این شرکت را فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی، ساخت مدارس و تلاش برای اشتغال‌زایی در استان کرمان عنوان کرد که به گفته وی موفق شده بیش از 1500 شغل اعم از شغل‌های کوچک و خانگی ایجاد کند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست مبنی بر اینکه عیار سنگ آهن گهر زمین چقدر است، گفت: عیار سنگ آهن گهر زمین از 49 تا 60 متغیر است اما متوسط بین 51 تا 53 است.

قرارداد ساخت کارخانه گندله‌سازی با تولید سالانه ۵ میلیون تن

در بخش دیگری از چهل‌وچهارمین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه، معاون مالی و بازرگانی شرکت سنگ‌آهن گهر زمین با اشاره به اینکه این شرکت قرارداد ساخت کارخانه گندله‌سازی را با تولید سالانه ۵ میلیون تن با مشارکت دو بخش داخلی و خارجی محقق کرده است که از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است، افزود: شرکت اتوتک آلمان تجهیزات این شرکت را تامین‌ کرده که تمامی تجهیزات از این شرکت خریداری و در سایت کارخانه مستقر شده است و مبالغ ارزی این تجهیزات با استفاده از ارز حاصل از صادرات کارخانه به طور کامل پرداخت شده است.

به گفته غلامرضا صالح برای تمام محصولات گهر زمین تقاضای داخلی وجود دارد اما این مجموعه برای تداوم طرح‌های توسعه‌ای خود منابع ارزی مورد نیازش را از طریق صادرات تامین می‌کند و سال گذشته این شرکت صادرکننده نمونه کشور شناخته شد؛ امسال نیز به اندازه نیازهای ارزی صادرات کرده است.

معاون مالی و بازرگانی شرکت سنگ‌آهن گهر زمین در پاسخ به سوالی در خصوص رقبای جدی مجموعه گهر زمین گفت: مجموعه ما در زمینه تولید و استخراج سنگ آهن، رتبه نخست را داراست به ‌گونه‌ای که در سال 96 هم از نظر ذخایر و هم از نظر رکورد عملیات معدنکاری نفر اول در کشور است.

وی ادامه داد: در خصوص تولید کنسانتره از نظر حجم مجموعه‌های گلگهر و چادرملو رتبه‌های اول و دوم را دارند و ما سوم هستیم؛ اما ظرفیت تولید این دو بیشتر از ماست چرا که گلگهر هفت خط تولید دارد اما ما دو خط تولید داریم؛ با این حال در زمینه تولید به نسبت ظرفیت اسمی، مجموعه ما نفر اول است.

تلاش گهر زمین برای بومی‌سازی

به گفته مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین با وجود اینکه در منطقه عمومی گل گهر کارخانه‌های زیادی وجود دارد شرکت گهر زمین در زمینه بومی‌سازی کارخانجات و قطعات و تجهیزاتی که در آن استفاده می‌شود پیشتاز بوده برای مثال خطوط کنسانتره این مجموعه در حال حاضر 100 درصد بومی شده است.

در ادامه مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین در خصوص تامین آب توسط این شرکت با اشاره به اینکه 150 لیتر در ثانیه آب را از سد تنگوییه سیرجان در سال‌های گذشته خریداری کرده‌ایم که با توجه به مرغوب بودن آن و از سوی دیگر آلوده شدن آب شرب شهرستان، آن را به آب منطقه‌ای شهرستان محول کردیم، گفت: به ازای آن چند قطعه چاه که آلودگی داشت را دریافت کردیم و علاوه بر این شش حلقه چاه در محدوده‌های مجاور معدن توسط مجموعه خریداری شده که در حال انتقال آب به سایت هستیم.

پوریانی در نهایت از در حال انجام بودن انتقال آب از خلیج فارس توسط شرکت معدنی و صنعتی گلگهر خبر داد و گفت که مجموعه سنگ آهن گهر زمین در ده درصد این پروژه شریک است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24